Kad nostrādās Mērfija likums?
Nepatīkamās situācijās var iekļūt gan tie, kam ceļojumu pieredze ir liela, gan iesācēji. Var ilgus gadus bieži lidojot veikties, un visi reisi atlido laicīgi, nekādu starpgadījumu un sarežģījumu nav. Taču tieši tad, kad būsiet rūpīgi saplānojis ceļojuma secību – lidmašīna, vilciens vai prāmis, kāda konkrēta satikšanās – Mērfijs pēkšņi pamodīsies, un viss aizies greizi. Ja būsiet paši plānojuši ceļojumu, atliks vien paļauties uz sevi. Ja izmantojāt aģentūras pakalpojumus - ir iespēja lūgt padomu un palīdzību pieredzējušam aģentam, kas labi pārzina likumus, noteikumus un iespējas situācijas risinājumam. Īslandes vulkāna izvirduma laikā tūkstošiem pasažieru nīka lidostās vairākas dienas, gaidot aviokompāniju paziņojumus par reisu atsākšanos – galvenokārt tie bija ceļotāji, kas rezervācijas bija veikuši internetā. Aģentūru klienti varēja pat neiziet no viesnīcas un nebraukt uz lidostu - ceļojumu aģenti parūpējās par pirmo iespējamo rezervācijas maiņu un sazinājās ar saviem klientiem personīgi.
Reklāma
Ko darīt, ja lidojums atcelts 14 dienas pirms izlidošanas?
Ja aviokompānija atceļ reisu, uz kuru biļete iegādāta vismaz 14 dienas pirms lidojuma, pasažierim ir tiesības saņemt līdzvērtīgu lidojumu tam datumam un laikam, kas paredzēts sākotnējā rezervācijā. Piemēram, ja Jūs esat rezervējuši lidojumu Rīga - Milāna, taču reiss tiek atcelts, lidsabiedrība piedāvās Jums lidot šajā maršrutā citā datumā, taču, ja tas neatbildīs Jūsu vajadzībām, piedāvās Jūs nogādāt galamērķī izmantojot, piemēram, maršrutu Rīga – Kopenhāgena – Milāna. 14 dienas pirms lidojuma datuma Jums nekāda kompensācija nepienākas, taču Jums ir iespēja atteikties no lidojuma un atgūt pilnu biļetes cenu 7 dienu laikā.
Kāpēc rodas situācijas, ka, ierodoties lidostā, Jums paziņo, ka vietu lidmašīnā uz Jūsu reisu nav?
Ja lidostā Jums tiek paziņots, ka - diemžēl lidmašīnā vietu nav, visticamāk kāda iemesla dēļ (tehnisks bojājums, aizkavējies iepriekšējais reiss) ir mainīts lidmašīnas tips, piemēram 150 vietu lidaparāts tiek nomainīts pret 120 vietu gaisa kuģi. Ir arī gadījumi kad uz reisu ir ieradušies vairāk pasažieru kā lidsabiedrība ir plānojusi, jo uz ikvienu reisu tiek pārdots mazliet vairāk biļešu, nekā lidmašīnā ir sēdvietu. Ko darīt ar liekajiem pasažieriem? Tās ir galvassāpes Jums un lidsabiedrībai, jo cilvēki parasti ir neapmierināti, ja tiek mainīti viņu plāni – tās ir pamatīgas neērtības.
Parasti šādos gadījumos jau savlaicīgi - veicot reģistrāciju lidostā vai nododot bagāžu, daļai pasažieriem tiek piedāvāts mainīt maršrutu, proti, nelidot ar tiešo reisu, bet gan ar pārsēšanos. Ja laiks atļauj - piekrītiet, jo par šo neērtību aviokompānijai Jums ir jāizmaksā kompensācija 250 – 600 EUR apmērā, atkarībā no lidojuma attāluma. Ja atteiksieties un nebūsiet rindā uz iekāpšanu pirmais, var gadīties, ka vietas lidmašīnā vienalga pietrūks.... Uz lidojumiem liela daļa pasažieru reģistrējas internetā un lido bez nododamās bagāžas, par problēmām ar vietām Jūs varat uzzināt tikai pie iekāpšanas un tad jau ir mazākas iespējas izvēlēties variantus. Plānojot lidojuma laiku, labāk ir rezervēt rīta lidojumus, jo problēmu gadījumā ir lielākas iespējas nokļūt galamērķī tajā pašā dienā. Vakarpusē vairums no reisiem, ar kuriem varētu būt tālākais savienojums, jau ir aizlidojuši, un jums atliks vien lidot nākamajā dienā.
Kā rīkoties, ja esiet "palicis aiz borta"?
Ja pats veicāt rezervāciju, Jums atliek vien paļauties uz lidsabiedrības darbinieku kompetenci. Ja biļetes rezervējāt aģentūrā - zvans ceļojuma aģentam palīdzēs pārliecināties par labākajiem risinājumiem šai situācijai. Aģents reizē atvieglos darbu arī aviokompānijas darbiniekam, kas stresa situācijā var neiedomāties par visām iespējām.
Lidsabiedrība, protams, vispirms piedāvās lidojumus ar saviem reisiem, jo tiem būs mazākas izmaksas. Taču, ja tie nenodrošina Jūsu vajadzības, noteikti ir jāpiedāvā un ir izmantojami arī citu gaisa pārvadātāju lidojumi. Papildus Jums pienākas arī kompensācija 250 – 600 EUR atkarībā no lidojuma attāluma. Kompensācija Jums ir jāpieprasa, uzrakstot iesniegumu lidsabiedrībai. Un vēl - lidsabiedrībai ir jānodrošina Jūs ar vaučeriem uzkodu un dzērienu iegādei lidostā, ja Jums ir jāgaida reiss vairāk kā 2 stundas.
Ja kavējumu rezultātā Jums ir zaudējumi galamērķī (nokavēts vilciens, kuģis u.tml.), to diemžēl lidsabiedrība nekompensē, teorētiski to nosedz iepriekš minētā kompensācija, kas ir jāizmaksā par atteikto lidojumu. Ja reisa atcelšana ir notikusi ārpus mītnes zemes un nav iespējams nokļūt mājās atceltā reisa dienā, lidsabiedrībai ir jānodrošina viesnīca.
Pasažiera tiesības lidojuma aizkavēšanās gadījumā
Ja ir paredzēts lidojums ar vienu lidsabiedrību, bet ar vairākām pārsēšanām, piemēram, Rīga – Londona – Ņujorka, bet reiss Londona - Ņujorka kavējas vairāk kā 5 stundas, Jums ir tiesības atgūt biļetes cenu Londona – Ņujorka, un pieprasīt, lai aviokompānija Jūs nogādā atpakaļ Rīgā.
Kādas neērtības Jūs gaida vēl
Ja esat reģistrējies lidojumam ar bagāžu un to nodevis, bet vietu lidmašīnā pie iekāpšanas nav, Jums ir jādodas pie bagāžas lentes, jāizņem bagāža un jādodas uz tā reisa reģistrāciju, ar kuru nomainīts Jūsu sākotnējais maršruts. Ja beznodokļu zonā esat iegādājies dzērienus vai smaržas, atcerieties ielikt tos nododamajā bagāžā, jo Jums vēlreiz jāiziet drošības kontrole.