Foto: Aerionsupersonic.com
Autors: Mārtiņš Švarcs
Avots: Dailymail.co.uk/BalticTravelnews.com
Lai gan leģendārais virsskaņas aviolaineris "Concorde" lidojumus neveic jau krietnu laiku, vairāki uzņēmumi patlaban aktīvi strādā pie jauniem, revolucionāriem projektiem, lai jau visai tuvā nākotnē aviopasažieri atkal varētu ceļot ātrāk par skaņu.
Viens no šādiem gaisa kuģiem – ASV aviobūves kompānijas "Lockheed Martin" koncepts "N+2" – būtu paredzēts komerciālajiem pasažieru lidojumiem un ceļā pavadāmo laiku no Ņujorkas uz Losandželosu ļautu samazināt no līdzšinējām piecām līdz divarpus stundām.
Reklāma
"N+2" spētu uzņemt līdz 80 pasažieriem un būtu aprīkots ar trim reaktīvajiem dzinējiem, no kuriem viens atrastos virs fizelāžas, bet divi – zem spārniem. Izsrtādātāji apgalvo, ka šāda konfigurācija ir efektīva radītā trokšņa samazināšanai brīdī, kad tiek pārsniegts skaņas ātrums, un tas ir sevišķi būtiski, jo pēdējā laika centieni radīt jaunus virsskaņas pasažieru lidaparātus bieži atduras pret ierobežojumiem ASV gaisa telpā, kas saistīti ar skaņas barjeras pārvarēšanu virs sauszemes.
Tikmēr ASV pilsētā Rīno vietējais aviobūves uzņēmums "Aerion", sadarbojoties ar Eiropas kompāniju "Airbus", strādā pie jaunas paaudzes virsskaņas privātās lidmašīnas "Aerion AS2" (attēlā), kas ceļu no Londonas uz Ņujorku varētu veikt trīs stundās, bet no Losandželosas uz Tokiju – sešās.
"Aerion AS2" varētu sasniegt lidojuma ātrumu 1 959 kilometri stundā, kas ir vien nedaudz zem "Concorde" kreisēšanas ātruma. Viena "AS2" ražošanas izmaksas patlaban tiek lēstas virs 100 miljoniem ASV dolāru (aptuveni 80 miljoni eiro), un izstrādātāji cer, ka pirmie izmēģinājuma lidojumi varētu noritēt jau 2019. gadā.
"AS2" fizelāžu iecerēts izgatavot galvenokārt no kompozītmateriāliem. Gaisa kuģa spārnu forma ļaus ievērojami samazināt gaisa pretestību, šādi nodrošinot zemāku degvielas patēriņu un garāku maksimālo lidojuma distanci. Lidaparāta greznajā salonā pietiks vietas 12 pasažieriem. Ja viss noritēs pēc plāna, "Aerion AS2" sertifikācija varētu tikt veikta 2021. gadā, un 2022. gadā tas nonāktu pie pirmajiem pircējiem.
Jāatgādina, ka virsskaņas pasažieru aviolaineris "Concorde" savu pēdējo lidojumu veica 2003. gadā, iezīmējot beigas ērai, kad ceļotāji Atlantijas okeānu varēja šķērsot vien trīs vai četru stundu laikā.
Par rakstu pārpublicēšanas noteikumiem lūdzam kontaktēties ar Travelnews.lv redakciju.