Foto: Inthecapital.streetwise.co
Autors: Džeina Tamuļeviča
Avots: Eiropas Komisija
Eiropas Aviācijas drošības aģentūra (EASA) 10. decembrī nāca klajā ar jaunākajiem norādījumiem par pārnēsājamu elektronisko ierīču — viedtālruņu, planšetdatoru, e-grāmatu lasīšanas ierīču u. c. — lietošanu lidmašīnās. Tā apstiprina, ka šīs ierīces reisa (arī manevrēšanas, pacelšanās un nolaišanās) laikā varēs lietot t.s. lidojuma režīmā — bez datu pārraides. Tas neapdraudēs drošību. ES transporta komisārs un Komisijas priekšsēdētāja vietnieks Sīms Kallass aicināja EASA ātrāk sagatavot drošības pārskatu par elektronisko ierīču izmantošanu lidmašīnās datu pārraides režīmā. Gaidāms, ka jaunie norādījumi tiks publicēti 2014. gada sākumā.
"Mēs visi gribētu lidojuma laikā nezaudēt sakarus, taču vissvarīgākā ir drošība. Esmu aicinājis, lai pārskats tiktu veidots, pamatojoties uz vienkāršu principu: ja kaut kas nav drošs, tad tas nav jāatļauj, bet, ja ir drošs — tad nav jāaizliedz. Šis ir pirmais solis uz elektronisko ierīču drošu lietošanu lidojuma laikā: manevrējot, paceļoties un nolaižoties. Tad pievērsīsimies tam, kā pieslēgties tīklam lidojuma laikā. Šāds pārskats prasīs laiku, un tas jāsagatavo, balstoties uz apstiprinātiem faktiem. Nākamā gada laikā ir gaidāmi jauni ES norādījumi par datus pārraidošo ierīču lietošanu ES gaisa kuģos."
Reklāma
Jaunie noteikumi
Šodien publicētajos atjauninātajos norādījumos par drošību runa ir par pārnēsājamu elektronisko ierīču lietošanu lidojuma režīmā (bez datu pārraides). Pirmo reizi atļauts lietot personiskās elektroniskās ierīces visos lidojuma posmos.
Līdz šim visas personiskās elektroniskās ierīces vajadzēja izslēgt pacelšanās, nolaišanās un manevrēšanas laikā.
Nākamie soļi – Bluetooth, wi-fi un mobilie tālruņi
ES transporta komisārs Sīms Kallass aicināja ES Aviācijas drošības aģentūru ātrāk sagatavot pārskatu par datus pārraidošu ierīču drošu lietošanu lidmašīnās. Jaunie norādījumi tiks publicēti turpmākajos mēnešos.
Aviokompānijas pašlaik principā neļauj lietot tālruni vai wi-fi sakarus no brīža, kad lidmašīnas durvis ir aizvērtas, līdz brīdim, kad lidmašīna ir ieradusies galamērķī pie attiecīgās izejas un durvis tiek atvērtas.
Pieslēgties sakaru tīklam patlaban ir iespējams tikai šim nolūkam īpaši aprīkotā lidmašīnā (to atļauj darīt kreisēšanas augstumā). Tādā gadījumā pasažierim nav jāpieslēdzas zemes tīklam, bet lidmašīnā ierīkotai sistēmai, kuras drošums ir sertificēts. Pašlaik tāda ir ierīkota tikai dažās lidmašīnās, bet gaidāms, ka turpmāko gadu laikā tiks izmantota plašāk. Komisija nesen pieņēma dažus lēmumus par telekomunikācijām, kas paredz atļaut 3G un 4G pakalpojumu sniegšanu, ja lidmašīnai ir piemērots aprīkojums.
Kas būs mainījies mana nākamā lidojuma laikā?
Tagad no katras konkrētās aviosabiedrības ir atkarīgs, vai tā aktualizēs savus darbības noteikumus. Domājams, ka turpmāko nedēļu laikā daudzas no tām ieviesīs izmaiņas. Jebkurā gadījumā pasažieriem allaž jāievēro apkalpes norādījumi. Jūs drīkstat lietot savas elektroniskās ierīces tikai tad, ja apkalpe atļauj to darīt. Drošības instruktāžas laikā apkalpe joprojām var aicināt, lai pievēršat uzmanību tās norādījumiem, turklāt tā var pieprasīt, lai pacelšanās un nolaišanās laikā noliekat drošā vietā smagus priekšmetus.
Kad es drīkstu izmantot viedtālruni, planšetdatoru, e-grāmatu lasīšanas ierīci vai mūzikas atskaņotāju?
|
Ieslēgts lidojuma režīms
|
Izslēgts lidojuma režīms
|
Uz zemes (manevrēšana)
|
JĀ, bet pievērsiet uzmanību drošības
instruktāžai un pirms pacelšanās nolieciet drošā vietā smagus priekšmetus.
|
NĒ
|
Pacelšanās
|
JĀ
|
NĒ
|
Kreisēšana
|
JĀ
|
JĀ, bet tikai īpaši aprīkotā lidmašīnā, kad to
atļauj apkalpe.
|
Nolaišanās
|
JĀ
|
NĒ
|
Par rakstu pārpublicēšanas noteikumiem lūdzam kontaktēties ar Travelnews.lv redakciju.