Ceļojumu kompānijas 1Travel
vadītājas un Baltijas Starptautiskās akadēmijas Tūrisma katedras
pasniedzējas Margaritas Šalajevas prioritāte ir darba kvalitāte, ne
kvantitāte. Mainoties konkurencei, Latvijas ekonomikas rādītājiem,
pieredzējusī tūrisma uzņēmuma vadītāja nākotnes peļņu saredz Latvijas
ienākošajā tūrismā.
BalticTravelnews.com: Pastāstiet par aizvadīto gadu! Kāds tas ir bijis tūrismā, kas ir mainījies?
Reklāma
Margarita Šalajeva:
Tendences tūrismā liecina, ka pasaulē starptautisko tūristu skaits
palielinās – aizvadītajā gadā tie bija 6%. Pieaugumu dod to valstu
tūrisma tirgi, kuri pašreiz aktīvi attīstās, piemēram,
Dienvidaustrumāzija. Pozitīvi vērtējams, ka degvielas cena pasaulē ir
stabila. Vienlaikus bažas par tālāko nākotni rada neskaidrības ap Brexit, pasaules ekonomikas izaugsmes palēnināšanās atsevišķās valstīs.
2017.
gadā Latvijas tūroperatori un ceļojumu aģentūras apkalpoja 4,6
tūkstošus cilvēku, savukārt 2018. gadā par 4,3% mazāk. Tikmēr Latvijā
ienākošais tūrisms ir augošs, tā ir mūsu perspektīva un šajā virzienā
arī jāstrādā.
BalticTravelnews.com: Kādas tendences esat novērojusi ceļojumu kompānijas 1Travel klientu paradumos?
Margarita Šalajeva:
Aizvadītajos trīs gados ir nostiprinājusies tendence, ka cilvēki ziemas
ceļojumu pērk vasarā un otrādi. Agrāk ceļojumus biežāk iegādājās
spontāni. Var teikt, ja ceļojumu firma vasarā nav pārdevusi ziemas
ceļojumus, tad arī vēlāk tas neizdosies. Cilvēki vairāk plāno.
BalticTravelnews.com: Klientam iegādāties ceļojumu tik agri savā ziņā ir
riskanti. Redzējām, ka aizvadītā vasara Latvijā bija karsta un
negribējās braukt prom, pēdējā brīža piedāvājumi arī var būt par
pievilcīgāku cenu. Vai šie fakti varētu būt iemesls, ka agrā ceļojumu
iegāde nākotnē mazināsies?
Margarita Šalajeva:
Nē, nedomāju, ka tā varētu būt. Pēc pārdošanas redzam, ka cilvēki
nebaidās un pērk ceļojumus tieši agrās rezervācijas laikā. Jāatzīst, ka
esam personīgi pieredzējuši, ka nav ceļojuma cenas garantija. Meita
ceļojumu uz Grieķiju iegādājās ziemā, bet draudzene no tā paša
tūroperatora vasarā par daudz zemāku cenu. Abas lidoja vienā lidmašīnā
blakus, bet katra par savu cenu.
BalticTravelnews.com: Redzam, ka Latvijas tūroperatoru skaits ir palielinājies, iespējams, gaidāmas cenu kaujas. Kā Jūs ieteiktu rīkoties Travelnews.lv lasītājiem – pirkt ceļojumu tagad vai nogaidīt?
Margarita Šalajeva: Pavērosim, cik no jaunajiem paliks tirgū. Piemēram, mana ceļojumu kompānija 1Travel pašreiz
pārdod tikai to tūroperatoru ceļojumus, ar kuriem esam līdz šim
strādājuši un kurus es zinu. Tirgus ir ļoti mazs un es nedrīkstu
kļūdīties, pievilt savus tūristus. Pārāk ilgi esmu strādājusi ar viņiem,
krājusi uzticību, lai zaudētu klientus kāda jauna tūroperatora dēļ.
Es
augstu vērtēju spēju riskēt, jo arī taisnība: "Kurš neriskē, tas nedzer
šampanieti!" Tomēr šajā gadījumā ceļotājiem jāskatās un jāvērtē, kuru
tūroperatoru ceļojumus iegādāties. Es nesaprotu, uz ko cer tūroperatori –
jaunpienācēji. Visiem ir pieejami skaitļi par tūrismu, cik cilvēku
ceļo, cik liels ir izejošā tūrisma pieaugums vai samazinājums. Vai tas
viss netiek ņemts vērā?
BalticTravelnews.com: Piemēram, viens no jaunajiem – Polijas lielākais tūroperators Itaka visām ceļojumu aģentūrām piedāvā vienādu cenu. Kā vērtējat šādu soli?
Margarita Šalajeva:
Jā, tas ir pareizi. Citādi veidojas situācija, ka ceļojumu aģentūra
vairākas nedēļas strādā ar klientu, bet viņš aiziet ap stūri un nopērk
ceļojumu tajā aģentūrā, kas iedod vēl nedaudz labāku cenu.
BalticTravelnews.com: Vai saredzat, ka jaunie tūroperatori piedāvā kaut ko jaunu tūristiem, kādus jaunus galamērķus?
Margarita Šalajeva:
Vienīgais jaunums ir Madagaskara, bet ceļotājiem šī vieta varētu nebūt
īpaši interesanta. Pēc ilgā lidojuma viņi nonāks uz nelielas salas,
varēs apmesties dažās viesnīcās, paskatīties uz lemuriem. Ko vēl darīt
divas nedēļas?
BalticTravelnews.com: Kā
cilvēki šobrīd rezervē ceļojumus? Vai viņi vairāk rezervē ceļojumus
internetā vai pie Jums birojā? Kāda vecuma cilvēki nāk uz biroju
iegādāties ceļojumus?
Margarita Šalajeva: Pirms kādiem septiņiem gadiem domāju, ka ceļojumu aģentūras savu dzīvi ir nodzīvojušas, visi ceļojumus paši meklēs Booking.com
un citur internetā. Daudzi arī pamēģināja paši organizēt sev ceļojumus,
bet pēc gada, diviem atgriezās pie mums. Kāpēc? Nav cilvēciskās
saiknes. Neatkarīgi no vecuma, katrs grib, lai ar viņu no ceļojuma
organizatora puses tiktu veidots ciešāks kontakts.
Otrs iemesls,
kādēļ cilvēki mums ir uzticīgi, viņi vēlas būt aizsargāti un jautāt
padomu jebkurā situācijā. Tās var būt visdažādākās situācijas - saistībā
ar lidmašīnas kavēšanos, bagāžas pazušanu, transfēru, viesnīcām. Mūsu
klienti šādās reizēs vienmēr zvana, un mēs cenšamies palīdzēt. Ja pats
organizē ceļojumu, tad pašam arī jātiek galā ar visām nepatikšanām, bet,
kamēr tas tiek darīts, atvaļinājums pagājis un ceļojuma prieks
sabojāts. Pie mums klienti vienmēr saņem tieši to, ko esam apsolījuši.
Kamēr vien ir cilvēki, būs svarīgs tiešais kontakts – cilvēciskās
attiecības un tātad arī ceļojumu aģentūru pakalpojumi.
Turklāt -
pie mums uz biroju nāk arī gados jauni cilvēki, piemēram, tiek
organizēti klašu ceļojumi, jaunlaulātie pāri vēlas doties ceļojumā vai
arī apprecēties ārzemēs.
BalticTravelnews.com: Pēc Jūsu vērojumiem, vai cilvēki vienmēr nopērk ceļojuma apdrošināšanu?
Margarita Šalajeva: Tai ir obligāti jābūt! 1Travel 100% visi ceļotāji ir apdrošināti, iespējas ir dažādas. Mēs sadarbojamies ar apdrošināšanas kompāniju Balta
un nekad nav bijušas nekādas problēmas. Bez apdrošināšanas nevar doties
ceļā, jo vienmēr pastāv iespēja, ka kaut kas var notikt.
BalticTravelnews.com: Kādu galamērķu vēl pietrūkst, uz kuriem ceļotāji no Latvijas varētu doties ar čartera reisiem?
Margarita Šalajeva: Piemēram, Uganda, Āfrikā. Tāpat ar čartera reisiem varētu lidot uz Japānu, Koreju.
BalticTravelnews.com: Daudzi
jaunieši, redzot, ka tūrisms attīstās, vēlas studēt, lai strādātu šajā
nozarē. Kādas rakstura īpašības un zināšanas ir Nr.1, lai to darītu?
Margarita Šalajeva: Obligāti jāzina pasaules ģeogrāfija, valstu galvaspilsētas. Augstskolā redzu, ka jaunajiem studentiem trūkst šādu zināšanu.
Savukārt,
lai strādātu tūrismā, jāmīl cilvēki, jāpatīk ar viņiem runāties,
noskaidrot un atbildēt vēlāk, ja atbildes nav uzreiz utt. Labs tūrisma
darbinieks par savu klientu ir uzzinājis visu, un klients vienmēr
novērtē personīgu attieksmi. Ja labi apkalposi vienu klientu, viņš tev
atvedīs vēl septiņus citus. Tā ir mana pieredze no biznesa prakses! Šajā
darbā nav vārdu – nezinu, nemāku, nevaru. Gruzijā ceļotāju, kurš
viesojas kādā mājā, uzskata par Dievu. Lūk, arī te klients ir tavs
Dievs! Es darbinieku atlasē nekļūdos, uzreiz redzu, ka šis cilvēks varēs
pie mums strādāt. Mums ir darbinieki, kuri 1Travel strādā jau 15 gadus.
Ja
runājam par studentiem, redzu arī, ka, diemžēl, daļa tūrismā negūs
panākumus tieši šī iemesla dēļ, ka viņiem nav dotas iepriekš minētās
kvalitātes, lai komunicētu ar cilvēkiem. Taču ir arī laba tendence, ka
ar katru gadu arvien vairāk un vairāk tūrismu studēt iestājas gudri
jaunieši, kuri patiešām mērķtiecīgi vēlas darboties šajā nozarē, nevis
atnākuši tikai tāpēc, lai studētu "kaut ko". Viņi, visticamāk, arī
pratīs nopelnīt tūrisma nozarē, jo - var jau rakt dzelzi, bet var rakt
arī zeltu. Es uzskatu, ka tūrisma nozarei ir un būs ļoti nozīmīga vieta
gan pasaules, gan Latvijas ekonomikā.
BalticTravelnews.com: Kur, pēc Jūs novērojumiem, visvairāk strādā Jūsu studenti, kas beiguši augstskolu?
Margarita Šalajeva:
Viesnīcās Latvijā. Protams, ka izvēlas arī citas darbavietas.
Interesanti, ka aizvien vairāk tūrismu izvēlas studēt tieši puiši, nevis
meitenes. Atsevišķās grupās puišu īpatsvars ir pat 80%.
BalticTravelnews.com:
Jūs pieminējāt, ka Latvijas nākotne ir ienākošais tūrisms. Kādas mūsu
valsts priekšrocības saskatāt - kas ieinteresē ārzemju tūristus Latvijā?
Margarita Šalajeva:
Latvijas atrašanās vieta, daba, lieliskā virtuve. Pie mums ir mierīgi,
cilvēki runā vairākās svešvalodās. Tas viss ir jāizmanto, lai Latvijai
vēl piesaistītu tūristus.
BalticTravelnews.com: Kas Latvijā vēl pietrūkst, lai tā attīstītos?
Margarita Šalajeva:
Cilvēku, īpaši to, kuri ir aizbraukuši no valsts. Ja viņi atgrieztos ar
jauniegūtajām zināšanām... Bet viss ir mūsu rokās! Latvijas potenciāls
ir milzīgs. Pēc jaunākajiem datiem, uz Latviju 2018. gadā visvairāk
braukuši tūristi no Krievijas, Lietuvas, Igaunijas, Baltkrievijas. Tātad
jāstrādā!
BalticTravelnews.com: Bieži vien mūsu uzņēmējiem ir izaicinājums veidot komunikāciju ar vietējiem klientiem latviešu un krievu valodā.
Margarita Šalajeva:
Mēs dzīvojam Latvijā, un valsts valoda ir latviešu valoda. Pamatā tajā
arī ar vietējiem klientiem komunicējam, bet, ja būs nepieciešams, mēs to
darīsim kaut vai ķīniešu valodā.
BalticTravelnews.com: Cik lielu lomu šobrīd spēlē sociālie tīkli? Vai ceļojumu aģentūrai tie ir svarīgi?
Margarita Šalajeva: Tendences liecina, ka aizvien vairāk pārdodam ar sociālo tīklu starpniecību. Piemēram, Facebook.com 1Travel
profilā cilvēki uzzina par piedāvājumu un tālāk nonāk mūsu mājaslapā,
anketā izsaka savas vēlmes, un pēc tam mēs ar šiem klientiem sazināmies.
Labam sociālo tīklu ierakstam ir atbilstoša fotogrāfija, neliels
apraksts.
BalticTravelnews.com: Ar ko atšķiras katrs no Baltijas valstu tūrisma tirgiem?
Margarita Šalajeva: Tie ir pilnīgi atšķirīgi. Igaunijā, piemēram, ir vairāk jūtama Somijas ietekme.
BalticTravelnews.com: Kādēļ ceļojumu aģentūru nosaucāt par 1Travel?
Margarita Šalajeva:
"Kā nosauksi, tā peldēsi!" - tā var teikt par kuģiem, un arī mūsu
izvēle ir pareiza. Biju lasījusi, ka interneta pārlūkprogrammas labāk
meklē firmu nosaukumus, kuras sākas ar skaitļiem, nevis burtiem.
Turklāt, nosaukumā var iztēloties jebko – piemēram, ka esam Nr.1 tūrisma
ceļojumu jomā.
BalticTravelnews.com: Ar ko Jūsu ceļojumu aģentūra atšķiras no citām?
Margarita Šalajeva:
Man svarīga ir kvalitatīva ceļojumu pārdošana, labi apkalpot klientu,
un apkalpoto klientu daudzums nekad nav bijusi prioritāte. Kvalitāte
vienmēr pirmajā vietā! 1Travel viena no stiprajām pusēm ir arī B2B
jeb korporatīvo klientu apkalpošana. Katrs no mūsu klientiem man kaut
ko iemāca. Noteikti esam izvēlējušies pareizo ceļu, nekad negribētu, ka
mans uzņēmums, piemēram, būtu čarterkompānija. Tas man nebūtu
interesanti – pacelt lidmašīnas un tik ļoti riskēt.
BalticTravelnews.com: Ko nākamajos 10 gados Jūs gribētu sasniegt savā uzņēmumā 1Travel?
Margarita Šalajeva:
Lai aptuveni piecu darbinieku rokās būtu iespēja veidot uzņēmuma
vairāku miljonu apgrozījumu. Cerīgi skatos uz ienākošo tūrismu un uz
Austrumu tirgu - ka nākotnē mēs varētu strādāt, piemēram, ar tūristiem
no Ķīnas. Ne velti ir izskanējušas arī runas par tiešo avioreisu
atklāšanu ar Ķīnu. Protams, jāraugās, lai Latvijas kultūrvide šādi
netiktu ietekmēta. Pie mums ir pietiekami bargas ziemas, lai viņi
apmestos masveidā šeit uz dzīvi. Par to nav jāuztraucas. Vēl viens
iespējamais ienākošā tūrisma virziens ir medicīnas tūrisms, un pie šī
arī es pašreiz daudz strādāju. Kā jau minēju, Latvijas tirgus izejošā
tūrisma jomā ir ļoti mazs un atsevišķu uzņēmēju sabojāts. Strādāt tikai
strādāšanas pēc arī nav vērts. Ir jāmeklē jaunas iespējas un jāpelna!
BalticTravelnews.com: Kā Jūs izvēlaties laiku ceļošanai?
Margarita Šalajeva: Gan es, gan noteikti arī daudzi citi Latvijā, ceļoju nedēļas nogalēs, par ko jāsaka paldies aviokompānijai airBaltic
un īstenotajām biļešu akcijām. Ieraugu, ka ir jauns galamērķis un
lidoju no ceturtdienas vai piektdienas līdz svētdienai atpūsties uz kādu
citu valsti. Tā lieliski pavadu laiku! Piemēram, šonedēļ lidošu uz
Lisabonu, Portugālē. Man ir tā priekšrocība, ka viesnīcu par ļoti labu
cenu varu rezervēt 1Travel
pieejamajā profesionālajā rezervēšanas sistēmā. Arī pārējiem iesaku
īsajiem ceļojumiem lūgt atbalstu no ceļojumu aģentūras, jo izmaksas
noteikti būs zemākas, nekā, piemēram, Booking.com.
Gan no mums, gan no rezervēšanas sistēmas uzreiz var saņemt atbalstu,
ja vien, piemēram, viesnīcā kaut kas nav tā, kā cerēts.
BalticTravelnews.com: Ko Jūs sagaidāt no ceļojumiem?
Margarita Šalajeva:
Jaunus iespaidus, iespēju aplūkot jaunus galamērķus, iepazīt izvēlēto
valsti no dažādām pusēm. Bieži vien man ir sarunātas divas, trīs
tikšanās ar sadarbības partneriem.
BalticTravelnews.com: Vai ir tādi ceļojumi, kuri Jūs aizvien silda?
Margarita Šalajeva:
Kad devos uz Ēģipti, domāju, ka ieraudzīšu piramīdas un "miršu" no
sajūsmas. Spilgtus iespaidus guvu arī, kad Vjetnamā braucu laiviņā pa
Mekongas upi ar platmali galvā, kā arī tad, kad apmeklēju Lielo Ķīnas
mūri. Droši vien daudz esmu iespaidojusies no bērnībā un agrā jaunībā
redzētajām filmām, un šīs bija vietas, kuras atpazinu sajūtu līmenī.
BalticTravelnews.com: Kā Jūs sākāt strādāt tūrismā? Vai tas bija bērnības sapnis?
Margarita Šalajeva:
Deviņdesmito gadu sākumā ārstiem nebija viegli strādāt, un vienā naktī
es pārdomāju savu izvēli. Visticamāk, tā laika Holivudas filmu iespaidā,
es izvēlējos kļūt par menedžeri un, vecākiem nezinot, iestājos Baltijas
Starptautiskās akadēmijas Ekonomikas fakultātē - ieguvu bakalaura,
maģistra grādu un drīzumā iegūšu arī doktora grādu.
Tūrismā sāku
strādāt nejauši, kad tēva draugs palūdza, lai palīdzu viņa uzņēmumā
kārtot ceļotājiem vīzas. Pēc tam izveidoju savu ceļojumu kompāniju 1Travel un izgāju cauri pilnīgi visam – pati pildīju anketas, atbildēju uz zvaniem utt.
BalticTravelnews.com: Ja Jums vajadzētu izbraukt uz trīs gadiem no Latvijas, kurās trīs vietās pasaulē Jūs nodzīvotu pa vienam gadam?
Margarita Šalajeva:
Itālijā no Neapoles un zemāk... Bari! Itāļi paši sevi nesauc par
itāļiem, bet gan dēvē par neapoliešiem vai tamlīdzīgi pēc dzīvesvietas
reģiona, no kurienes viņi ir. Man Itālijā patīk vietas, kurās vēl nav
tik daudz tūristu, bet ir mazas saimniecības, ekoloģiski produkti. Man
garšo turienes ēdieni – pasta, Neapoles pica. Otra vieta varētu būt
Bordo, Francijā, kur arī esmu bijusi. Tur man ļoti iepatikās –
brīnišķīgi cilvēki, saule, vīnogas, vīna kultūra. Vēl es varētu gadu
ceļot jahtā pa Grieķijas salām. Šādā ceļojumā katru dienu atklājas jauni
skati, var piestāt izvēlētā vietā un pēc laika doties tālāk, peldēties,
baudīt svaigus jūras produktus.
BalticTravelnews.com: Kur Jūs atpūšaties Latvijā?
Margarita Šalajeva:
Man patīk Latgale, tās ezeri. Labprāt pavadu laiku Jūrmalā, Asaros. Man
ļoti patīk iet pastaigās gar jūru. Aizvien vairāk gribas atpūtu
vienatnē, izvēloties vietas, kur nav cilvēku, bet valda pirmatnēja daba.
BalticTravelnews.com: Kādi ir Jūsu hobiji, kādas aizraušanās vēl gribētos īstenot?
Margarita Šalajeva:
Man ļoti patīk lasīt grāmatas, bet patikt vēl nenozīmē regulāri lasīt.
Pēdējā laikā pamatā lasu specializēto literatūru, bet gribētos lasīt
vairāk daiļliteratūru. Man patīk dejot. Varētu būt interesanti
iemācīties dejot ap stieni, kas tagad ir diezgan moderni un prasa labu
fizisko sagatavotību.
Jūrmalā kopā ar domubiedriem atklāju
Rotari klubu, kurā brīvprātīgi ieguldu savu darbu. Esmu meklējusi
dažādus veidus, lai palīdzētu cilvēkiem, un esmu priecīga, ka kopīgiem
spēkiem pusgada laikā mums izdevās šo paveikt. Man ir gandarījums, ka
cilvēki atbalsta un īstenojam dažādas idejas.
BalticTravelnews.com: Kam vēl Jūsu dzīvē ir liela loma?
Margarita Šalajeva:
Ģimenei, maniem četriem bērniem. Jā, piekrītu, ka tas ir liels
menedžments, lai bērni būtu ne tikai nodrošināti un apgūtu dažādas
prasmes, bet arī tas, lai es spētu ar katru pabūt kopā pa īstam un
vienmēr atrastu laiku aprunāties.
BalticTravelnews.com: Varbūt
Jūs, kā četru bērnu mamma, varat iedot labu padomu citām sievietēm, kā
apvienot bērnu audzināšanu, sekmīgu darboties biznesā un spēt labi
izskatīties?!
Margarita Šalajeva:
Vēlies audzināt bērnus? Vispirms audzini sevi! Bērni redz mammas
piemēru un dara tāpat. Piemēram, mana jaunākā meita, kurai ir četri
gadi, no rītiem vingro pirms brokastīm. Interesanti, kur viņa to
noskatījās?
Cenšos labi izgulēties vismaz 8 stundas. Ja nebūšu
izgulējusies, kam tas nāks par labu? Visiem cilvēkiem vēlu labu, jo
ļaunums neko nedod.
BalticTravelnews.com: Jums ir liela ģimene. Iesakiet kur labāk doties tik daudziem cilvēkiem kopā?
Margarita Šalajeva:
Vecākā meita nesen apprecējās, un mums patīk visiem sanākt kopā,
parunāties, pasapņot par nākotni. Labākā izvēle ir brančs, kad visi
sēžamies pie apaļa galda un ar prieku 2-3 stundas izrunājamies. Pa
nedēļu mums katram ir darbi, skolas, nodarbības - tad nav laika plašām
sarunām. Mums vislabāk patīk brančs Jūrmalas restorānā Laivas.
UZZIŅA
Kompānija 1Travel (SIA "RILAD") strādā kopš 1999. gada
1Travel organizē ceļojumus, SPA un atveseļošanās tūres, izstrādā individuālus maršrutus, kārto vīzas.
Piedāvā ceļojumus ar jahtām Grieķijā, kā arī organizē šajā valstī kāzu ceremonijas.
EKSPRESS JAUTĀJUMI & ATBILDES
Esmu dzimis un izaudzis...
|
Saratovā un Rīgā
|
Viena no manām jaunākajām atziņām ir...
|
...sabiedrisks darbs arī sniedz lielu gandarījumu, ko pierāda Jūrmalas Rotari kluba (labdarības organizācija) izveide
|
Mans iecienītākais restorāns ( - ni)... |
Tas, kurā ir mana ģimene
|
Labu pašsajūtu rada...
|
...apziņa, ka cilvēkiem ir labi ar mani
|
Kad kļūšu pietiekami drosmīga, es...
|
....es vienmēr esmu drosmīga
|
Trīs lietas, kuras es šogad paveikšu....
|
...pabeigšu doktorantūru, uzcelšu māju un iestādīšu koku
|
Ja man būtu iespēja, es stundu sarunātos ar... |
...Dievu
|
Ja es zīmētu komiksu, tas būtu par... |
...par tūrisma braucienu
|
Es iedvesmojos no... |
...saviem bērniem
|
Mājās es... |
....esmu tāda kāda esmu, un tas ir galvenais
|
Ticu, ka man izdosies doties ceļojumā uz... |
...Japānu |
Mana ideālā diena... |
...kad mēs visi esam kopā
|
Mans novēlējums Baltictravelnews.com...
|
Lielisks portāls, teicama komanda, izdarīgs vadītājs un, lai vienmēr viss it visā notiek!
|