«ABAVAS»
vīndarītavas produkcija pazīstama ne tikai Latvijā, bet nepilnos 10
gados ieguvusi arī eksporta tirgu vairākās Eiropas valstīs. Saimniecība
īsā laikā ir kļuvusi par vadošo Latvijas vīndarītavu. Šeit audzē
vīnogas, bet dzērienus darina galvenokārt no āboliem un citiem vietējiem
augļiem, ogām, aizvien vairāk attīstot arī tūristu uzņemšanu, rīkojot
degustācijas, ekskursijas pa saimniecību "Rinkules Zeltiņos", Abavas
senlejā, kā arī viesus uzņemot vīndarītavā Ārlavciemā, Tukuma pusē.
Saimnieks Mārtiņš Barkāns saglabā ciešu saikni ar sirdij tuvo Rīgu, kur
uzturētie kontakti ir tik svarīgi biznesam. Tiek strādāts tā, lai
pasaule ierastos ABAVAS vīndarītavas saimniecībā, un dzērieni reizē
tiktu iekļauti vienā no labākajiem Londonas bāra kokteiļiem.
BalticTravelnews.com: Jau leģendārs ir apgalvojums, ka Latvijā esošais Sabiles vīna kalns ir vistālāk uz ziemeļiem esošais. Cik tajā ir patiesības?
Reklāma
Mārtiņš Barkāns:
Neesmu vēl redzējis Ginesa rekordu grāmatas izdevumu, kur šis būtu
publicēts, bet tā runā. Priecātos, ja man šo izdevumu kāds parādītu.
Tūrisms jau lielā mērā vispār balstās uz teikām un nostāstiem. Ja
paskatāmies uz 1938. gadu (Latviešu konversācijas vārdnīca – red.), kad
vīnogas tika iestādītas, tas varēja būt liels eksperiments. Jāsaprot, ka
trīsdesmito gadu beigās bija populāri audzēt vīnogas ēšanai, veidot
vīna mājas, ne vīnogu mājas. Tika ievestas vācu vīnogu šķirnes. Audzēt
vīnu nozīmēja audzēt vīnogas, bet ne darināt vīnu. Līdz ar to Sabiles
vīna kalnu, atbilstoši mūsdienu literārajai valodai, precīzāk būtu
saukt par vīnogu, nevis vīna kalnu.
No iestādīšanas līdz pirmajai
ražai vīnogām vajadzīgi trīs, četri gadi, bet saprotams, kad sākās
Otrais pasaules karš, Sabiles vīna kalnā viss panīka un arī vēstures
aprakstos padomju gados tālāk par tur notiekošo nekas nav izlasāms.
Sabiles vīna kalna atdzimšana sākās deviņdesmitajos gados, kad tika
stādītas jaunas šķirnes, ko vietējiem klimatiskajiem apstākļiem bija
radījis vīnogu selekcionārs Pauls Sukatnieks. Labi pazīstamas ir šķirnes
Zilga, Supaga, Sukribe, Guna u.c. Redzam, ka vīnogas Latvijā varam
brīvi audzēt un iegūt saldas ogas, bet, jautājums, vai iespējams no tām
gatavot vīnu, kas garšo tā, pie kāda standarta pieradusi Eiropa un arī
mēs? Eiropā vīnogu iegūst no pavisam citām vīnogu sugām, nemaz nerunājot
par šķirnēm.
Pēc astoņiem gadiem vīnkopībā, esmu sapratis, ko es
nepareizi izdarīju pirmajā gadā. Mans vīnogu audzēšanas eksperiments
sākās ar lielas kolekcijas izveidošanu, kuru nosacīti varēja iedalīt
trīs daļās - klasiskās vīna vīnogas, ziemeļu vīna vīnogas un hibrīdi jeb
krustojumi ar ziemeļu vīnogām.
Mani secinājumi pēc astoņiem
gadiem ir, ka klasiskajām vīna vīnogām mūsu klimats aizvien nav
piemērots. Nepietiek pat ar siltu un garu vasaru, tām vajag ziemu, kurā
nav vairāk par – 20 grādiem. Jā, varam audzēt ziemeļu vīna vīnogas, bet
vīns neizdodas tāds, kādu mēs to saprotam. Tūrismam vēl der īpatnējs
vīns, bet ražošanai vairumā, visticamāk, tas nederēs, lai cilvēki
vēlētos to baudīt atkal un atkal. Hibrīdi ir mūsu lielākā cerība, jo šie
krustojumi var gan izdzīvot, gan dot arī vīnu ar pieņemamu garšu.
Piemēram, te var uzteikt vīnogu šķirni Solaris. Trīs, četros gados
vīnogu dārzu pārstādīšu tieši ar šīs šķirnes vīnogām. Pagaidām no
Solaris ogām varu saražot niecīgu apjomu – tikai dažus simtus litrus
vīna, turklāt ne katru gadu. Latvijā ir daži desmiti vīndaru, kuri
cenšas darīt kaut ko vairāk. Nevienam no tiem nav absolūtais veiksmes
stāsts.
BalticTravelnews.com: Lai Travelnews.lv lasītājiem būtu skaidrība, Jūsu saimniecība atrodas ārpus Sabiles.
Mārtiņš Barkāns:
Ja braucam no Kandavas uz Sabili, tad labajā pusē atrodas mūsu
saimniecība, ir arī ceļa norāde. Apzināmies, ka daudzi brauc meklēt
Sabiles vīna kalna leģendu, un arī mēs gribam būt daļa no šī unikālā
stāsta, un mums ir ko parādīt! Dārzā turpināsim uzturēt arī citas
Latvijas vīnogu šķirnes, kuras ziemeļu vīnogu šķirņu iepazinējiem varētu
būt interesanti apskatīt. Kā jau minēju, vīna darīšanai restorānu
vajadzībām audzēsim pamatā hibrīda šķirni Solaris un vēl dažas.
BalticTravelnews.com: Kāda bija Jūsu pamata ideja, uzsākot darbu?
Mārtiņš Barkāns: Ražot vīnu no Latvijas vīnogām. Pirmais vīns gan mūsu ģimenē
tapa no upenēm. Labi atceros, kā 2009. gadā ar Lieni iegādājāmies dažus
spaiņus upenes, garāžā mīcījām ogas ar kājām un diskutējām, vai darām
visu tā, kā rakstīts receptē uz lapiņas. Soli pa solim sapratām, ka šis
tūrismā ir interesants stāsts, bet, ka ar vīnogām vien mums nesanāks. Sākām rosīties ap āboliem, aronijām, ķiršiem u.c. Tā nu sanācis, ka esam
izauguši par lielāko vīndarītavu, bet vīnogu loma šajā biznesā aizvien
ir tikai un vienīgi izdevumi. Ar vīnogām bizness pagaidām nesanāk, un,
ja kādam interesanti klausīties, esam atvērti šajā stāstā dalīties.
Ap
2012. gadu sapratām, ka mums vajag ražotni, bet Abavas senlejā uzbūvēt
to nevarēsim augsto izmaksu un vajadzīgo atļauju dēļ. Toties mums
izdevās iegādāties bijušo konservu cehu pie Tukuma, kas ir tuvāk Rīgai.
Tur blakus ir ābeļdārzs ar senajām ābolu šķirnēm. Tā mums tagad ir
izveidojušās divas vietas darbam un viesu uzņemšanai. Ja sākām ar to, ka
Abavas senlejā esošajā saimniecībā nelielā telpā pie pašu gatavota
galda aicinājām nobaudīt mūsu vīna eksperimentus, tad tagad grupas var
iegūt labāko dzērienu gatavošanas pieredzi mūsu "Kalējkrāmos",
Ārlavciemā.
BalticTravelnews.com: Ko Jūs sagaidāt no Latvijas ogām un augļiem vīna ražošanā?
Mārtiņš Barkāns:
Viena no ABAVAS sidra lielākajām vērtībām ir Latvijas āboli. Mūsu āboli
nāk no 50 gadus sena ābeļdārza, kurā ir unikāla Latvijas ābolu šķirņu
kolekcija, un tas tiek novērtēts arī starptautiski. Šobrīd kopumā tiek
daudz runāts par ābolu daudzveidību un seno šķirņu saglabāšanu, jo
pasaulē komerciāliem nolūkiem lielos apjomos izmanto tikai 8 ābolu
šķirnes.
Redzam, ka no ogām un augļiem spējam pagatavot pietiekami
garšīgus un gastronomiski baudāmus dzērienus, ko nav kauns piedāvāt
labos restorānos. No paša darbības pirmsākuma mani urda doma, ja
Latvijas restorāni piedāvā tik labus ēdienus, kādēļ lai to visu
nepapildināt ar īpašiem Latvijas dzērieniem?! Forši, ka Latvijā ir,
piemēram, itāļu restorāni, bet tas nav tas, ko vēlas nobaudīt tūristi un nav iemesls,
kāpēc viņi šeit brauc.
Kopš darbojamies vīna ražošanas nozarē,
esam piedzīvojuši strauju izaugsmi. Jau sākotnēji Abavas vīndarītavas
mērķis ir bijis ražot unikālus produktus ar augsti pievienotu vērtību.
Piemēram, rabarberu dzirkstošais vīns un "Ābols apiņos" dzirkstvīns ir
ļoti populāri. 2018. gads mūs priecēja ar labvēlīgu klimatu, bija
potenciāls palielināt mūsu ražošanas apjomu.
BalticTravelnews.com: Kā
raugāties uz apkārtējām valstīm, Skandināviju vīnkopības jomā? Varbūt
veidojas jau kāda kopīga kustība, vēlme ceļotājiem apskatīt visu tuvējo
valstu vīndaru saimniecības?
Mārtiņš Barkāns:
Jā, tā ir daļa no visa šī kopīgā stāsta. Arī mēs ar ģimeni ceļojumos
vienmēr meklējam vīnogu dārzus pat šķietami neiespējamās vietās. Florida
arī, piemēram, ir nepiemērota vīnogu audzēšanai, jo štatā ir liels mitrums. Taču
arī tur ir atrastas vietējās šķirnes, ko vērts apskatīties,
paklausīties turienes stāstā. Mičiganā, Minesotā, ASV arī neaudzē
klasiskās vīna vīnogas to pašu laikapstākļu dēļ, kas nedaudz līdzinās
mūsējiem. Līdzīgas interesantas vietas var atrast arī tuvējās valstīs.
Ir pietiekami daudz cilvēku, kas vēlas šo visu iepazīt, jo vīns
piesaistījis ceļotāju interesi visos laikos, tā gatavošanā ir kaut kas nedaudz
maģisks...
Lietuviešus un igauņus gribu apvienot kopīgā Baltijas
sidra ceļā, jo visur mantojumā ir senās ābolu šķirnes, un tas ir kaut
kas īpašs. Mums ir vienāds rokraksts ābolu dzirkstošā vīna darīšanā, ko
var izvērst tūrisma produktā.
BalticTravelnews.com: Izklausāties
kā mežkopis, kurš plāno nākotni vairākus gadu desmitus uz priekšu. Kad
varētu runāt par rentablu vīnkopības nozari Latvijā?
Mārtiņš Barkāns:
Pēc vairākiem desmitiem gadu. Izcils piemērs ir Anglija, kur pirmie
entuziasti sāka kaut ko darīt pēc Pirmā pasaules kara. Nopietnāki
selekcijas eksperimenti sākās sešdesmitajos, septiņdesmitajos gados,
tika daudz investēts un reizē finansiāli pazaudēts. Anglijas pirmais
veiksmes stāsts parādījās astoņdesmitajos gados, kad vīri, kuri bija
ieguldījuši Chardonnay (šardonē) vīnogu audzēšanā, radīja vīnu, kas
aizklātā balsojumā uzvarēja franču dzirkstošos vīnus. Tā bija
signālraķete, kas radīja interesi iesaistīties pārējiem. Kopš tā laika
pagājuši gandrīz 40 gadi, un Anglijā, beidzot ir izveidojusies daudzu
miljonu vērta, daudziem vēl neatklāta vīna industrija. Katru gadu tur
tiek iestādīti vēl vismaz 100 hektāri vīnogulāju. Anglija nekad nav
cīnījusies ar bargām ziemām, bet nu tās kļuvušas vēl maigākas. Toties
angļu vīndariem gadiem ilgi vajadzējis cīnīties ar patērētāju neuzticību
un snobismu, zināšanu trūkumu. Šobrīd Anglija beidzot ir plaukstošs un
straujāk augošais dzirkstošo vīnu reģions Eiropā. Tam vajadzējis gan
daudz gadu, gan daudz naudas!
BalticTravelnews.com: Kā Jūs tik strauji varat apgūt un saprast, ar kuru vīnu iekļūt vīndaru veiksmes stāstā?
Mārtiņš Barkāns:
Izlasīju, ka starp ideju un pirmo vīna pudeli audzētājam jāpieņem vēl
aptuveni 3000 lēmumi, no kuriem katrs ietekmē gala procesu. Ir viegli
aiziet pa vienu ceļu, bet vēlāk saprast, ka jāiet atpakaļ un jāmēģina
vēlreiz. Mans vecākais dēls mācās Anglijā par vīnkopi un mēģina apgūt
angļu apkopotās zināšanas par dzirkstošo vīnu darināšanu. Es ļoti ceru,
ka pēc pieciem gadiem mūsu ģimenē būs daudz vairāk zināšanu nekā
šobrīd.
BalticTravelnews.com:
Skaisti skan, ka netālu no Sabiles, Abavas upes ielejas dienvidu nogāzē
Barkānu ģimene kopj un attīstīta vienu no lielākajiem vīnogu dārziem
Latvijā. Vai reāli esat tur uz vietas un ik rītu mostoties redzat
vīnogu lauku?
Mārtiņš Barkāns:
Nē, laukos dzīvojam pusgadu, bet otru pusi - Rīgā. Man ļoti patīk dzīve
laukos, bet izglītības iespējas mazākajiem bērniem, manuprāt, Rīgā tomēr ir
labākas. Tāpat svarīga pārējā komunikācija, kultūras iespējas, jo
puse valsts dzīvo Rīgā. Ap šo laiku jau es aizvien vairāk un vairāk līdz
oktobra beigām esmu laukos.
BalticTravelnews.com: Redzams,
ka lielu uzsvaru esat licis uz to, lai cilvēki viesotos pie Jums,
iepazītu ABAVAS zīmola stāstu un vēlāk produkciju jau citā gaismā
atpazītu un izvēlētos veikalu plauktos.
Mārtiņš Barkāns:
Jā, tā ir. Mums personīgais stāsts vienmēr bijis svarīgs, jo jebkura
lieta ar stāstu iegūst citu vērtību. Ne vienmēr, paskatoties uz lietu,
var saprast tās stāstu. Tāpēc jau no pirmās dienas esam mēģinājuši būt
visur, kur kāds mūs ir gatavs klausīties. Mēs cenšamies cilvēkiem dot
pozitīvas emocijas, aizraut viņus ar to, ko mēs darām. Man ir
gandarījums, ja, piemēram, pēc mana stāsta, ekskursijas cilvēki nāk
klāt, spiež roku un saka, ka lepojas ar mūsu darbu. Mums ir maksas
ekskursijas, atkarībā no vadītāja tās maksā sākot no 60 un 100 EUR, bet
jebkurā brīdī arī Abavas senlejā esošajā saimniecībā var iebraukt tāpat
vien bez maksas, paskatīties, padegustēt, varbūt kaut ko nopirkt un
doties tālāk. Jāpiezīmē, ja vadu ekskursijas pats, tad tās vienmēr ir
ilgākas, autobusu gidi mani pat steidzina, jo grupai laiks doties tālāk.
Apkārtnē ir daudz jauku naktsmāju, kur var palikt pēc saimniecības apmeklējuma, piemēram, man ļoti patīk "Kalnmuiža".
BalticTravelnews.com: Kuras ir tās organizācijas, kuras Jūsu biznesā tūrismā jomā palīdz visvairāk?
Mārtiņš Barkāns:
Mums ir izdevusies laba sadarbība ar lauku tūrisma asociāciju "Lauku
ceļotājs", kuras aktivitātes trāpa visvairāk, lai arī mums būtu vairāk
apmeklētāju. Piemēram, lauku saimniecības dienas, kad visi reizē
organizēti atver savas saimniecības un uzņem ciemiņus. Sen vairs tā nav,
ka tūrisms laukos ir pirts un iespēja uzcept gaļu – papildu vērtību dod
mums līdzīgās ražojošās saimniecības.
Tūrisma informācijas
centri skatās uz savu darbību diezgan šauri, viņu savstarpējā sadarbība
varētu būt labāka. Kurzemes Tūrisma asociācija savu darbu dara labi, bet
vienmēr jau var vēl vairāk. Priecājamies, ka tikām tās konkursā
novērtēti ar balvu kā saimniecība, kurā notiek degustācijas. Šogad
strādājam pie kokteiļu receptēm, tā kā būs atkal jaunumi! Piemēram, džins, toniks un mūsu rabarberu dzirkstošais vīns
pareizās proporcijās ir vienreizēja recepte, par ko ikviens var pārliecināties vīndarītavas apmeklējuma
laikā.
BalticTravelnews.com: Par cik lielu pudeļu skaitu ir runa, kas Jums jāpārdod gada laikā?
Mārtiņš Barkāns:
Pagājušajā gadā realizējām 120 tonnas dzēriena, ja to pārvērstu 0,7 l
pudelēs, tad iegūtu skaistu skaitu - 160 000 pudeļu. To tilpums ir atšķirīgs,
līdz ar to reāli esam pārdevuši vairāk pudeļu. Latvijas ražotājam tas ir
liels apjoms. Daļu no saražotajiem dzērieniem pārdodam veikalos, daļu
korporatīvo dāvanu veidā, daļu restorānu segmentā, un vēl daļa aiziet
eksportā. Pavisam eksportējam 10 Eiropas valstīs, bet pamatā uz
Nīderlandi un Beļģiju. Eksportā daudz nosaka apjoma cena.
Redzam,
ka pasaulē aizvien populārāka kļūst kokteiļu gatavošana kā māksla, kurā
labi iederas arī, piemēram, mūsu stiprinātais aroniju vīns. Tas viss
veido jaunu pieprasījumu. Piemēram, vienā no labākajiem Londonas bāriem
šajā sezonā tiks piedāvāts kokteilis, kura viena no sastāvdaļām nāk
tieši no mūsu vīndarītavas. Mums aktīvākā pārdošanas sezona ir gada
beigas – karstvīna sezona.
BalticTravelnews.com: Kā sevi saredzat veikalu plauktos? Ja runa ir par tik lielu ražošanas apjomu! Varbūt pat traucējat importētājiem?
Mārtiņš Barkāns:
Alus ražošanā vēl labāk redzams, ka tiek piedāvāti interesanti alus veidi, bet
izrādās, ka daļa top lielajās rūpnīcās. Kaut kas līdzīgs veidojas arī
vīna plauktos. Par daļu dzērienu jāsaka, ka to ražotājiem nav nekādas
ētikas, jo ar dažādām piedevām papildināti dzērieni tiek pasniegti kā
dabīgi tapuši mazās saimniecībās. Skaidrs, jo zemāka cena, jo tuvāk esam
tam, ka dzēriens radīts no rūpnieciskām izejvielām. Diemžēl pārtikas
ražošanā šodien tā ir – lai iegūtu zemu cenu, vajag industriālu
risinājumu.
Es pats nejauši atklāju māņu gājienu no ražotāju
puses. Esot Francijā, nolēmu atrast pa ceļam saimniecību, kuras vīnu
biju jau baudījis, uz etiķetes redzams kaķītis, kas sēž uz akmens.
Izrādījās, ka tāda saimniecība dabā nemaz neeksistē, bet kaķītis un
akmens dzīvo tikai mākslinieka datorā. Konkurence pastāv un ievērojām,
ka viens liels spēlētājs šogad piedāvāja līdzīgu karstvīna pudeli
mūsējai. Jārēķinās, ka jebkas no darītā uzreiz tiek analizēts,
izvērtēts, mēģināts saprast, vai zem tā apkašā ir bizness. Ja to saredz,
var sekot atdarināšana. Ja patērētajam šis viss ir svarīgi, vajag
censties izzināt vīna stāstus un atrast sev pieņemamāko!
Vīnu var
darināt tik dažādos veidos, pat pievienojot vīnogu izcelsmes tanīnus,
iegūstot papildu garšu, smaržu, bet tas nav mūsu ceļš.
BalticTravelnews.com: Kas
Jūs pamudināja sākt nodarboties ar vīnogu audzēšanu un vīna iegūšanu?
Kā noskaidrojām, Jūsu vecāki bija skolotāji, bet pats ilgus gadus
strādājāt mediju vidē.
Mārtiņš Barkāns:
Mani vecvecāki nodarbojās ar lauksaimniecību, cik nu tas padomju gados
bija iespējams. Vecāki dzīvoja Rīgā, bet mana bērnība saistījās ar
Jelgavu un tās pievārti, kur vecvecākiem bija dārzs, kā arī tika īrēti
vairāki apkārtējie dārzi. Mēs kopā audzējām gurķus, tomātus,
mārtiņrozes, skābējām kāpostus utt. No 12 gadu vecuma es braucu
līdzi vecmammai uz Jūrmalas tirgu Majoros, kur palīdzēju pārdot
izaudzēto. Rīta agrumā tur notika sīvas cīņas par labāko vietu uz stūra.
Ja to nedabūja, tad ienākumi todien nebija tik lieli. Tā es iemācījos
pacīnīties par savu vietu, pārdot tomātus, ja arī pārējiem ir vizuāli
līdzīgi tomāti utt. Mācījos vērtēt pircēju psiholoģiju, saprotot, ka
pircējs nepērk tikai preci, bet būtībā tevi kā pārdevēju. Aptvēru, cik
svarīgs ir kontakts ar pircēju utt. Mana bērnības sajūta ir tirgus! Tā
ir pārbaudījuma vieta jebkuram biznesam. Tur viens pret vienu ir prece
un pircējs, bet blakus vēl daudzi citi ar līdzīgu preci.
20 gadus
strādājot Rīgā, mani vienmēr urdīja sajūta, ka varētu radīt jaunu
Latvijas produktu. Ilgu laiku pētīju, kādu pievienoto vērtību varētu
radīt Latvijas kokam, lai eksportā nonāktu izstrādājumi ar daudz
augstāku pievienoto vērtību. Es vēl biju ziņu aģentūras LETA biznesā,
kad jau paralēli skatījos, kā attīstīt šādu kokapstrādes biznesu.
Sapratu, ka tur nevarēšu ielauzties, turpināju meklēt ceļu augļu un
dārzeņu pārstrādes jomā. Interesanti, ka ierados Latvijas
Lauksaimniecības akadēmijas biznesa inkubatorā ar ideju ražot bērnu
pārtiku, bet pirms dažām nedēļām līdzīgu līgumu bija noslēdzis jau
šodien tik pazīstamais bērnu pārtikas ražotājs "Rūdolfs".
Ar
sievu Lieni 2007. gada kāzu ceļojumā izbraukājām Itālijas mazās vīna
darītavas un redzējām, kā var audzēt vīnogas, pielikt savu stāstu,
mārketingu un radīt kaut ko vienreizēju! Turklāt to var sasaistīt ar man
tik tuvo jomu – komunikāciju. Es pat teiktu: "Vīns vieno cilvēkus".
Sapratu, ka mēs varētu radīt pievienoto
vērtību arī Latvijas dabas veltēm, izveidojot pilnīgi jaunu komunikācijas platformu, tūrisma
piedāvājumu, turklāt radīt vietu laukos, kur pie mums ierastos
pasaule...
BalticTravelnews.com: Vīriešiem,
lasot šo interviju, varētu rasties sajūta, ka pēkšņā profesionālās
dzīves maiņa ir saistīta ar esošā apnikumu vai gluži otrādi – vēlmi
pierādīt savu drošsirdību!?
Mārtiņš Barkāns:
Sarežģīts jautājums... Nebija tā, ka visu vienā dienā Rīgā pametu un
devos uz laukiem. Atceramies, ka 2009. gads Latvijā, citur Eiropā bija
jau ekonomiskās krīzes laiks, pastāvēja iespēja visu pazaudēt...
Tajā
laikā mana sajūta bija, ka jāturas pie zemes. Padomju gadi mūsu ģimenē
jau pierādīja, ja pat nav nekā, tad mūs var pabarot pat neliels
zemes gabals. Bija drošība - ja neizdosies vīnogu audzēšana, tad
kartupeļus un burkānus spēsim izaudzēt, aizvest uz tirgu un
pārdot.
Vīzija pamazām pārtapa realitātē un sāka piepildīties
mans bērnības sapnis, ka pats varu audzēt un kaut ko radīt. Papildus jau
esošajai izglītībai Bulduru dārzkopības tehnikumā, ieguvu dārzkopja
diplomu, kas sniedza plašākas teorētiskās zināšanas.
Sākumā
vīnogu audzēšana, vīna darīšana bija hobija projekts. Brīdī, ka no mana
hobija rezultātiem kļuva atkarīga mūsu darbinieku iztika, radās stimuls
šo visu turpināt daudz nopietnākā līmenī. Tagad turpinām cīnīties un
attīstīt iesākto biznesu.
BalticTravelnews.com: Jūsos klausoties, rodas sajūta, ka ģimenes saknes meklējamas Latgalē. Vai tā ir?
Mārtiņš Barkāns:
Jā, man tikai viena vecmāmiņa ir īstena zemgaliete, bet pārējie senči
ir no Latgales. Jā, iespējams, tas man piedod dzīvei esošo cīņassparu,
vēlmi darīt, kaut ko veidot... Latgaliešu valodu dzirdēju no mammas
mātes, to nedaudz saprotu, bet nekad neesmu pratis latgaliski runāt. Nav
noslēpums, ka padomju gados, ja pārcēlās uz Rīgu, to mēģināja izskaust,
lai vieglāk būtu iekļauties literāri pareizas latviešu valodas
runājošajā sabiedrībā. Pie Skaistas mums bija mantots arī zemes gabals,
bet sapratu, ka, lai cik tur ir jauki, turp gan nedošos saimniekot.
BalticTravelnews.com: Kuras valstis Jūs interesētu apmeklēt no profesionālā viedokļa?
Mārtiņš Barkāns:
Mani interesē visas valstis, kur cilvēki izaicinošos, reizēm pat
nepiemērotos apstākļos audzē vīnogas un iegūst vīnu. Vīna darīšanas
filozofiju esmu apguvis pie vīndara Kristofa Hammela Falcas reģionā,
Vācijā.
BalticTravelnews.com: Savukārt, ja vajadzētu trīs gadus pavadīt pa vienam atsevišķā valstī, kuras tās būtu un kāpēc?
Mārtiņš Barkāns:
Savulaik dzīvoju un mācījos ASV, bet turienes vidi tomēr nesajutu kā
savējo. Kanādā es noteikti justos labāk – mazāka valsts. Tāpat mani
nesaista Āzijas kultūras, es tajās nejūtu sevi. Brazīlijas apmeklējumā
ir vīlušies tik daudzi mani draugi, cīnoties ar noziedzības radītajām
nepatikšanām, ka turp, lai arī valsts ir interesanta, doties būtu
dīvaini...
Pasaules kartē mans jaunatklājums ir Dienvidāfrika, kas
mani ļoti saista. Tur Keiptaunas reģionā ir gan skaista daba, gan
darina fantastiskus vīnus, gatavo labus ēdienus, pozitīvi attiecas pret
eiropiešiem. Dzīvojot ārzemēs, man būtu svarīgi nejusties kā
atstumtajam. Protams, spriedze sabiedrībā ir arī tur.
Vēl es dotos uz Kanādu, kur arī mani saistītu daba un plašums, atvērtā un intelektuālā sabiedrība.
Kur vēl...? Neko daudz nezinu par Dienvidameriku, bet labprāt padzīvotu Argentīnā, kur ir arī skaista daba, plašums un labs vīns.
BalticTravelnews.com: Kādi ir Jūsu hobiji?
Mārtiņš Barkāns:
Pie lietām nepieķeros un neko nekolekcionēju. Toties ar sievu daudz
dodamies dabā, ejam pa kalniem, purviem, upmalām utt. gan Latvijā, gan
ārzemēs. Piemēram, nesen skolēnu brīvlaikā labi izstaigājāmies pa Cēsu
puses dabas takām. Reizēm varu nakšņot arī teltī, bet ne vienmēr tas ir
labākais variants. Reiz bijām izlēmuši dažas naktis pavadīt teltīs
Skotijā, bet mūs pārsteidza knišļu uzlidojums, kas tur augustā ir
raksturīgi. Jau pēc pirmās nakts pārvācāmies uz viesnīcu. Mūsu odi
salīdzinājumā ar šiem asinssūcējiem ir lēni un garlaicīgi.
Mēs
arī skrienam, esmu noskrējis vairākus pusmaratonus. Esot ārzemēs, man
patīk no rītiem paskriet, piemēram, pa pilsētu. Kādā rītā tā izskrēju
Parīzes centru, ko stundas laikā ieraudzīju pavisam citādu. Normandijā
paskrēju pa vietām, kur audzē austeres un jau biju guvis vizuālu
priekšstatu, ko citi gūst lēnās ekskursijās. Sportošana man nāk caur
piespiešanos un mērķtiecīgu darbu, lai kaut cik sevi uzturētu formā. Ne
vienmēr man tas izdodas, atšķirībā no citiem, kuri nevar ne dienu bez
sportošanas, es bez tās varu mierīgi iztikt mēnešiem ilgi. Pēc tam atkal
saņemos!
BalticTravelnews.com: Vai ir tādi hobiji, kuriem Jūs gribētu pievērsties tad, kad būs vairāk laika?
Mārtiņš Barkāns:
Pirms laika pabeidzu galdniecības kursus, nopirku pat dažādas
galdniecības iekārtas. Galdnieka aroda āķis man ir lūpā, esmu pat
izgatavojis galdu un vēl šo to, bet ceru, ka nākotnē varēšu vairāk
baudīt fantastisko koka smaržu un baudīt meditatīvo sajūtu, kas rodas
kokapstrādē – centīgi, maksimāli precīzi darot darbu no A – Z. Pagaidām
man vēl neizdodas noķert mirkļus, lai šādi atslēgtos no visa pārējā...
Mani visvairāk interesē galdu darināšana, un vistuvākais koks ir goba –
skaista un cita struktūra. Tas ir Latvijā izmirstošs koks, ko pārņēmusi
visā Eiropā izplatīta koku slimība. Kurzemē atrodas daudz nokaltušu gobu,
līdz ar to šis kokmateriāls ir pieejams.
BalticTravelnews.com: Kā Jūs sevi iedomājaties pēc 10 gadiem?
Mārtiņš Barkāns:
Jo vecāki kļūstam, jo vairāk sevi apzināmies, mīlam un pieņemam tādus, kādi esam. Grūtākais jau šajā vecumā ir apzināties savu vietu
dzīvē, sasniegto, vēl paveicamo. Mani ļoti iespaidoja nesen redzētā
izrāde Linda Vista par vīriešu pusmūža krīzi, kurā no sirds izsmējos.
Pēc 10 gadiem man tuvosies 60 un ceru, kam būs radusies sajūta, ka esmu
mierā ar to, kur es esmu... Tik ilgu laiku dzīvē mani vadījis nemiers,
ka tiešām ļoti ceru uz šādu laiku un atziņām.
UZZIŅA
ABAVAS
ģimenes vīna darītava ir Mārtiņa un Lienes Barkānu ģimenes izveidots un
attīstīts uzņēmums – nodarbojas ar kvalitatīvu dzērienu darīšanu no
Latvijā audzētiem augļiem un ogām.
Abavas vīna darītava ir dibināta 2010. gadā un īsā laikā ir kļuvusi par vadošo Latvijas vīna darītavu.
2018.
gadā Abavas ģimenes vīndarītavas preču zīme konkursā "Gada preču zīme
2018" uzvarēja nominācijā "Gada preču zīmi–pasaulei".
ABAVAS vīndarītava 2018. gadā pret iepriekšējo gadu sasniegusi 20% pieaugumu ar 776 tūkstošu eiro apgrozījumu.
ABAVAS
vīndarītava ieguvusi "Kurzemes tūrisma asociācijas" gada balvu "Lielais
Jēkabs" par labāko tūrisma objektu kategorijā "Degustācija Kurzemē
2018".
Vīndarītavas saimniecībā "Rinkules Zeltiņi",
Abavas pagastā, Talsu novadā, netālu no Sabiles saimnieki uzņem
ciemiņus, dalās pieredzē par vīnogu audzēšanu, kā arī no maija līdz
septembrim vada degustācijas nelielām grupām līdz 20 personām.
Saimniecības vīnogulāji aizņem vairāk nekā divus hektārus.
2018.
gadā Tukuma novada Ārlavciemā tika atklāts jaunais Abavas vīndarītavas
bārs un pagrabs – vieta, kur uzzināt par vīna tapšanas gaitu.
Vīndarītavas
veikalā - kafejnīcā dzērienus iespējams ne tikai nobaudīt, bet arī
iegādāties līdzņemšanai. "Kalējkrāmi", Slampes pagasts, Tukuma novads - te
notiek degustācijas un svinības.
ABAVAS vīndarītava
sagatavo izsmalcinātus dāvanu komplektus, piedāvājot papildus dažādus
risinājumus svētku dāvanām, ievērojot klienta korporatīvā stila prasības
– gan dāvanu komplektus, radītus kopā ar sadarbības partneriem, gan
personificētu iepakojumu vai noformējumu.
EKSPRESS JAUTĀJUMI & ATBILDES
Esmu dzimis un izaudzis...
|
Jelgavā, bet lielāko dzīves laiku pavadījis Rīgā
|
Viena no manām jaunākajām atziņām ir...
|
Cilvēka spēja vadīt biznesu ir atkarīga no spējas tikt galā ar stresa situācijām
|
Mans iecienītākais restorāns (-ni)...
|
Restorāns Mūsu, Riviera, Goldingen Room (Kuldīga), Kalnmuižas pils restorāns (Kandava).
|
Labu pašsajūtu rada...
|
sajūta, ka viss notiek tā, kā Tu vēlies.
|
Kad kļūšu pietiekami drosmīgs, es...
|
es nolēkšu ar gumiju no vagoniņa Siguldā. |
Trīs lietas, kuras es šogad paveikšu...
|
Kalnu pārgājiens ar sievu un bērniem, atvēršu jaunus eksporta tirgus
saviem produktiem, ar prieku un baudu izdzeršu pudeli paša audzētu
vīnogu vīna. |
Ja man būtu iespēja, es stundu sarunātos ar...
|
Elonu Musku
|
Ja es zīmētu komiksu, tas būtu par...
|
cilvēku, kurš apceļo pasauli un iekuļas piedzīvojumos.
|
Es iedvesmojos no...
|
citiem uzņēmējiem, ceļošanas, mūzikas un fotomākslas. |
Mājās es...
|
mēģinu nedomāt par darbu.
|
Ticu, ka man izdosies doties ceļojumā uz...
|
uz Latīņameriku
|
Mana ideālā diena... |
ir tad, kad nezvana telefons un nav "jādzēš ugunsgrēki".
|
Mans novēlējums Baltictravelnews.com...
|
Neapstāties un turpināt iedvesmot! |