Autors: Mārtiņš Švarcs
Avots: Eturbonews.com/BalticTravelnews.com
Vai Facebook spēj likt mums sajusties laimīgiem? Vai tieši otrādi – noskumušiem? Pasaulē lielākā sociālā tīkla vadība nu ir pārliecināta, ka tas ir iespējams – manipulējot ar 689 003 nejauši izvēlētu, angliski runājošu Facebook lietotāju emocijām, ticis veikts psiholoģisks eksperiments.
2012. gada janvārī pētnieki veica divus paralēlus, nedēļu ilgus eksperimentus, samazinot pozitīvo (vai negatīvo) ierakstu skaitu Facebook lietotāju ziņu barotnēs (news feeds). To rezultāti nesen publicēti ASV zinātniskajā izdevumā "Proceedings of the National Academy of Scientists".
Reklāma
"Samazinot viņiem izlasāmo pozitīvo ziņu skaitu, lietotāji veica mazāk optimistisku, bet vairāk – negatīvu ierakstu. Savukārt, kad tika samazināts negatīvo ziņu skaits, bija novērojams pretējais. Šie rezultāti liecina, ka citu Facebook lietotāju izteiktās emocijas patiešām spēj ietekmēt mūsu garastāvokli," norādījuši pētījuma autori, kuru vidū ir gan Facebook pārstāvji, gan Kornela universitātes un Kalifornijas universitātes pētnieki.
"Mēs novērojām arī, ka gadījumā, ja lietotāji aplūkoja mazāk emocionālas ziņas, viņu veiktie ieraksti turpmākajās dienās bija visai atturīgi un neizteiksmīgi."
Eksperti norādījuši, ka šis ir pirmais veiksmīgais pētījums, kurā ticis pierādīts, ka sociālajos tīklos izteiktās emocijas spēj ietekmēt to lietotāju garastāvokli.
"Pētījuma rezultāti apliecina, ka draugu izteiktās emocijas sociālajos tīklos spēj ietekmēt mūsu garastāvokli. Tādējādi esam ieguvuši pirmos mums zināmos pierādījumus masveida "emocionālajai epidēmijai", kāda izplatās sociālajos tīklos," apgalvo pētnieki.
Eksperimentā iesaistītie Facebook lietotāji par notiekošo gan netika informēti. Taču, kā minēts Facebook lietošanas noteikumos, kuriem, veicot reģistrāciju, piekrīt ikkatrs lietotājs, viņu dati var tikt izmantoti "iekšējām operācijām, tostarp bojājumu novēršanai, datu analīzei, testēšanai, pētījumiem un servisa uzlabošanai". Tāpat paši pētījuma autori nebija informēti par lietotājiem redzamo ziņu saturu; tā vietā viņi paļāvās uz algoritmiem, kuri tika izmantoti "pozitīvu" un "negatīvu" vārdu skaitīšanā vairāk nekā trīs miljonos ierakstu. Šie ieraksti kopumā saturēja 122 miljonus vārdu, no kuriem četri miljoni bija "pozitīvi" (3,6 procenti), bet 1,8 miljoni – "negatīvi" (1,6 procenti).
Tiesa gan, "emocionālās epidēmijas" izplatīšanās tika konstatēta tikai 0,1 procentā gadījumu. Tomēr, ja ņem vērā faktu, ka Facebook visā pasaulē izmanto vairāk nekā 1,3 miljardi cilvēku, arī procenta desmitdaļa ietver ārkārtīgi daudz lietotāju.
Par rakstu pārpublicēšanas noteikumiem lūdzam kontaktēties ar Travelnews.lv redakciju.