Autors: Marta Mackeviča
Avots: Miltton.com
Mākslīgo intelektu (MI) ir vērts izmantot informācijas ieguvē un liela apjoma datu apstrādē un analīzē, jo tas sniedz noderīgus ieteikumus cilvēkresursu vadībā. Piemēram, MI risinājumi ļauj noteikt klientu piemērotību konkrētam uzņēmumam un izvērtēt, vai potenciālie darbinieki būs motivēti un atbilstoši uzņēmuma komandai. Tāpat uzņēmumi var uzlabot arī tehnisko resursu plānošanu, tostarp apgūstot, kā pareizi veidot noliktavas uzkrājumus, lai neveidotos pārpalikumi, un izvēlēties optimālo preču izvietojumu. Pareizi apmācīti MI modeļi prot rūpēties arī par darbinieku mentālo un fizisko veselību. Piemēram, analizējot datus mūsu viedierīcēs, nākotnē darba devējs varēs sekot līdzi darbinieku veselības indikatoriem, tādējādi darba ritmu automatizēti saskaņojot ar šiem rādītājiem. Viedokli pauž “AI Master Lab” eksperts Jānis Bēniķis.
Raugoties no uzņēmuma perspektīvas, mākslīgā intelekta risinājumu izmantošana ikdienā sniedz vairākus vērtīgus ieguvumus, tostarp iespēju samazināt darbības izmaksas, daļēji aizstājot rutīnas darbu. Lielās iestādes to var izmantot, lai apstrādātu ienākošo ziņojumu plūsmu, tādējādi darbinieki var pievērsties klientu apkalpošanas un pieredzes uzlabošanai. Piemēram, lai sagatavotu uzņēmuma prezentāciju, kādreiz bija nepieciešamas vairākas dienas, bet šodien ar MI palīdzību to var paveikt dažu minūšu laikā. Jāatzīmē, ka MI sekmē arī kopējo darba efektivitāti – pētījumi liecina, ka 70% darbinieku, kuri izmanto Microsoft Copilot mākslīgā intelekta palīgu, kļūst produktīvāki, savukārt 68% norādīja, ka šis rīks uzlabo viņu darba kvalitāti.
Reklāma
Straujā mākslīgā intelekta risinājumu attīstība būtiski maina uzņēmējdarbības vidi, piedāvājot uzņēmumiem plašas un daudzveidīgas iespējas savas darbības uzlabošanai. Piemēram, automatizēt rutīnas uzdevumus, paātrināt lēmumu pieņemšanu un palielināt efektivitāti. Taču, lai šīs tehnoloģijas palīdzētu sasniegt cerētos rezultātus un uzņēmumi gūtu maksimālu labumu, ir svarīgi pielāgot MI individuālajām uzņēmuma vajadzībām un attīstīt prasmes, kas palīdzēs darbiniekiem veiksmīgi darboties tehnoloģiju pasaulē.
Mākslīgā intelekta rīku ieviešanā un izmantošanā neiztikt arī bez izaicinājumiem. Piemēram, nereti darbiniekiem trūkst nepieciešamo iemaņu, kā efektīvi var strādāt ar šīm tehnoloģijām, lai gūtu sev vēlamo rezultātu. Un daļa aizvien izturas ieturēti pret MI rīku apgūšanu, jo radies mīts, ka tehnoloģijas pārņems viņu darbu. Lai novērstu šos un citus šķēršļus, darba devējiem jārāda piemērs un jāiedrošina darbiniekus pielāgoties pārmaiņām. Izjūtot atbalstu no uzņēmuma, mākslīgais intelekts un tā sniegtās iespējas darbinieku acīs vairs nebūs drauds vai apgrūtinājums, bet gan iespēja attīstīt jaunas prasmes, kļūt produktīvākiem un gūt lielāku gandarījumu darbā.
Viens no veidiem, kā to paveikt, ir veltīt laiku papildu mācībām pieredzējušu nozares ekspertu vadībā. Piemēram, iesaistoties Latvijas Digitālā akseleratora (LDA) īstenotajā apmācību programmā, dalībnieki atbilstoši savam priekšzināšanu līmenim var gūt padziļinātu izpratni par to, kas ir mākslīgais intelekts, praktiskas zināšanas, kā MI risinājumus varētu ieviest un izmantot savā uzņēmumā, kā arī datu analīzes un programmēšanas iemaņas. Lai pieteiktos apmācībām un saņemtu līdzfinansējumu to īstenošanai, vispirms jāaizpilda pieteikšanās anketa LDA tīmekļvietnē. Pēc šī soļa izpildes ar nozares ekspertu atbalstu katram uzņēmumam tiks izstrādāta individualizēta ceļa karte un specializēts mācību piedāvājums, kas palīdzēs iespējami ātrāk un efektīvāk integrēt jauniegūtās zināšanas praktiskā darbībā.
Kopumā var secināt, ka mākslīgā intelekta tehnoloģijas ir tikai cilvēka atbalsta funkcija, kas var uzlabot un papildināt mūsu prasmes, nevis aizstāt mūs. Tās var salīdzināt ar gudru asistentu, kura paveiktais darbs vienmēr ir jāpārbauda, jo tas arī mēdz kļūdīties, gluži kā cilvēks. Turklāt jāatceras, ka mākslīgā intelekta iespējas nav neierobežotas. Šobrīd ir vairākas jomas, kurās MI risinājumi jāizmanto īpaši uzmanīgi. Piemēram, medicīnas nozarē, uzstādot pacientu diagnozes, kā arī sprieduma apstiprināšanā tieslietu sistēmās. Abos gadījumos gala lēmums tomēr jāpieņem cilvēkam, un šī tendence tik drīz nemainīsies.
Par rakstu pārpublicēšanas noteikumiem lūdzam kontaktēties ar Travelnews.lv redakciju.