14. novembris vēsturē: Tiek atklāts «eirotunelis» jeb tunelis zem Lamanša šauruma

14. novembris vēsturē: Tiek atklāts «eirotunelis» jeb tunelis zem Lamanša šauruma

Tunelis, kas savieno Franciju un Lielbritāniju, ir garākais zemūdens tunelis pasaulē - un arī viens no slavenākajām šāda veida būvēm pasaulē. Tunelis ir 50,5 kilometru garš (aptuveni kā no Rīgas līdz Siguldai, kur ir 52,6 kilometri) un tas savieno Kalē pilsētu Francijā ar Folkstones pilsētu Lielbritānijā.

Ideja par šāda veida tuneļa būvi "peldēja" gaisā jau kopš 1800.gadiem, kad franču inženieris Albērs Matjē-Favjē piedāvāja šādu ideju un izstrādāja pirmo tuneļa projektu. Tā kā šajos laikos tehnoloģiskās iespējas bija ļoti ierobežotas, viņa projektā tuneli apgaismoja ar eļļas lampām, pa to brauca ar zirgu ekipāžām, savukārt gaisu tunelī nodrošināja caurules, kas paceltos virs jūras līmeņa. Lai arī ideja cilvēkiem patika, kara dēļ tā netika īstenota.

Tomēr 1875. gadā tika nolemts tuneli izbūvēt - un 1876. gadā veica ģeoloģisko izpēti, pēc kuriem arī rakšanas darbus. Tomēr atkal - karu dēļ darbi tika apstādināti, no abām pusēm "izrokot" aptuveni 2 kilometrus. Pagāja 100 gadi un ideja vienmēr virmoja gaisā līdz 1984.gadā abas puses vienojās, ka tunelis tomēr jāceļ. Tuneļa izbūve sākās 1987.gadā un abas valstis katra raka no savas puses. Kopumā briti izraka vairāk nekā francūži, bet galvenais tika panākts - abas puses satikās precīzi vienā vietā. Lai nerastos situācija, ka tuneļi tiek rakti katrs savā virzienā, notika regulāra mērīšana ar dažādiem lāzeriem.

Tuneļa zemākais punkts ir 75 m zem jūras līmeņa, tomēr tas nav garākais tunelis pasaulē - garākais un dziļākais tunelis pasaulē ir Japānā meklējamais Seikana tunelis (54 kilometrus garš un līdz 240 metriem dziļš). Taču - kā jau minēts, Lamanša tunelim ir visgarākais posms, kas ir tieši zem ūdens.

Tunelis tika atklāts 1994.gada 6.maijā, taču pēc tam noritēja dažādi testi un pārbaudes līdz 1994.gada 14.novembrī tunelī tika atklāta pasažieru satiksme. Tunelis ir paredzēts tikai dzelzceļam, taču dzelzceļa sastāvos, kas "lido" pa sliedēm ar ātrumu 160 kilometri stundā, ir iespējams ievietot arī automašīnas. Kopumā tunelim ir trīs dzelzceļa joslas, divas paredzētas turp-atpakaļ maršrutiem, bet trešā - vilcienu apkopei, ja nu tāda nepieciešama. Brauciens no Francijas uz Lielbritāniju ar vilcienu aizņem aptuveni 35 minūtes.

KOMENTĀRI

(vārds) Ieraksti rezultātu

SADAļU ATBALSTA:

 
Ceļojumu un atpūtas piedāvājumi:
Atpūtas un ceļojumu piedāvājumi 06.11.2024 - 24.11.2024 Gleznošanas meistarklase Dvietē TAKA
Mākslinieces Baibas Āriņas uzraudzībā . | Skatīt vairāk
Atpūtas un ceļojumu piedāvājumi 23.11.2024 - 25.11.2024 Ziemassvētki Tallinā un Tartu Nikos Travel
Katru gadu Tartu rātslaukumā tiek atklāts Ziemassvētku ciemats, kurā slejas dažādi stikla paviljoni, šūpoles un karuseļi, Ziemassvētku lustra un | Skatīt vairāk
115 EUR
Ģimenes Ziemassvētku brīvdienas Lapzemē Estravel Latvia
6 naktis naktsmītnē atbilstoši izvēlētajam, pilna pansija, transfēri, aktivitātes saskaņā ar aprakstu, tai skaitā specializētā aprīkojuma noma | Skatīt vairāk
no 1680 EUR
Atpūtas un ceļojumu piedāvājumi 21.11.2024 - 30.11.2024 Brīvdienu māja “Laimes taure” TAKA
Ir pieejams ari ziemas namiņš! Divistabu, pilnībā aprīkota māja, lai pavadītu laiku ar saviem mīļajiem. | Skatīt vairāk

Par mums / about us | Ētikas kodekss | Reklāma un Sadarbība | Kontakti | Autortiesības | Partneriem
All rights reserved © 2002 - 2024 BalticTravelnews.com | Design & maintenance © 2000 - 2024 1st-studio.com

 
Total Timed::2.79995203sec.