Reklāma
Ceļojumu
tehnoloģiju uzņēmuma Travelport vadītāja Baltijas valstīs Irina Florinska sava darba
specifikas dēļ labi redz, cik ļoti tūrisma industriju aizvadītajos gados
ietekmējušas mobilās lietotnes, kā to dēļ mainās ceļojumu iegādes paradumi un
serviss ceļojuma laikā.
BalticTravelnews.com: Vietne
Travelport.com vairāk ir paredzēta tūrisma profesionāļu darbam, bet redzams, ka
aizvien vairāk Jūsu produktu ir piemēroti arī gala patērētājiem – ceļotājiem.
Iepazīstiniet ar uzņēmuma darbību!
Irina
Florinska: Stipri mainās jēdziens, kas ir ceļojums un kā to organizēt. Ja
pat salīdzinām kā viss notika vēl pirms pieciem gadiem un tagad, tad tie ir
pilnīgi atšķirīgi procesi. Travelport, kā globāla tehnoloģiju kompānija, arī
maina savas tehnoloģijas, struktūru, pieeju tirgum. Skatāmies, kā strādāt ar
saviem piegādātājiem, kā strādāt ar klientiem, kādus produktus kam piedāvāt, jo
viss mainās!
Mūsu piegādātāji satura izpratnē ir aviokompānijas, viesnīcas un
ķēdes, autonomas, transfēra servisi u.c. Viss, kas cilvēkam var noderēt
ceļojot, ir sasniedzams ar Travelport piedāvātas tehnoloģiskas platformas
palīdzību. Mūsu klienti ir ceļojumu aģentūras, kompāniju ceļojumu speciālisti –
tūrisma profesionāļi, kuri izmanto dažādos risinājumos un tehnoloģijas no
Travelport un mūsu partneriem (IT profesionāļiem). Lai realizētu tādu
stratēģiju, Travelport pirms dažiem gadiem izlēma būt atvērts IT kompānijām,
kuri izstrādā daudz tehniskus risinājumus. Līdz ar to mēs esam kā “tehnoloģiska
kontaktbirža” starp šādiem tehnoloģiju izstrādātājiem, dodot viņiem iespēju
nopelnīt, un tūrisma profesionāļiem, kuriem ir iespēja saņemt mūsdienīgu
tehnoloģisku pakalpojumu un arī nopelnīt. Aktīvi pie mums pieejamo risinājumu
izstrādātāji ir no Čehijas, Rumānijas, Portugāles, Lielbritānijas, ASV.
Piemēram, kaimiņi Igaunijā izdomāja aplikāciju, kas palīdz viegli organizēt
nestandarta bagāžas – velosipēdu, dzīvnieku, asins analīžu u.c. pārvadāšanu –
un šī applikācija ir pieejama visiem, ne tikai turisma profesionaļiem.
BalticTravelnews.com: Kā
Travelport piegādā šos risinājumus?
Irina
Florinska: Viss ir tūrisma profesionālu rokās, un viņi var atrast piemērotu tehnoloģiju,
ja viņiem ir īpaša biznesa ideja. Ziniet, aplikācijas izstrādātājs savu jauno
produktu ielādē tādā vietā kā Interneta veikalā (Appstore) Travelport
Marketplace, kas ir pieejams ceļojumu aģentiem utml. Viņi, ja vien kāda no
aplikācijām šķiet noderīga, to var viegli lejuplādēt un lietot darbā ar saviem
klientiem. Viss notiek globāli! Travelport Marketplace visas aplikācijas ir
klasificētas, un lietotājs var atrast sev vajadzīgo pēc noteiktiem parimetriem.
Piemēram, ir tādas sadaļas, kā paātrināt procesu, kā vairāk nopelnīt utt.
BalticTravelnews.com: Kā
Jūs raugāties uz ceļojumu aģentūru nākotni?
Irina
Florinska: Optimiski. Pārskatāmā periodā neredzu iemeslu, kāpēc nepastāvētu
ceļojumu aģentūras. Protams, to servisi mainīsies.
BalticTravelnews.com: Kas
aizvadītajos piecos gados pasaulē ir mainījies no ceļotāju pieprasījuma
viedokļa?
Irina
Florinska: Te jārunā visvairāk tieši par mobilajām tehnoloģijām, kas tik
lielā mērā ir ienākušas visās jomās. Visu var izdarīt ar to palīdzību –
rezervācijas, apmaksu, reģistrēšanos utt. Visu var saslēgt vienā kopējā
aplikācijā, kurā cilvēkam ziņo, ka laiks lidostā reģistrēties, ka atlidojošo
pie lidostas jau gaida automašīna ar tādu un tādu numuru utt.
BalticTravelnews.com: Vai
var teikt, ka kādi no pakalpojumu sniedzējiem, piemēram, aviokompānijas, ir
soli priekšā Jūsu pieminēto tehnoloģiju pielietojumā?
Irina
Florinska: Drīzāk jāskatās, kā strādā katrā pasaules reģionā. Piemēram,
aviokompāniju darbs šajā jomā arī ļoti atšķiras atkarībā no tā, vai tā atrodas
ASV, Eiropā utml., lai gan pakalpojums jau visiem viens – pārvadāt pasažierus.
Tieši tāpat ir ar kuģu kruīza līnijām vai viesnīcām. Bet visi pakalpojumu
sniedzēji ir ieinteresēti savu piedāvājumu pārdošanā iespējami daudz klientiem,
un Travelport tehnoloģiju platforma sniedz iespēju to noorganizēt. Mūsu
tehnoloģijas atbilst aviokompāniju vēlmēm, piemēram, dodot iespēju pasažierim
izvēlēties servisu, kas jau iekļauts biļetes cenā - ēdiens lidojuma laikā,
soma, sporta inventārs utml. Šodien mēs esam līderi aviokompāniju, viesnīcu
un autonomu pakalpojumu izplatīšanā, mobilajā komercijā un B2B maksājumu
risinājumu jomā.
BalticTravelnews.com: Kā,
Jūsuprāt, cilvēki ceļos nākamajos piecos gados?
Irina Florinska: Nedomāju,
ka kaut kas krasi uzreiz izmainīsies, bet jārēķinās ar to paaudzi, kura tagad
kļūst par ceļotājiem, bet pieradusi visu darīt internetā, tiešsaistē. Noteikti
tiešsaistes ceļojumu aģentūras, kuras tagad pārdod tradicionāli vairāk
aviobiļetes, droši var sākt papildināt savu servisu. Cilvēki aizvien vairāk
šādā veidā meklēs variantus ceļošanai, kas viņiem ir piemērotākie, vislabāk
patīk.
BalticTravelnews.com: Daudzās
konferencēs esam dzirdējuši par tehniskām iespējām, ceļojumu aģentūrai pavadot
savu klientu no ceļojuma sākuma līdz beigām. Piemēram, zinot cilvēka hobijus,
attiecīgi tiek piesūtītas ziņas par tuvākajām operas izrādēm utml. Realitātē
neviena no Latvijā strādājošām aģentūrām neko līdzīgu nepiedāvā. Vai tas ir tik
sarežģīti, veidojas lielas izmaksas?
Irina
Florinska: Ceļojumu aģentūras, protams, jau šodien var īstenot šādu biznesa
modeli, tādēļ labs jautājums, kāpēc neviena no Latvijā esošajām to nedara?
Varbūt Latvija ir vieta, kur pagaidām inovācijas īpaši nav vajadzīgas, tāpat
viss strādā un aģentūras necenšas lieki pūlēties. Izmaksas šādu programmu
lietošanai ir salīdzinoši zemas, nav nepieciešamas lielas investīcijas.
Šodien ceļojumu aģentūrām ir dati un zināšanas par saviem
klientiem (pasažieriem), un tās var šo izmantot mārketingā. Piemēram,
sievietēm, ceļojumu aģentūras var nosūtīt informāciju par kultūras pasākumiem,
muzejiem, izstādēm, performancēm utt., bet ceļotājiem – vīriešiem par sporta
pasākumiem utt.
Tas var būt arī tā, ka ceļojumu aģentūra zina, ka cilvēks tobrīd
atrodas, piemēram, konkrētā lidostā, viņam ir brīvais laiks iepirkumiem, un
ceļojumu aģentūra var piesūtīt ziņas par kādām veikalu akcijām utml. Ja
ceļojumu aģentūra zina, kur tobrīd atrodas tās klients, var brīdināt vai dot
tālākos padomus, piemēram, ja noticis klienta tuvumā kāds negadījums,
terorakts, piemēram. Manuprāt, šāda tipa aplikācijas klientam dod sajūtu, lai
kur viņš būtu, ceļojumu aģentūras sniegtais serviss turpinās.
BalticTravelnews.com: Vai
realitātē šāda veida aplikācijām lielākie konkurenti jau tagad nav Google un
Facebook.com?
Irina
Florinska: Jā, savā ziņā piekrītu, redzēsim, ko šie uzņēmumi tālāk vēlēsies
darīt ar šīm iespējām. Bet vienlaikus Facebook.com diez vai strādās visās
valstīs un pagaidām nejūtam, ka censtos pārņemt ceļojumu aģentūru pienākumus. Protams,
ka arī mūsu kompānijas vizionāri gatavo dažādas stratēģijas nākotnei un
idejiski izspēlē scenārijus, kā rīkoties, ja tirgū notiks vieni vai otri
notikumi.
BalticTravelnews.com: Kādi
vēl pasaulē bez Jums ir lieli ceļojumu tehnoloģiju nodrošinātāji? Ar ko Jūs
atšķiraties no citām līdzīga profila kompānijām?
Irina
Florinska: Starp lielākajām jāmin GALILEO, AMADEUS, SABRE, APOLLO. Visas strādā, bet katra kompānija attīstās un
pavērsieniem nākotnē gatavojas citādi.
Mēs atšķiramies ar savu stratēģiju – tās pamatā ir jau manis
pieminētā atvērtā tehnoloģiskā platforma visa veida partneriem – aplikāciju
izstrādātājiem, un to lietotājiem - tūrisma profesionāļiem. Mūsu tehnoloģisko
platformu var salīdzināt ar Lego konstruktoru, kāds ļauj konstruēt māju, vai
tiltu, vai kādu vilcienu, un no pie mums pieejamām detaļām to visu var uzcelt!
Ja ceļojumu aģentūrai ir oriģināla biznesa ideja, mēs atradīsim tehnoloģisko
risinājumu, lai to realizētu. Pie mums ir pieejamas visa veida tehnoloģijas
visām gaumēm un vajadzībām.
BalticTravelnews.com: Kā
Jūs raksturotu Travelport.com klientus katrā no Baltijas valstīm?
Irina
Florinska: Aktīvākie ir klienti Lietuvā, kuri ir ļoti pragmatiski, ātri
saprot, kā izmantot visu jauno, izdara daudz ātrāk. Otrajā vietā jāierindo
Igaunija, kuras tirgus šogad bija ļoti dinamisks jaunu tirgus dalībnieku no
Ukrainas, Krievijas dēļ. Latvijā ir konservatīvs tirgus, viss mainās lēnām, jā,
jo arī sadrumstalots. Savā ziņā tas saistīts arī ar aviokompānijas airBaltic
aktivitātēm tehnoloģiju jomā, un Latvijas ceļotāji paši aviokompānijas
mājaslapā prot labi orientēties un rīkoties, lai iegūtu ne tikai biļetes, bet
saņemtu arī citus pakalpojumus.
BalticTravelnews.com: Kādi
Jums ir vērojumi par citu valstu ceļotāju paradumiem?
Irina
Florinska: Esam veikuši apjomīgu pētījumu, un, jā, varu raksturot pasaules
ceļotāja portretu. Tas atkarīgs no viņa vecuma, iespējām, vēlmēm. Pēc
Travelport datiem secināts, ka 81% lasa atsauksmes internetā, meklējot savu
ceļojumu, tā laikā cilvēks izmanto vismaz 16 tipiskas lietotnes, Indija ieņem
topa pirmo vietu, runājot par ceļotājiem, kuri izmanto digitālās iespējas,
vairāk nekā 33% ceļojumu rezervē mobilajā ierīcē, 61% ceļotāju izvairās no
viesnīcām, kurā jāmaksā par WiFi. 75% ceļotāju pēc ceļojuma atstāj atsauksmes
dažādās vietnēs internetā.
Man, piemēram, ir gados jauns paziņa, kurš korporatīvos ceļojumos
var atļauties nopirkt aviobiļetes biznesa klasē, bet viņam tas nav saistoši.
Viņu ceļojumā interesē gūt iespējami sarežģītāku pieredzi. Lidojām abi uz
konferenci ASV, viņš pa ceļam paguva pabūt vēl divās vietās, lai gan varēja
lidot pa tiešo. Kad viņš atlidoja, neizmantoja konferences dalībniekiem
paredzēto transportu, bet uz norises vietu devās ar sabiedrisko transportu, jo
viņam tā ir interesantāk. Cits mans paziņa lido bieži uz ASV, un ar lidojumu
meklētājprogrammām atrod ātri sev lidojumu, ko tās parāda, tādus lidojumus
izvēlas.
BalticTravelnews.com: Turklāt
ceļojumu aģentūras aizvien vairāk rēķinās, ka ceļotāji vecumā līdz 30 gadiem
jau vairs nav viņu klienti, jo paši internetā visu paveic ceļojuma
organizēšanai.
Irina
Florinska: Bet viņus tāpat apkalpo tiešsaistes ceļojumu aģentūras, bieži
vien šie rezervācijas portāli ir izveidoti paralēli biroja ceļojuma aģentūras
darbam. Nekas jau nemainās, pērkot ceļojumu internetā vai pie aģenta, pārdošana
notiek caur aģentūru, kurai ceļotājs pārskaita naudu par savu ceļojumu. Iespējams,
personīgais kontakts ar ceļojumu aģentu ceļotājam kādreiz cenas ziņā nostrādā
pat vairāk par labu, nekā ceļojuma tiešsaistes sistēma. Savukārt internets ir
ceļojumu aģentūrai tikai papildu pārdošanas rīks, bet aģentūras pienākums ir
tāpat palīdzēt ceļotājam, ja tas nonāk grūtībās, nevis šo klientu vērtēt kā
savādāk.
BalticTravelnews.com: Vai
kopš mazotnes plānojāt strādāt tūrismā?
Irina
Florinska: Nē, šajā vidē ievedušas manas zināšanas informācijas
tehnoloģijās. Savulaik strādāju par programmētāju, mainīju karjeru, ieguvu
papildu izglītību uzņēmējdarbībā. Biju kļuvusi par IT jomas menedžeri, jo man
bija svarīgi būt saistītai ar šo nozari. 2012. gadā meklēju sev jaunu darbu,
ieraudzīju Travelport.com sludinājumu vadītāja vakancei, es atbildu
kritērijiem, bet neticēju, ka mani pieņems. Šajā darbā tomēr ir diezgan daudz
specifikas, bet tieši tobrīd, uzņēmumam sākot strauji attīstīties tehnoloģiju
jomā, bija vajadzīga tāda speciāliste kā es. Zinu, ka mūsu uzņēmumā strādā
daudzi speciālisti, kuri līdz šim nav bijuši saistīti ar tūrismu.
BalticTravelnews.com: Zinām,
ka daudz dodaties komandējumos, bet, vai Jums patīk ceļot, kādiem ceļojumiem
dodat priekšroku?
Irina
Florinska: Kad es vēl biju studente, biju Rīgas Politehniskā Institūta
tūrismā klubā un ļoti vienkāršos apstākļos ceļojām pa Kaukāzu, Āziju, kāpām
kalnos. Tā bija mana pirmā pieredze ceļošanā, kas savā ziņā atstājusi
nospiedumu, ka man arī tagad labāk patīk doties pie dabas. Aizbraucu uz
Latvijas laukiem, daudz staigāju pa tiem. Mani joprojām saista arī kalni. Pirms pieciem gadiem
divreiz biju Austrālijā. Vienā no ceļojumiem izmantojām Greyhound autobusa pakalpojumu - nopērk biļeti, izkāpj kādā pieturā, apskata šo vietu, pēc tam ar kādu citu
autobusu jau dodas tālāk. Tā ļoti daudz redzēju, un tie noteikti ir ceļojumi,
kuri man paliks visspilgtāk atmiņā. Katrā no ceļojumiem tur pavadīju trīs
nedēļas. Austrālija ir izcila ar savu dabas un dzīvnieku pasauli, pat Sidneja
izveidota tik skaistā vietā pie okeāna. No tā, ka pilsēta saplūst ar okeānu,
rodas ļoti patīkamas sajūtas. Melburna arī man patika. Pat mazās pilsētas ir nteresantas. Mums ar vīru vēl padomā, kā vajadzētu paceļot pa Austrāliju ar automašīnu. Austrālijā pirmoreiz ieraudzīju arī Indijas okeānu, kas man šķita tik
vienreizējs! Man patika, ka valsts ir ļoti pašpietiekama, tai viss ir, viss
labi organizēts, cilvēki lepojas ar Austrālijas paveikto, vēsturi. Viņi jūtas
īpaši: “Mēs šo uzcēlām!”
Pēdējos gados dodos uz Indiju, nevaru pat nosaukt vienā vārdā,
kāpēc?! Mazliet veselības, ceļojuma, jauniegūtu draugu, jogas dēļ. Pirmo reizi
Indijā biju 2013. gadā un sapratu, ka šajā valstī es gūstu iedvesmu, tur
izdomātais vēlāk piepildās.
BalticTravelnews.com: Kur
Jūs vēl gribētu savā dzīvē aizbraukt?
Irina
Florinska: Es gribētu doties kalnu pārgājienā pa Nepālu, tam vajadzīgas
vismaz trīs nedēļas. Zināmā mērā šis sapnis man arī saistās arī jau ar gūto
pieredzi kalnos, esmu lasījusi ļoti daudz grāmatas par kalniem, kalnos
kāpējiem. Līdz šim Āzijā kalnos esmu sasniegusi gandrīz 5000 metru augstumu
virs jūras līmeņa. Gribētos vēl mazliet augstāk...
BalticTravelnews.com: Ja
Jums gada laikā būtu jāpadzīvo trīs pilsētās, kuras tās būtu?
Irina
Florinska: Es padzīvotu Berlīnē, vienmēr esmu tai izskrējusi cauri, vēlētos
iepazīt tuvāk. Gribētu pamēģināt padzīvot Šrilankā, jo arī par to esmu ļoti
daudz dzirdējusi. Vēl kādā ASV pilsētā, piemēram, Sanfrancisko. Arī tur esmu
bijusi, daudz redzējusi, bet palikusi sajūta, ka gribu vēl. Tur dzīvo arī
daudzi mani jaunības draugi. Cilvēki jau sevi atrod visdažādākajās pasaules
vietās. Piemēram, Indijā es vienmēr apmetos pie itāļu pāra, kurš karstajā
tūrisma sezonā no oktobra līdz aprīlim izīrē savā mājā apartamentus ceļotājiem
no Eiropas. Viņiem visvairāk brauc ceļotāju no Skandināvijas, Baltijas valstīm.
Visbiežāk cilvēki šurp brauc ajūrvēdas, jogas brīvdienās. Saimniekiem ir daži
darbinieki, saimniece raksta grāmatas, saimnieks mūziku. Ļoti skaista vieta ar
skatu uz okeānu, ļoti patīkami viesi, atmosfēra. Nesezonā viņi mājā paliek
vieni, man ir stāstījuši, ka tad lietū dejojot uz mājas jumta. No turienes viņi
izbrauc divas reizes gadā. Vienreiz dodas uz Šrilanku, lai pagarinātu vīzu,
otrreiz uz Itāliju. Viņiem tur šķietot skaļi un ne īpaši patīkami, satiekas ar
radiniekiem un iespējami drīz atgriežas Indijā. Skatos uz viņiem un domāju, ka
es arī tā gribu.
BalticTravelnews.com: Vai
tā dzīvojot, nebūtu bail izkrist no aprites, notikumiem?
Irina
Florinska: Nē, jo, ja viens ir pieejams internets, tāpat ir iespēja sekot
līdzi visam pasaulē notiekošajam. Ja esi tehnoloģiju cilvēks, vari piedalīties
videokonferencēs utt. Mans vīrs vēl nesen tiešsaistē sekoja kādai konferencei,
kas notika Losandželosā. Nav svarīgi, kur tu atrodies – Latvijas mežā vai
Indijā pie okeāna. Tas, cik ilgstoši notiek cilvēka aktīva virtuālā klātbūtne,
atkarīgs no paša cilvēka.
BalticTravelnews.com: Kur
Jums patīk atpūsties Latvijā?
Irina
Florinska: Mežos. Man patīk visas aktivitātes, kas ar to saistās, sēņot,
fotografēt, vērot izmaiņas dabā.
BalticTravelnews.com: Kādi
Jums ir hobiji, ar ko vēl patīk nodarboties?
Irina
Florinska: Tie mainās atkarībā no gadalaika. Pēc Indijas apmeklējuma man ir
radusies interese par jogu, regulāri pati nodarbojos un pēc attiecīgas skolas
pabeigšanas vadu nodarbības arī citiem. Vasarā darbojos mūsu mājas dārzā, bet,
lai ko es darītu ar ziediem, krūmiem, tā ir mana kopā būšana ar dabu. Rudenī man
ļoti patīk iet uz teātra izrādēm. Pavasarī braukšu uz Indiju!
Uzziņa
Travelport pieder ceļojumu
organizēšanas tehnoloģiju risinājumi Galileo,
Worldspane, Apollo. Travelport komerciālā platforma aptver 180 valstis,
68 000 ceļojumu aģentūras, 37 000 automašīnu nomas, 650 000
viesnīcas.
Travelport (NYSE: TVPT) ir tehnoloģiju uzņēmums, kas nepārtraukti
uzlabo ceļojumu pārdošanas, pirkšanas un vadīšanas pieredzi. Tas pārvalda
ceļojumu komercijas platformu tehnoloģiju, maksājumu un citus risinājumu
izplatīšanu pasaules ceļojumu un tūrisma nozarei.
Uzņēmums veicina tūrisma biznesu, savienojot pasaules vadošos
ceļojumu sniedzējus ar tiešsaistes un bezsaistes ceļojumu pircējiem īpašā
biznesa darījumu (B2B) ceļojumu tirdzniecības vietā.
Travelport ir
līderis aviokompāniju, viesnīcu satura izplatīšanā, automašīnu nomas, mobilās komercijas
un B2B maksājumu risinājumu jomā.
Uzņēmums sniedz arī IT pakalpojumus
aviosabiedrībām kā, piemēram, iepirkšanos iespēju, biļešu pārdošanu,
izlidošanas kontroli un citus risinājumus.
2016. gadā uzņēmuma neto ieņēmumi pārsniedza
2,3 miljardus dolāru.
Travelport galvenais birojs atrodas Langley
(Lielbritānijā), kurā ir aptuveni 4000 darbinieku, un kas ir pārstāvēts 180
valstīs un teritorijās.
EKSPRESS JAUTĀJUMI & ATBILDES
Esmu dzimusi un izaugusi...
|
Dzimusi Ukrainā, izaugusi Latvijā.
|
Mans zelta likums ir...
|
ceļu noiet tas, kurš iet.
|
Viena no manām jaunākajām atziņām ir...
|
biežāk jābrauc pie jūras.
|
Finanšu budžets...
|
pietiekams maniem plāniem :)
|
Sevi iepriecinu ar...
|
SPA procedūrām.
|
Mans iecienītākais restorāns (-ni)...
|
"Indian Riga".
|
No Ziemassvētku vecīša es gaidu...
|
iespēju iemācīties spēlēt golfu.
|
Vieta Latvijā, kas mani pārsteigusi pēdējā gada laikā...
|
Zvejniekciems, redzot kā tur izmainījās krasta līnija.
|
Es kā tūrists ārvalstīs esmu apmierināts, ja... |
saprotu notiekošā kontekstu.
|
Ja man būtu neierobežotas finanses, es... |
kļūtu par mecenāti. |
Es iedvesmojos no...
|
labas grāmatas vai kā aizraujoša.
|
Ticu, ka man izdosies doties ceļojumā uz...
|
Nepālu.
|
Mana ideālā diena...
|
kad nav nekādu plānu un diena paiet ļoti plūstoši
|
Mans novēlējums BalticTravelnews.com...
|
labus sponsorus un lojālus lasītājus!
|