Autors: Mārtiņš Švarcs
Avots: Cnn.com/BalticTravelnews.com
Jauns pētījums liecina, ka "vertikālas sēdvietas" lidmašīnās ļautu ievērojami samazināt aviobiļešu cenas. Taču vai pasažieri būtu gatavi lidojuma laikā stāvēt kājās?
Vertikālās pasažieru vietas varētu būt nākamais lielais aviokompāniju solis ceļā uz izmaksu samazināšanu, tā norāda nesen veikta pētījuma autors. Viņš piebilst, ka šāds koncepts varētu tikt ieviests jau tuvāko piecu gadu laikā.
Reklāma
"Šāda ideja man ienāca prātā, izskatot veidus, kā samazināt aviobiļešu cenas," atzīst izdevumā "International Journal of Engineering and Technology" publicētā pētījuma autors Fairuzs Romli.
Aviācijas inženierijas profesors no Malaizijas Putra universitātes stāsta, ka viņš vēlas panākt, lai aviobiļetes būtu iegādājamas ne dārgāk par autobusu vai vilcienu biļetēm. Kā piemēru izmantojot visā pasaulē populāro aviolaineri "Boeing 737-300", Romli savā pētījumā aprēķinājis, ka stāvvietas lidmašīnā ļautu par 21 procentu palielināt pasažieru ietilpību, vienlaikus biļešu cenas samazinot par 44 procentiem.
"Es lidoju ļoti bieži, un nereti iekšzemes reisos šķiet, ka lidojums ir ļoti īss. Pirms pasažieriem ļauts atsprādzēt drošības jostas, piloti jau samazina augstumu un gatavojas nosēsties," viņš atzīst. "Tieši tādēļ uzdevu sev jautājumu: vai tik īsos lidojumos mums tiešām ir jāsēž?"
Romli drīz vien gan noskaidroja, ka jau iepriekš pasaulē veikti vairāki līdzīgi pētījumi, turklāt ir izstrādāti arī dažādi stāvvietu prototipi. Viens no tiem ir "vertikālā sēdvieta" "SkyRider" (attēlā), kuru uzņēmums "Aviointeriors S.p.A." prezentēja 2010. gadā. Savukārt aviokompānijas "Ryanair" vadība 2012. gadā izskatīja iespēju gaisa kuģos ieviest gandrīz vertikālas "atzveltnes" ar drošības jostām pāri pasažieru pleciem. Tiesa, nesen "Ryanair" pārstāvis CNN norādījis, ka no šādiem plāniem kompānija atteikusies.
Pats Romli, kura pētījumā apskatītas dažādas vertikālās sēdvietas, uzskata, ka šāds koncepts nebūt nav zemē metams. Viņš noskaidrojis, ka to varētu itin viegli optimizēt īsākiem lidojumiem. "Esmu redzējis, kā ļaudis pat veselu stundu stāv kājās autobusos un vilcienos. Tādēļ domāju, ka stāvvietas lidmašīnā nemaz nav tik peļama ideja." Romli gan atzīst, ka šāds jaunievedums varētu tikt plaši kritizēts, turklāt tas, visticamāk, neatbilstu civilās aviācijas drošības aģentūru prasībām. Taču, neskatoties uz to, viņš tic, ka stāvvietas vai "vertikālās sēdvietas" pasažieru aviolaineros varētu kļūt par realitāti jau tuvāko piecu vai sešu gadu laikā.
Par rakstu pārpublicēšanas noteikumiem lūdzam kontaktēties ar Travelnews.lv redakciju.