Autors: Aivars Mackevičs
Avots: BalticTravelnews.com
Pēdējo divu nedēļu laikā esmu sadzirdējis no daudzām
ceļojumu aģentūrām dažādus bēdu stāstus un šausminošus scenārijus
nākotnei. Protams, ka ceļojumu bizness šobrīd ir apstājies ne jau tūrisma
firmu, lidsabiedrību vai nakstmītņu dēļ, taču šajā brīdī papildus vaimanas neko
īpaši nelīdz tūrisma biznesa attīstībai. Pateicoties Latvijas Tūrisma aģentu un
operatoru asociācijas (ALTA) aktivitātēm, tūrisma nozare ir Latvijas valdības
atbalstāmo nozaru sarakstā, kas neatrisina problēmu kā tādu, bet tikai īslaicīgi
mazina sekas. Jārēķinās, ka pēc valsts palīdzības pavisam drīz pieteiksies arī
citas tautsaimniecības nozares, kā rezultātā tūrisma biznesa tēma (izņemot
aviāciju) drīz pazudīs citu un lielāku problēmu gūzmā. Līdz ar to katra tūrisma
uzņēmēja balss drīzumā būs sadzirdama tikai un vienīgi caur asociācijām,
biedrībām un citām organizācijām.
Reklāma
Analizējot informāciju pasaules tūrisma biznesa medijos, man
nākas secināt, ka ļoti daudzi eksperti šo 2020.gadu noraksta zaudējumos. Pirmās
tūrisma biznesa aktivitātes Eiropā šobrīd ar lielu piesardzību tiek plānotas uz
jūliju, bet kaut cik pieņemamu ceļotāju aktivitāti tikai septembrī. Pie tam tas
tiek prognozēts kā labākais scenārijs. Tas nozīmē, ka tūrisma operatoriem un
aģentūrām ir jāakumulē un racionāli jātaupa resursi, lai var ''zemūdens'' variantā
izdzīvot vismaz tuvākos 3-4 mēnešus. Vispirms atdzīvosies starptautiskās un
lielās tūrisma kompānijas, tāpēc mazajām tūrisma firmām, kuras līdz šim patstāvīgi
organizēja ceļojumus, ir jārēķinās ar vēl ilgāku ''zemūdens'' periodu, kas
varētu ilgt arī 4-6 mēnešus labākajā variantā.
Esmu pamanījis un ļoti augsti novērtēju, ka vairākas tūrisma firmas savu enerģiju
šobrīd velta darbiniekiem, iekšējo biznesa procesu sakārtošanai un pats
svarīgākais – kontaktiem ar saviem klientiem, ceļotājiem un interesentiem. Koronavīrusa
izraisītā krīze dod arī cerību, ka cilvēki pēc ierobežojumiem un karantīnām apzināti novērtēs tūrismu. Šobrīd tūrisma aģentūrām ir jāaktivizējas
klientu un ceļotāju virzienā, kur ar dažādiem komunikācijas veidiem (vēstkopa,
e-pasts, tiešsarakste, Facebook.com Live vai telefona zvaniem) ir jārunā par nākotnes ceļojumiem.
Protams, ka dažus klientus šobrīd tas var kaitināt, jo ir citas problēmas, taču
noteikti ir cilvēki un ceļojumu aģentūras pazīst savus klientus, kuri jau tagad
vēlas pasapņot par vislabāko ceļojumu pēc šī visa murga.
Ceļojuma aģentūrām šobrīd ir laiks, lai atbildētu uz
jautājumiem: ''Kas mēs esam? Kas gribam mēs būt? Kāds ir mūsu mērķis? Kāda ir mūsu
mērķa auditorija?'' Tāpēc mans aicinājums ceļojumu aģentūrām ir, ka nevajag
ļoti sacerēties uz valsts atbalstu, bet gan būt trakiem, kreatīviem un
pašpārliecinātiem, ka viss būs labi. Vismaz klienti noteikti to no jums gaida,
bet ne vaimanas! Jums jāveido jauna ceļojumu biznesa nākotne, kas noteikti būs
vairāk digitāla, ekoloģiskāka un droši vien arī dārgāka!
Paldies!
Aivars Mackevičs, BalticTravelnews.com direktors
- Trīres universitātes (Vācija) Tūrisma fakultātes absolvents
- Latvijas Universitātes Ģeogrāfijas fakultātes absolvents
- Uzņēmējs tūrisma mēdiju biznesā kopš 1998.gada.
Par rakstu pārpublicēšanas noteikumiem lūdzam kontaktēties ar Travelnews.lv redakciju.