Autors: Mārtiņš Švarcs
Avots: Cntraveler.com/BalticTravelnews.com
Patiesībā pasaulē ir pārsteidzoši maz sauszemes robežu starp valstīm, kurās pastāv atšķirīgi noteikumi attiecībā uz transporta kustību pa ceļa labo vai kreiso pusi. Pateicoties galvenokārt Britu impērijai, lielākajā daļā pasaules valstu automašīnu (sākotnēji – zirgu vilktu ratu) kustība agrāk noritēja pa ceļa kreiso pusi. Taču pēdējās simtgades laikā liela daļa valstu pārgājušas uz noteikumiem, kas paredz kustību pa labo ceļa pusi. Vairākums valstu, kur pārvietošanās mūsdienās norit pa ceļa kreiso pusi, ir salu valstis (Lielbritānija, Japāna, Austrālija), tādēļ nepastāv ar sauszemes robežu šķērsošanu saistītās problēmas, turklāt galvenie izņēmumi, tostarp valstis Āfrikas dienvidaustrumos, lielākoties izvietotas vienuviet.
Taču pastāv vairākas valstis, kurās pāreja no kustības pa ceļa kreiso uz labo pusi notiek uz sauszemes. Viena no tādām ir Taizeme, taču visās četrās tās kaimiņvalstīs satiksme norit pa ceļa labo pusi. Lielākajā daļā maršrutu, kas ved pāri robežai, Taizemē tiek izmantota visai parasta luksoforu sistēma, ļaujot transportlīdzekļiem samainīties salīdzinoši vienkāršā veidā.
Reklāma
Tomēr dažviet pasaulē šī ceļu satiksmes nianse tiek risināta citādi. Piemēram, uz tiltiem, kas ved no Makao uz Ķīnu, iespējama vienlaidus transporta plūsma. Kā zināms, Makao vairāk kā 400 gadu bija Portugāles kolonija, taču 1999. gadā, kad tā atkal nonāca Ķīnas valdījumā, tā bija pēdējā Eiropas kolonija Āzijā. Līdzīgi kā Honkongā, Makao ceļu satiksmes kustība vēl joprojām notiek pa kreiso pusi, un tas nozīmē, ka ceļotāji starp Makao un citām Ķīnas daļām spiesti izmainīt braukšanas joslas vienas valsts ietvaros. Uz Lotusa tilta starp Makao un Hendžinas salu autovadītājiem Ķīnas pusē nākas izbraukt visai dīvainu, asimetrisku āboliņlapas veida krustojumu, lai samainītos joslām.
Taču par visinteresantāko situāciju, kas rodas, uz valstu robežas izmainoties ceļu satiksmes kustības joslu virzieniem, atzīstams apkalpojošais maršruts starp Lamanša tuneļa sliežu klātnēm, kurš tiek izmantots remontdarbiem un dzelzceļa uzturēšanai, kā arī avārijas situācijās. Šajā tunelī kustības joslas maiņa notiek pašā tā vidū, tādēļ var pieņemt, ka katru "izmainīšanos" tuneļa darbinieki šeit, 70 metrus zem jūras līmeņa, risina mutiska konflikta ceļā...
Par rakstu pārpublicēšanas noteikumiem lūdzam kontaktēties ar Travelnews.lv redakciju.