Autors: Mārtiņš Švarcs
Avots: Dailymail.co.uk/BalticTravelnews.com
Pēc divu pasažieru aviolaineru pazušanas pasaules aviokompānijas nu pievērš aizvien lielāku uzmanību lidaparātu izsekošanas iespēju uzlabošanai. Viena no lidsabiedrībām, kas jau spērusi soļus ceļā uz drošākiem lidojumiem, ir Kanādas "First Air", kuras gaisa kuģi tiek aprīkoti ar sistēmu, kas, kā norāda eksperti, teju pilnībā izslēgs "pazušanas iespēju".
"First Air" gaisa kuģu floti turpmāk sargās elektroniskās izsekošanas sistēma, kas automātiski aktivizējas gadījumā, ja lidmašīnas sistēmas, tai atrodoties gaisā, piemeklē neparedzētas problēmas. Nepilnus trīs kilogramus smagā ierīce ārkārtas situācijā precīzi norāda lidaparāta atrašanās vietu.
Reklāma
Aviokompānija "First Air" lielākoties veic lidojumus starp nomaļām apdzīvotām vietām Kanādas ziemeļos, un reisu maršruti bieži vien ved ārpus ierasto radaru sistēmu pārraudzības zonām, tādēļ lēmums par automātiskās lidojuma datu pārraides sistēmas ieviešanu gan ir visai loģisks solis.
Kad tā ir aktivizēta, jaunā sistēma ar satelītu tīkla "Iridium" starpniecību uz komandcentru pārraida datus par lidmašīnas atrašanās vietu, augstumu, lidojuma ātrumu un dzinējiem.
Kā raksta "Washington Post", lielākā daļa komerciālo aviolaineru ar šādām vai līdzīgām drošības sistēmām nav aprīkoti. Tiek norādīts, ka viens no iemesliem, kādēļ tas netiek darīts, ir augstās izmaksas, kas saistītas ar reāllaika izsekošanas tehnoloģiju iegādi un uzstādīšanu katrā no lidmašīnām, kā arī darbinieku apmācību.
"First Air" izmantotās sistēmas izstrādātāji "FLYHT Aerospace Solutions" apgalvo, ka ierīces uzstādīšana vienā lidmašīnā izmaksā 120 000 ASV dolāru jeb aptuveni 100 000 eiro. "First Air" flotē ietilpst 25 gaisa kuģi, kuros ik gadu tiek pārvadāti vairāk nekā 225 000 pasažieru. Kā atzīst izstrādātāji, ierīce, kad tā aktivizēta, automātiski pārraida datus par lidmašīnas pozīciju un informāciju no lidojuma datu ierakstītāja. "Reāllaika lidojuma datu pārraide rada tādu kā "virtuālo melno kasti", ļaujot svarīgus datus analizēt tūlītēji," norāda uzņēmuma pārstāvji.
Jāatzīmē, ka drīz pēc "Malaysia Airlines" reisa MH370 pazušanas pasaules lidsabiedrības sāka pievērst pastiprinātu uzmanību gaisa kuģu izsekošanas un sakaru sistēmu precizitātes un funkcionalitātes uzlabošanai. Centieni rast jaunus risinājumus kļuvuši vēl izteiktāki pēc tam, kad jūrā pie Indonēzijas krastiem traģiski avarēja "AirAsia" reiss QZ8501 ar 162 cilvēkiem uz klāja.
Par rakstu pārpublicēšanas noteikumiem lūdzam kontaktēties ar Travelnews.lv redakciju.