Tūroperatora AS “Alida Tūrs” galvenais klients ir ģimene
ar bērniem, un gadiem ilgi uzņēmums īsteno ceļojumus pārbaudītos un reizē
pieprasītos galamērķos Grieķijā, Spānijā, Turcijā, Ēģiptē un Taizemē. Savukārt “Alida Tūrs” biznesa attiecību un mārketinga direktoram, valdes
loceklim Jurim Cīrulim pirms astoņiem gadiem šajā nelielajā, bet stabilajā 16 cilvēku kolektīvā bija
viegli iekļauties, jo pārdošana paliek pārdošana – galvenais saprast klienta
vēlmes un piedāvāt piemērotāko ceļojumu!
BalticTravelnews.com: Izskanējis,
ka pasaulē lielākais tūrisma uzņēmums “TUI” varētu sākt darbu arī Latvijā. Kā
jūs vērtējat šādu iespēju un kā “TUI” ienākšana ietekmēs Latvijas tūrisma
nozari?
Reklāma
Juris
Cīrulis: Ne velti ir teiciens: “Nesaki hop, kamēr neesi pārlēcis grāvim.”
Tieši tāpat ir šajā situācijā, kad neko skaidri nezinām. Esam dzirdējuši, ka
Latvijā “TUI” būs pārstāvēts ar franšīzes starpniecību, kas īpaši Latvijas
tirgu varētu neietekmēt. Cita situācija varētu veidoties, ja “TUI” bāzētu šeit
arī savas lidmašīnas un piedāvātu čarterreisus. Tādējādi varētu starp esošajiem
tūroperatoriem notikt tirgus pārdale.
Gan jau patērētājam – potenciālajam ceļotājam tas būs plus, jo
paplašināsies ceļojumu ģeogrāfija. Vienlaikus jau tagad arī Latvijā strādājošas
ceļojumu aģentūras sadarbojas ar Vācijas, Polijas tūroperatoriem, tāpat piedāvājot ļoti plašu
ceļojumu ģeogrāfiju.
BalticTravelnews.com: Esam
dzirdējuši, ka “TUI” interesē, ja no valsts un konkrētu galamērķi var vest
vismaz 50 000 ceļotājus gadā? Vai no Latvijas ir šādi galamērķi?
Juris
Cīrulis: Jā. To arī redzam jau gan pēc atsevišķiem no tirgus aizgājušajiem
tūroperatoriem, gan pēc jaunpienācējiem, kuri strādā tikai ar populārajiem galamērķiem
– Antāliju, Hurgadu.
BalticTravelnews.com: Vai
paši izjūtat satraukumu par “TUI” iespējamo ienākšanu?
Juris
Cīrulis: Nē, jo esam vecākais tūroperators Latvijā, strādājam šeit 27
gadus. AS “Alida Tūrs” ir
vienīgais tūroperators ar 100% Latvijas kapitālu. Kad būs vairāk kaut kas
zināms par šī tūrisma uzņēmuma ienākšanu un mērķiem, tad arī izvērtēsim
situāciju un, iespējams, kaut ko mainīsim savā darbā.
BalticTravelnews.com: Cik
liels varētu būt Latvijā strādājošo tūroperatoru apkalpotais cilvēku skaits gadā?
Juris
Cīrulis: Tas varētu būt aptuveni 60 000 - 70 000, kas ir diezgan daudz.
BalticTravelnews.com: Kas
šobrīd ir aktuālākais tūrisma kompānijai “Alida Tūrs”?
Juris
Cīrulis: Valda anomāla vasara un tūrisma tirgus piedzīvo ne tos labākos laikus. Daži tūroperatori
pat ir atcēluši vasaras lidojumus no Rīgas. Šeit jāpaskaidro, ka tūroperatoriem
ceļojumu pārdošana vasarai dalās divās lielās daļās. Agrā rezervēšana nākamās
vasaras ceļojumiem sākas oktobrī, un tā ilgst līdz aprīlim. Tad seko ikdienas
pārdošana, pēc kā vēl var būt pēdējās minūtes piedāvājumi, ja kaut ko neesam
pārdevuši. Sanāk, ka 40% no lidmašīnas mēs piepildām uzreiz, bet pārējo sezonas
laikā. Tātad līdz lidojumam jācenšas pārdot visas vietas, jo pārlidojuma cena
nemainās, jo tiek iznomāta visa lidmašīna. Vasara ir karsta, jūra silta, un maz
kurš vēlas doties Antālijā, Turcijā pabūt 40 grādu karstumā, ja šeit ir 30
grādu augsta temperatūra. Līdz ar to tūroperatori ir spiesti šogad daudzus
ceļotājus ieinteresēt ar zemāku cenu. Mēs bijām gatavi, ka jūlijs varētu būt
karsts un tad jādod speciālas cenas bet, ka tā būs visu vasaru kopš maija...
Viesnīcas jau arī īpaši nenāk pretī, jo tām vasara ir labākais pelnīšanas
laiks. Latvija ar savu klientu nedaudz atšķiras, jo pieejama Baltijas jūra.
Lidojumu programmu neesam sezonai mainījuši, bet septembrī un
oktobrī vēl pielikām klāt dažus lidojumus uz Antāliju. Tas saistīts ar to, ka
aizvadītā gada novembrī, decembrī mēs pārdevām uz šo galamērķi jau visas vietas
– tas bija unikāli!
BalticTravelnews.com: Cik
no ceļojumiem pārdod “Alida Tūrs”, un
cik daudz jums darbā palīdz ceļojumu aģentūras?
Juris
Cīrulis: Aptuveni 25-30% pārdodam paši savus ceļojumus, bet pārējo
ceļojumu aģentūras visā Latvijā. Protams, starp tām ir vairākas līderes, kuras
iegulda darbinieku apmācībā, pašas daudz cenšas izzināt, ceļo un pārliecinās
par mūsu piedāvājumu.
Latvijā ir aptuveni 400 ceļojumu aģentūras, kas tik mazā valstī ir
ļoti daudz. Klienti Latvijā pārsvarā sadalās divās daļās – vieni izvēlas
ceļojumu pēc kvalitātes, otri pēc cenas. Taču nevar būt tā, ka ir tikai zema
cena un ceļojums nekvalitatīvs.
Ja ceļojumu aģentūras speciālisti neiedziļinās piedāvājumā,
cilvēks var aizbraukt ceļojumā ar lielām gaidām, bet galā ieraudzīt, ka tas nav
nemaz tas, ko viņš bija iztēlojies, bet ceļojumu konsultants arī nav
izskaidrojis, kas īsti gaidāms. Līdz ar to tūrists paliek neapmierināts ar savu
ceļojumu. Ļoti svarīgs ir darbs ar klientu un ceļojumu aģentūras kompetence! Līdz
ar to pozitīvi, ka ir ieviesta ceļojumu aģentūru licencēšana. Protams, ka
centīgākās ceļojumu aģentūras mēs varam motivēt.
BalticTravelnews.com: Kā
Jūs raksturotu “Alida Tūrs” ceļojumu
piedāvājumu?
Juris
Cīrulis: Ceļojumu galamērķi ir stabili, tie nemainās. Populārākie virzieni
ir – Krēta, Rodas, Korfu salas Grieķijā, Antālija, Turcijā, kā arī Barselona,
Spānijā. Ziemas sezonā populārākie virzieni ir Šarmelšeiha, Hurgada, Ēģiptē. Organizējam
ceļojumus arī uz Taizemi.
Turklāt, ja runājam par ģimenes atpūtu, tad tādiem virzieniem, ko
mēs piedāvājam Turcijā, nav alternatīvu. Tādu alternatīvu, lai par esošo cenu
būtu iekļauts viss – viesnīca, tik laba ēdināšana, bērnu animācija, pludmales
animācija, šovi utt. Turklāt tas viss sasniedzams dažās stundās! Eiropā viss ir
citādi, serviss ir atšķirīgs – tur nav tāds servisa līmenis, kāds ir Turcijā.
BalticTravelnews.com: Jūs
pieminējāt, ka lidojat uz Barselonu, kas ir ar regulāro avioreisu sasniedzams
galamērķis. Kādēļ cilvēki izvēlas ceļot ar Jums uz šo Spānijas pilsētu?
Juris
Cīrulis: Būtībā jau viņi ceļo nedaudz tālāk uz Spānijas pludmalēm,
kūrortiem Costa Brava, Costa Dorada. Ar mums cena viesnīcās ir zemāka nekā
rezervējot individuāli, mums ir pilns serviss, kurā iekļauts lidojums,
transfērs uz kūrortu, viesnīcas, ekskursijas. Ja klientam vēl jāatrod ar ko no
Barselonas lidostas nokļūt 100 kilometru attālajā pludmalē, tad ar mums
noteikti tas maksā mazāk un noteikti ir ērtāk.
BalticTravelnews.com: Vai
ir vēl kādi interesanti Eiropas galamērķi, kur varētu vēl lidot?
Juris
Cīrulis: Vēlamie virzieni tūroperatoram un ceļotājam atšķiras. Tur kur
Eiropā lido regulārie reisi, tūristi paši visu nopērk un sakombinē. Tiesa gan,
arī rezervācijas sistēma Booking.com jau tāda pati ceļojumu aģentūra vien ir –
tikai internetā, bet ceļotājam gribas domāt, ka pats visu atradis. Tūroperatoru
bizness ir izveidot čarterlidojumu turp, kur nelido regulārie avioreisi. Mūsu
uzdevums ir uzturēt biznesu un pelnīt. Līdz ar to neredzam pagaidām
tūroperatoram interesantu galamērķi, par kuru varētu teikt, ka tuvākajos gados
tas būs pārdošanas hits. Ir jau arī tālāki galamērķi Bali, Karību salas utt.,
kas varētu ceļotājus vilināt, bet Latvijā nav tik augsta maksātspēja, lai reizi
nedēļā uz šādām vietām organizētu čarterreisus.
BalticTravelnews.com: Vai
un kādas problēmas pastāv valodu izvēlē, lai apkalpotu klientus galamērķos.
Jaunie visbiežāk nezina krievu valodu, vecāka gada gājuma nemāk runāt angliski.
Kā Jūs risināt šo situāciju?
Juris
Cīrulis: Latvija pat Baltijas valstu kontekstā ir unikāla, jo mums
izteikti dalās latviski un krieviski runājošie klienti. Tas divreiz mums
palielina arī mārketinga izdevumus. Galamērķos latviski piedāvāt grupu ekskursijas
būtu pagrūti, pārsvarā tās ir krievu vai angļu valodā, bieži vien mainās
piedāvājums arī no tā, cik grupā ir tādu, kuri nesaprot angliski vai krieviski,
pielāgojamies vairākumam. Vienmēr klientiem pirms ceļojuma izstāstām, kādā
valodā būs ekskursijas. Vienlaikus ir interneta iespējas un dažādi virtuālie
rīki, lai ar mums sazinātos dzimtajā valodā un cik iespējams klientam
palīdzēsim esošajā situācijā, ja viņam radīsies problēmas svešvalodu
nezināšanas dēļ. Cilvēkam jāsaprot, ka viņš ir ieradies citā valstī, kur ir
cita valoda un atliek šai videi pielāgoties.
Nākotnē situācija izlīdzināsies, jo jaunā paaudze jau runā angļu
valodā, kas vēlāk nākotnē atvieglos mūsu darbu.
BalticTravelnews.com: Izskanējis,
ka pasaulē nākamgad ceļojumi varētu kļūt dārgāki, lai arī daudz kas tieši kļūst
lētāks. Kā Jūs saredzat cenu izmaiņas tuvākajā nākotnē?
Juris Cīrulis: Mūsu
biznesā nekas lētāks nekļūst. Degvielas cenas paaugstinās, līdz ar to
lidmašīnas pakalpojumi kļūst dārgāki. Viesnīcu partneri inflācijas dēļ arī
pakāpeniski palielina pakalpojuma cenu. Cenas var samazināties tikai pēdējās
minūtes ceļojumiem. Atceramies, ka pirms dažiem gadiem Krievijas tūristi
neceļoja uz Turciju, tad viesnīcnieki bija spiesti dot mums labāku piedāvājumu,
lai piepildītu pustukšās viesnīcas. Tas ir vienīgais brīdis, kad pa šiem gadiem
es atceros, kad kaut kam pazeminājās cena. Citādi viss paliek tādā pašā līmenī
vai kļūst dārgāks!
BalticTravelnews.com: Kāds
ir “Alida Tūrs” kolektīvs?
Juris
Cīrulis: Mums ir 16 darbinieki, esam ļoti cieša komanda, kolektīvs
nemainās. Darbā esam konstruktīvi, draudzējamies arī ārpus darba. Jā, vairāk
orientējamies uz cilvēku uzņēmumā, nevis uz maksimālas peļņas gūšanu, lai arī
menedžmenta teorija bieži vien iesaka ko citu. Mums ir svarīgi, lai cilvēki “Alida
Tūrs” strādātu ilgtermiņā, un tas nav
iespējams, ja darbinieku izspiež kā citronu.
BalticTravelnews.com: Jūsu
skatījumā, cik liels uzņēmuma panākumos ir “Alida Tūrs” valdes priekšsēdētāja Arno Ter-Saakova nopelns?
Juris
Cīrulis: Viņš 27 gadu garumā ir devis lielu ieguldījumu kompānijā. Par
Arno varu teikt tikai labāko – cilvēks ar savu nostāju, zina ko vēlas, ļoti
ātri un pareizi pieņem lēmumus. Mums ar viņu ir viegli strādāt, tas arī ir
iemesls, kāpēc visi nākam uz darbu ar prieku. Uzņēmumu uz kādu brīdi atstāj
tikai sievietes, kuras dodas dekrēta atvaļinājumā.
BalticTravelnews.com: Jūs
kompānijā esat otrais cilvēks aiz valdes priekšsēdētāja. Kā esat sadalījuši
pienākumus?
Juris
Cīrulis: Arno atbild par finansēm, strādā ar sadarbības partneriem. Mana
atbildības sfēra – ceļojumu aģentūru darbs, ceļojumu pārdošana, mārketings,
plānošana.
BalticTravelnews.com: Kā
Jūs ienācāt tūrismā – “Alida Tūrs”?
Juris
Cīrulis: Pirms astoņiem gadiem man bija neliela pauze darbvietu maiņas
procesā, un mans paziņa Arno palūdza sagatavot trīs mēnešos “Alida Tūrs” tūrisma izstādei. To paveicu, pēc
izstādes apsēdāmies, parunājām un tā te paliku.
BalticTravelnews.com: No
kurienes esat, ko darījāt pirms tam?
Juris
Cīrulis: Visu mūžu esmu dzīvojis Ķengaragā, Rīgā. Deviņdesmitajos gados
tur daudz redzēju... Mācījos 65. vidusskolā un vēlāk Celtniecības koledžā.
Sapratu, ka celtniecības vadība mani nesaista, turp aizgāju mācīties, nezinot
ko īsti gribu dzīvē darīt. Manos laikos bija populāri mācīties un kļūt par
juristu. Bet no kādiem divdesmit man zināmiem cilvēkiem, kuri ieguva juridisko
izglītību, tikai viens tagad strādā par juristu.
Toreiz sāku darbu autoservisā jo gribējās pelnīt, bet saņēmu
pavēsti dienestam Latvijas armijā. Līdera dotības manī vienmēr izpaudušās, un
arī armijā pabeidzu instruktoru kursus, kļuvu par nodaļas komandieri. Man bija
pat doma palikt virsdienestā, bet vienu dienu par vēlu atnesu dokumentus...
Vēlāk strādāju tikai un vienīgi tirdzniecībā, kur diezgan ātri nonācu vadošos
amatos. Man raksturs tāds, ka visam jābūt pedantiskā kārtībā, tādēļ vienmēr
ļoti labi pārzinu savu darbu.
BalticTravelnews.com: Vai
labam pārdevējam ir atšķirība pārdot automašīnu riepas, elektrotehniku vai
ceļojumus?
Juris
Cīrulis: Nav, protams ja pārdevējs ir profesionālis savā jomā. Galvenais jāizprot
klienta vēlmes un jāmāk pārdot klientam to, ko viņš vēlas un kas viņam ir
nepieciešams. Nebūt nav galvenais pārdot klientam visdārgāko ceļojumu vai
preci, galvenais lai klients ir apmierināts ar savu izvēli un tad viņš atgriezīsies
vēl un vēl un atvedīs savus draugus un paziņas. Latvijā, ar tik mazu patērētāju
skaitu ir jādomā par to, lai klienta vēlmes ir apmierinātas, mums jāstrādā uz
kvalitāti. Labam pārdevējam jāmāk uzklausīt klientu!
BalticTravelnews.com: Kā
atpūšaties brīvajā laikā?
Juris
Cīrulis: Pirms laika atsāku sportot un tagad spēlēju amatieru hokeja
komandā “Regrand” – esmu uzbrucējs, komandas kapteinis. Kā jau minēju, līdera
dotības man parādās jebkurā jomā. Jāatzīst, ka Latvijā ir ļoti attīstīts
amatieru hokejs.
No jaunākajiem hobijiem man ir šosejas velobraukšana. Sākotnēji
man bija vienkāršs velosipēds, izbraucu līdz jūrai, nobraucu kādu velomaratonu
un izdomāju, ka pienācis laiks mazliet augstākam līmenim un iegādājos labāku
velosipēdu, lai varu braukt šosejas sacensībās. Tagad domubiedrus interneta
vidē ļoti viegli atrast, un man arī sportā paziņu loks šādi ir veidojies. Paldies,
“Alida Tūrs”, ka atbalsta mūsu riteņbraucēju komandu “Velo+”. Gandrīz visos
Latvijā organizētajos amatieru maratonos, “Velo+” komanda ieņem godalgotās
vietas. Jāatzīmē, ka uzņēmums atbalsta arī pankrationa
cīņu komandu Sev Arch. Nu jau es arī
Arno esmu ievilcis sportā, un arī viņš cītīgi vingro, skrien. Lepojamies, ka
Arno kāpj kalnos – sasniedza Monblāna virsotni, plāno nākamgad uzkāpt Everestā!
BalticTravelnews.com: Kad
Jūs atrodat laiku sportot, kā sevi motivējat to darīt?
Juris
Cīrulis: Sportoju pēc darba, brīvdienās. Kad es skrienu, galva atpūšas,
bet bieži vien izdomāju svarīgas atbildes uz saviem tā brīža jautājumiem, rodas
jaunas idejas.
BalticTravelnews.com: Kā
pavadāt laiku ar ģimeni?
Juris
Cīrulis: Man ir divi bērni, kuriem ir 15 un 5 gadi, un arī viņiem veltu
daudz laika. Gulēšanai paliek mazāk laika. Man patīk labi paēst, un sportošana
palīdz ar šo sadzīvot, lai es būtu labā formā. No ceļojumu galamērķiem mani
visvairāk iespaido tie, kuros ir laba virtuve. Tādēļ mana favorīte ir Gruzija,
kur kopā ar draugiem braucu trīs gadus pēc kārtas.
Gruzīni ir ļoti pretimnākoši un viesmīlīgi. Dzīvē esmu skeptisks,
tāpēc man bija grūti saprast, ka pat mūsu gruzīnu šoferis savās mājās mums
saklāja tādu galdu, ka tur nebija vietas, kur nolikt glāzi. Gruzijā pieņemts
ēdienus likt uz nelieliem šķīvjiem, un ēdienreizes laikā galds nemitīgi tiek
papildināts, ka beigās aiz šķīvju krāvuma jau vairs nevar redzēt pretī
sēdētāju. Jebkurš saimnieks gatavo vīnu, ja beidzas savā pagrabā, tad aiziet
pēc vīna pie kaimiņa.
BalticTravelnews.com: Ja
Jums vajadzētu pa vienam gadam nodzīvot kādā valstī, kur tas būtu?
Juris
Cīrulis: Tā būtu Itālija, jo man ļoti patīk viņu virtuve un dzīves ritms.
Ir tik labi no mūsu dzīves ritma pārslēgties uz itāļu dzīves ritmu! Es varētu
dzīvot vēl Jaunzēlandē, lai gan neesmu tur bijis. Turienes daba, krāsu gammas,
tas viss varētu būt līdzīgi Gruzijai. Es noteikti tur spētu iedvesmoties! Es
varētu pieredzes dēļ padzīvot Krievijā. Sanktpēterburga ir līdzīgāka mūsu
mentalitātei. Maskavā neesmu bijis kādus vairākus gadus un vēlos paskatīties,
kā pilsēta ir mainījusies. Noteikti arī tur es varētu iedvesmoties, jo tur ir
milzīga ideju koncentrācija un varētu būt noderīgas Latvijā.
BalticTravelnews.com: Kurš
no ceļojumiem Jūs joprojām silda?
Juris
Cīrulis: Mani silda ceļojumi uz Antāliju, Turcijā, kur dzīvo mani draugi.
Katru reizi ar viņiem ļoti labi pavadu laiku, mums ir kopīgas lietas, par ko
parunāt. Bērnībā ar vecākiem braucu uz Karpatiem, Ukrainā, kur mūs vietējie
cilvēki ļoti laipni uzņēma vētras laikā. Mums nebija kur ar teltīm palikt, un
pilnīgi sveši cilvēki mūs pabaroja, izguldīja. Tas toreiz šķita pilnīgi
nesaprotami, kādēļ viņi to dara mūsu labā?!
BalticTravelnews.com: Kur
Jums patīk ceļot Latvijā?
Juris
Cīrulis: Uz Latgali. Tur man arī Rēzeknē, Krāslavā, Kārsavā ir draugi, ar
kuriem kopā makšķerēju un atpūšos. Tāpat ciemojos Liepājā, kur tāpat man ir
draugi. Es ceļoju Latvijā, lai dotos pie draugiem.
BalticTravelnews.com: Par
ko Jūs vēl sapņojat?
Juris
Cīrulis: Nē, nē, par motociklu nē. Vienojāmies ģimenē, ka tik impulsīvam
cilvēkam nevajadzētu braukt ar motociklu. Negribu lekt ar gumiju no vagoniņa
Siguldā vai izpletni – es tam neredzu jēgu. Toties es gribētu pasēdēt blakus
reaktīvās lidmašīnas pilotam, man ļoti patīk aviācija. Tas būtu adrenalīns
ilgākam brīdim.
Uzziņa
Tūroperators “Alida Tūrs” organizē tiešos čarterreisus uz Antāliju, Krētas
salu, Rodas salu, Korfu salu, Hurgadu, Šarmelšeihu – strādā kopš 1996. gada.
“Alida Tūrs” ietilpst 3 tiešās pārdošanas filiāles Rīgā, kā arī tās ceļojumus
iespējams iegādāties arī tūrisma aģentūrās visā Latvijā un mājaslapā.
Tūroperatorā “Alida Tūrs” strādā 16 darbinieki.
Tūroperatorā “Alida Tūrs” pirms lidojuma piedāvā klientiem iegādāties
karstos ēdienus, ceļojuma laikā var iegādāties dzērienus un uzkodas.
EKSPRESS JAUTĀJUMI & ATBILDES
Esmu dzimis un izaudzis...
|
Rīgā.
|
Mans zelta likums ir...
|
vislielākā vērtība ir cilvēks. |
Viena no manām jaunākajām atziņām ir...
|
īsti draugi ir tie kuri tev ir apkārt, nevis facebookā. |
Šajā vasarā mans mērķis ir...
|
tāds pats kā ziemā |
Sevi iepriecinu ar...
|
ceļojumu vasaras sezonas beigās |
Mans iecienītākais restorāns...
|
manā vērtējumā ir top 5 restorāni, bet es vienmēr cenšos apmeklēt un atklāt ko jaunu. |
Trīs lietas, kas man vēl bez pases vienmēr ir līdzi ceļojumā...
|
apdrošināšanas polise, kredītkarte, navigācija telefonā. |
Ja man būtu iespēja, es stundu sarunātos ar...
|
Juriju Gagarinu. |
Es kā tūrists ārvalstīs esmu apmierināts, ja... |
es atklāju kaut ko jaunu, kas netika ieplānots. |
Es iedvesmojos no...
|
saviem bērniem. |
Ticu, ka man izdosies doties ceļojumā uz
|
Baikālu. |
Mana ideālā diena... |
Ziemassvētku vakars ar ģimeni. |
Mans novēlējums Baltictravelnews.com...
|
Neapstāties un kļūt par EuroTravelnews.com, lielāko tūrisma portālu Eiropā! |