Autors: Aivars Mackevičs
Avots: BalticTravelnews.com
Aivars Mackevičs, BalticTravelnews.com direktors: Latvijas autovadītāji, kuriem ir starptautiska pieredze, ar neviltotu skaudību noskatās uz Lietuvas un Polijas autoceļu infrastruktūru, kur 2025. gadā no Kauņas līdz pat Gibraltāram var traukties pa vismaz četru joslu ātrgaitas automaģistrāli. Lietuva var lepoties ar plašu automaģistrāļu tīklu valsts teritorijā, kas ļauj vienmērīgi attīstīt tautsaimniecību, tajā skaita arī tūrisma biznesu, ārpus lielajām pilsētām.
Latvijā notiek kapitāla un biznesa pārmērīga koncentrācija galvaspilsētas aglomerācijā, jo kvalitatīvu, drošu, modernu un ātrgaitas automaģistrāļu trūkums rada sociālu nevienlīdzību starp Latvijas reģioniem. Uz Latvijas ceļiem Eiropas kontekstā notiek daudz traģisku autoavāriju, kur no valdības un atsevišķu politiķu puses tiek vainota sabiedrība un autovadītāji. Taču katrs lielceļu satiksmes eksperts apliecinās, ka satiksmes drošība būtiski balstās uz ceļu infrastruktūru. Apmēram viena ceturtdaļa visu traģisko satiksmes negadījumu statistika ir saistīta ar apdzīšanas manevru, iebraucot pretējās kustības joslā. Tas ir bīstamākais ceļu satiksmes manevrs un lai mazinātu tā ietekmi, Latvijā ir jābūvē ātrgaitas automaģistrāles.
Reklāma
Nesenā 2025.gada 10.janvāra traģiskā autoavārija un daudzas citas nelaimes varētu nenotikt, ja Satiksmes ministrija justos patiesi atbildīga un sāktu būvēt modernas ātrgaitas automaģistrāles, nodalot kravas transporta kustību no vieglajiem spēkratiem un vēl svarīgāk no pretējās kustības. Protams, ka autovadītājiem ir primārā atbildība par satiksmes drošību, taču zemapziņā katram Saeimas politiķim, bijušajiem un esošajam Satiksmes ministram ir jāuzņemas atbildība par katru zaudēto dzīvību vai sakropļoto likteni uz Latvijas ceļiem.
Politiķu un ierēdņu ierastā aizsargreakcija ir autovadītāju un sabiedrības vainošana, draudot ar soda sankciju palielināšanu un cita veida represijām vai ierobežojumiem. Pie katras šādas reakcijas Latvijas autovadītājs nolasa Satiksmes ministrijas formālās aktivitātes, kas nemaksā lielu naudu, bet tieši otrādi – papildina valsts budžetu uz soda naudas iekasēšanu. Protams, ka negodprātīgi autovadītāji ir jāierobežo un jāsoda, taču tas ir tikai viens no satiksmes drošības komponentiem. Ja Satiksmes ministram rūp mūsu drošība uz Latvijas ceļiem, tad atšķirībā no Lietuvas gandrīz visi Latvijas maģistrālie lielceļi ir bez meža zvēru fiziskām barjerām vai tīkliem. Latvijas autobraucējiem rudens, ziemas un pavasara sezonā ir jābrauc ar ievērojami zemāku satiksmes ātrumu nekā atļauts, jo meža zvēri bez jebkāda ierobežojuma pēkšņi nokļūst uz ceļa brauktuves.
Politiķi un Satiksmes ministrija cenšas mums, autovadītājiem, no vienām vēlēšanām uz otrām iegalvot, ka Latvijā ātrgaitas automaģistrāļu būvei nav finanšu līdzekļu. Taču pēc ''Rail Baltica'' skandāla ir zināms, ka Satiksmes ministrija ir bezsaimnieciski iztērējusi milzīgus līdzekļus pompozu būvju radīšanā, kurus varēja ieguldīt Latvijas ātrgaitas automaģistrāļu būvniecībā un tādā veidā glābjot mūsu dzīvības!
Par rakstu pārpublicēšanas noteikumiem lūdzam kontaktēties ar Travelnews.lv redakciju.