Ikvienam var gadīties nokļūt situācijā, kad esi iesniedzis apdrošināšanas atlīdzības pieteikumu, bet nepiekrīti apdrošinātāja pieņemtajam lēmumam – vai nu atlīdzība tiek atteikta vai atlīdzības apmērs šķiet neatbilstošs. Apdrošināšanas tehnoloģiju uzņēmums Balcia skaidro, kā klientiem rīkoties, ja apdrošinātāja lēmums šķiet nesaprotams vai netaisnīgs, kur meklēt padomu un kā labāk risināt situāciju?
“Cilvēki iegādājas apdrošināšanu, lai varētu justies droši, ka nelaimes gadījumā apdrošinātājs parūpēsies par zaudējumu segšanu. Taču dažkārt rodas situācijas, kad klients nav apmierināts ar apdrošinātāja pieņemto lēmumu. Visbiežāk tas notiek tad, ja klienta gaidas nesakrīt ar polises noteikumiem. Piemēram - konkrētais gadījums nav bijis iekļauts polisē vai izvēlēta polise ar zemāku segumu nekā zaudējumu apmērs,” uzsver Balcia viceprezidents Reinis Bērzkalns.
Reklāma

Viņš norāda, ka apdrošinātājiem ir pienākums pieņemt lēmumu par atlīdzības izmaksu, balstoties, piemēram, uz policijas lēmumu par avāriju vai būvuzrauga slēdzienu par ēkas bojājumiem. Ja klients nepiekrīt šo speciālistu vērtējumam, tad tos ir iespējams pārsūdzēt. Ja šie lēmumi tiek mainīti, tad arī apdrošinātājs savu lēmumu pielāgos.
Pirmais solis – sazinies ar savu apdrošinātāju
Ja, saņemot apdrošinātāja pieņemto lēmumu, tas tev nav saprotams vai nešķiet atbilstošs, vispirms sazinies ar savu apdrošinātāju un palūdz papildu skaidrojumu. Visbiežāk neskaidros jautājumus iespējams atrisināt, vienkārši pārrunājot situāciju un precizējot polises nosacījumus.
Turklāt R. Bērzkalns iesaka vērsties pie apdrošinātāja uzreiz. Jo ātrāk jautājums tiek pārrunāts, jo vieglāk atrast risinājumu.
Kur vērsties, ja ar apdrošinātāju nav iespējams vienoties?
Ir gadījumi, kad apdrošinātājs ar klientu tomēr nespēj atrast kopīgu valodu, tāpēc Latvijā ir vairākas institūcijas, kur vērsties pēc padoma un palīdzības ar apdrošināšanu saistītu strīdu risināšanā.
1. Latvijas Apdrošinātāju asociācijas (LAA) ombuds palīdz atrisināt strīdus ārpustiesas ceļā. Pie LAA ombuda var vērsties fiziskas personas, kam ir domstarpības ar apdrošinātāju saistībā ar īpašuma, veselības, dzīvības, nelaimes gadījumu, KASKO vai vispārējās civiltiesiskās atbildības apdrošināšanu. Ombuds neatkarīgi un bez maksas izskata sūdzības par apdrošinātāju vai apdrošināšanas starpnieku rīcību, kā arī par atlīdzības izmaksu vai tās atteikumu. Vairāk par ombudu un sūdzības pieteikšanu vari uzzināt šeit.
2. Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju birojs (LTAB). Ja domstarpības saistītas ar OCTA apdrošināšanu, vari vērsties LTAB, kura eksperti sniedz konsultācijas un pieņem sūdzības. LTAB var palīdzēt gadījumos, ja ceļu satiksmes negadījumu izraisījis neapdrošināts transportlīdzeklis vai ja nepiekrīti apdrošinātāja lēmumam OCTA lietā. Sūdzību LTAB vari iesniegt šeit.
3. Latvijas Banka – uzrauga apdrošināšanas uzņēmumu darbību un normatīvo aktu ievērošanu. Lai gan banka nerisina strīdus starp klientu un apdrošinātāju, tā var izvērtēt pārkāpumus un piemērot sankcijas, ja tiek konstatēta rīcība, kas neatbilst likumam. Piemēram, gadījumos, ja apdrošināšanas līgums neatbilst likuma prasībām, ja apdrošinātājs nesniedz klientam informāciju, kas tam pienākas, vai nepieņem lēmumu noteiktajā termiņā.
Vairāk informācijas vari atrast šeit.
4. Patērētāju tiesību aizsardzības centrā (PTAC) vari vērsties, ja uzskati, ka ir pārkāptas patērētāju tiesību aizsardzības normas, piemēram, līguma noteikumi ir netaisnīgi vai pakalpojums sniegts negodīgi. PTAC palīdz risināt šādus strīdus un sniedz juridisku atbalstu. Vairāk informācijas meklē šeit.
5. Tiesa – ja strīdu nav iespējams atrisināt nevienā no iepriekš minētajām institūcijām, klientam vienmēr ir tiesības savu prasību celt tiesā saskaņā ar Latvijas likumiem.
Ko vēl vari darīt, lai izvairītos no domstarpībām?
Balcia piedāvā vēl dažus praktiskus ieteikumus, kā ikviens klients var preventīvi rīkoties, lai izvairītos no nesaskaņām ar apdrošinātāju vai palīdzētu tās ātrāk atrisināt.
• Pirms polises iegādes ir svarīgi iepazīties ar tās noteikumiem un izvērtēt, vai polisē iekļautie riski un atlīdzību limiti atbilst tavām vajadzībām. Tas palīdzēs izvairīties no vilšanās brīžos, kad noticis negadījums.
• Pārliecinies, vai polises noteikumi ir saprotami, un droši izjautā apdrošinātāja pārstāvi, lai precizētu neskaidros jautājumus!
• Ja ir noticis negadījums, saglabā visus dokumentus un pierādījumus, kas varētu tev palīdzēt sūdzības izskatīšanas procesā.
• Atsevišķos gadījumos, lai apdrošinātājs varētu izmaksāt atlīdzību, ir nepieciešams policijas lēmums – tāda, piemēram, ir situācija, ja notikusi zādzība vai cits noziedzīgs nodarījums. Ja ir noticis negadījums, bet nesaproti, vai nepieciešams izsaukt policiju, ieteicams uzreiz konsultēties ar apdrošinātāju, kas paskaidros, vai esošajā situācijā policijas ziņojums būs nepieciešams.