Pēdējā laikā sociālajos medijos
ir novērojama bīstama tendence publicēt video un foto, kas uzņemti veselībai un
dzīvībai bīstamās vietās, tādējādi tiecoties pēc atzinības un “like”. Mobilo
sakaru operators BITE iniciatīvas “Iekod pirkstā!” ietvaros, sadarbojoties ar
fotogrāfu un producentu Mārtiņu Goldbergu, ir apkopojis praktiskus padomus, kā
veidot elpu aizraujošus foto un video kadrus sociālajiem medijiem dzīvībai un
veselībai drošos veidos.
Raksts sadarbībā ar Bite.lv
Reklāma
Mūsdienās sociālie mediji ir
kļuvuši vairs ne tikai par platformām, kurās apmainīties ar vēstulēm, cilvēki
tajos burtiski veido savu tēlu, publicējot dažādas bildes un video, tā
vienlaikus tiecoties iegūt arī iespējami lielāku skaitu “like” un atzinību no
saviem sekotājiem. Tiesa, tas nozīmē censties pārsteigt savu auditoriju katru
reizi ar kaut ko jaunu un atraktīvu.
Kā norāda BITES iniciatīvas
“Iekod pirkstā!” eksperti, sociālo mediju satura veidošana viennozīmīgi prasa
radošumu, taču atzinības un “like” dēļ nav nepieciešams pakļaut sevi briesmām. Tāpēc
ar praktiskiem “zelta” padomiem par to, kā uzņemt elpu aizraujošus foto un
video sociālajiem medijiem, dalās fotogrāfs un producents Mārtiņš Goldbergs.
Viņš uzsver, ka satura radīšana
sociālajiem medijiem ir radošs process, tāpēc, izmantojot visus mūsdienās
pieejamos rīkus, gan kameru tehniskās iespējas, mobilās aplikācijas, gan foto
un video pēcapstrādes programmas un filtrus, ir iespējams uzņemt neaptverami
skaistus un interesantus kadrus. Tāpat, satura radīšanā galvenais ir vieglums
un rotaļīgums - tad izdosies ne vien skaisti kadri, bet arī priekpilns satura
radīšanas process.
# Izvēlies pareizo kameras
leņķi
Ja vēlies uzņemt fotogrāfiju,
kur esi redzams, piemēram, rāpjoties augšup pa mājas sienu, nav vajadzība
uzrāpties līdz, piemēram, trešajam stāvam. Izvēloties pareizo leņķi un
kadrējumu, pietiks, ja pakāpsies vien 50 cm augstumā un kadrā neiekļausi zemi.
Tieši tik vienkārši! Pareizais
foto vai video kameras leņķis ir viens no paņēmieniem, kā iespējams radīt
ilūziju par augstumu un ekstrēmām darbībām. Pēc līdzīga principa var imitēt
rāpšanos klintī, kokā vai jebkur citur, neriskējot ar veselību un dzīvību, bet
saglabājot bildes vai video spraigo noskaņu. Būtiski piebilst, ka tieši šādi
filmēšanas paņēmieni ir
izmantoti tik pasaulēs zināmās filmās kā “Zirnekļcilvēks”, “Neiespējamā misija”
un daudzās citās filmās.
# Perspektīvas “triki” sniedz
iespēju veidot optiskās ilūzijas
Kā izmantot “zinātni” par perspektīvu,
veidojot saturu sociālajiem medijiem? Ja tālumā redzams kāds liels objekts, piemēram,
ceļamkrāns, rietoša saule, liela ēka u.tml., vari nofotografēties tā, lai
izskatās, ka tas ir paņemts rokās vai esi tam uzkāpis virsū. Paej tālāk prom no
lielā objekta līdz brīdim, kad foto vai video kamerā tas izskatās mazāks – pēc
tam atliek tikai pozēt kameras priekšā.
Savukārt, piemēram, fotoaparātu
noliekot uz zemes un objektīva priekšā izvietojot mazus automobiļu modeļus, bet
pašam paejot pāris soļus tālāk, iespējams uzņemt foto, kurā cilvēks stāv pie
dažādām automašīnām, tām izskatoties kā īstām. Pašam pavirzoties tuvāk kamerai,
automašīnas izskatīsies nesamērīgi mazas, un būs iespējams uzņemt foto, kurā
cilvēks izskatīsies kā milzis, staigājot pa automašīnu jumtiem.
Jāatgādina, ka Latvijā pieejami
arī dažādi vides objekti, kas rada optiskās ilūzijas, piemēram, 3D ielu
zīmējumi Rīgā, Mežaparkā.
# Foto pēcapstrāde ļauj pat “levitēt”
Prasmīga foto apstrāde ir tik
pat svarīga kā pati kadru noķeršana. Mūsdienās pieejamas dažādas maksas un
bezmaksas mobilās aplikācijas, datorprogrammas, kas ļauj ne tikai pielāgot,
regulēt foto krāsas, bet arī pievienot foto papildu “slāņus”, elementus, mainīt
fokusu, kā arī sapludināt vairākus attēlus kopā.
Vienkāršs piemērs foto
sapludināšanai ir tā dēvētā “levitēšanas” foto izveide. Lai to paveiktu, vispirms
jānofotografējas uz paaugstinājuma, piemēram, krēsla. Fotografējoties var
izdomāt dažādas interesantas pozas, domājot par to, vai rezultātā vēlies “levitēt”
guļus pozīcijā vai stāvus. Pēc tam jāuzņem fona bilde, kurā nav redzams nedz
krēsls, nedz pats “levitētājs”, bet redzams tas pats fons, kas pirmajā foto.
Tālāk, bildei, kurā esi
redzams, piemēram, guļus pozīcijā uz diviem krēsliem, izmantojot foto apstrādes
programmu, ir “jāuzliek” virsū bilde, kurā ir redzamas debesis un jānotušē
krēsls. Rezultātā sanāks interesants foto, un varēsi sajusties kā supervaronis ar
lidošanas spējām.
Šie trīs vienkāršie, bet
radošie padomi apliecina – lai izveidotu uzmanību piesaistošu saturu
sociālajiem medijiem, pietiek ar nelielu
daudzumu pacietības un radošuma, kas neietver riskēšanu ar savu veselību un
dzīvību.