Autors: Ērika Kirsone-Kriviņa
Avots: mmacomms.lv
Aizvadītajā nedēļā publiskajā telpā izskanējušais “Zemnieku saeimas” valdes priekšsēdētāja Jura Lazdiņa ierosinājums slēgt lielveikalus svētdienās šķiet pārsteidzīgs un mazpamatots. Šāda ideja, lai gan labu nodomu motivēta, realitātē nevis veicinātu vietējo mājražotāju un zemnieku konkurētspēju, bet gan radītu jaunas problēmas.
Reklāma
Iepirkšanās svētdienās – Latvijas patērētāju izvēle
Latvijas patērētāji ir pieraduši iepirkties pārtikas lielveikalos, kas ļoti bieži atrodas tirdzniecības centros, abās brīvdienās. Un nereti svētdiena ir vienīgā diena, kad cilvēki var veltīt laiku ģimenes iepirkumiem vai apmeklēt veikalus, kas ikdienā nav pa ceļam. Piemēram, “Domina Shopping” brīvdienās ir vislielākā pircēju plūsma – 35%. Bet, ja salīdzinām populārākās iepirkšanās dienas, tad sestdienās cilvēki to dara visaktīvāk - 20%, bet svētdienās identiskā apjomā kā piektdienās - 15%.Turpretim pārējās darba dienās pircēju plūsma ir mazāka – 12%-13% no kopējās plūsmas.
Arī cilvēki no mazākām pilsētām un lauku reģioniem uz blakus pilsētās esošajiem lielveikaliem nereti dodas iepirkties tieši brīvdienās, cenšoties iegādāties pārtikas produktus vairumā un ar lielākām atlaidēm, kādas bieži piedāvā tieši lielveikali. Tamdēļ centieni kaut kādā veidā ierobežot šādus patērētāju iepirkšanās paradumus, šķiet, nu jau ļoti pretdabiski.
Enkurnomnieku nozīme un ietekme uz nozari
Nav noslēpums, ka pārtikas lielveikali ir lielākie enkurnomnieki tirdzniecības centros, tostarp tā ir arī “Domina Shopping”, tamdēļ to darbība ir svarīga arī pārējo nomnieku funkcionēšanai. Ja šie lielveikali tiktu piespiedu kārtā slēgti svētdienās, samazinātos kopējā pircēju plūsma, kas negatīvi ietekmētu citus tirdzniecības centra nomniekus.
Sadarbība un vietējo atbalstīšana jau notiek
Jāuzsver, ka veiksmīga ekonomika balstās uz sadarbību, nevis konkurences mākslīgu ierobežošanu. To lieliski pierāda arī “Domina Shopping” lielākais enkurnomnieks “Maxima Latvija”, kas jau gadiem īsteno pašmāju zemniekus atbalstošas iniciatīvas. Piemēram, šogad “Maxima” savas tradicionālās rudens ražas kampaņas ietvaros tikai no “Latvijas Mazpulkiem” vien iegādājās un saviem pircējiem visā Latvijā piedāvāja 9 tonnas pastinaka jeb pētersīļa saknes. Tas ir ļoti liels apjoms! Tāpat šī lielveikalu tīkla jau 19. gadu organizētais “Latvijas lielāko ķirbju čempionāts” ir lielisks piemēram tam, kā tiek uzlabota cilvēku interese ne tikai par vietējo produktu iekļaušanu uzturā, bet arī zemnieku saimniecībām, kas tos audzē.
Zemnieku aktīvāka iesaiste
Būtu daudz vērtīgāk, ja lauksaimnieki paši aktīvāk meklētu veidus, kā būt vēl tuvāk saviem klientiem, un piedāvātu viņiem stabilu produktu kvalitāti un servisu. Gana laba prakse ir Rīgas nakts tirgi. Uzteikt par radošas uzņēmējdarbības pieeju var arī zemnieku un mājražotāju aktivitātes sociālajos tīklos, piemēram, LillasLavander un absolutsed.lv, kas palīdz veidot interesi par pašu audzētiem produktiem un lauku dzīvi. Šādi piemēri parāda, ka, ja lauksaimnieki paši investē ne tikai produktu radīšanā, bet arī popularizēšanā, var sasniegt brīnišķīgus rezultātus. Bet centieni mākslīgi ierobežot citus tirgus dalībniekus vairs neabilst laika garam.
Aicinājums sadarboties
Aicinu “Zemnieku saeimu” radīt iniciatīvas, kas veicinātu sadarbību starp tirgus dalībniekiem, nevis polarizāciju. Brīva izvēle un radošas aktivitātes ir veselīgas konkurences pamatā. Savukārt tik kategoriski priekšlikumi, kā lielveikalu slēgšana svētdienās, izklausās ļoti populistiski un kā mēģinājums meklēt vainīgos visur apkārt, bet tikai ne savā dārziņā.
Turpretim zemniekus un lauksaimniekus aicinu nebaidīties būt radošiem un drosmīgiem savā uzņēmējdarbībā, jo veiksmīgs būs tas, kurš pirmais spers soli tuvāk savam pircējam. Par to varat pārliecināties arī mūsu tirdzniecības centra ikgadējā Ziemassvētku tirdziņā, kas notiks jau decembrī – tajā piedalīsies vairāk nekā 70 amatnieku un rokdarbnieku no visas Latvijas, arī ļoti čakli seniori un cilvēki ar invaliditāti. Viņi visi audzē, ražo un rada ar savām rokām, sirdi un dvēseli šeit pat Latvijā. Un viņi visi reiz bija izvēles priekšā – gaidīt, kad pircējs atnāks vai atrauks pie viņiem, vai sadūšoties pārdot savu preci tur, kur pircējs jau ierasti uzturas – lielveikalā.
Lai sanāk produktīva sadarbība starp zemniekiem, to pārstāvošām asociācijām, lielveikaliem un tirdzniecības centriem, radot pievienoto vērtību visai Latvijas ekonomikai!
Par rakstu pārpublicēšanas noteikumiem lūdzam kontaktēties ar Travelnews.lv redakciju.