Autors: Evita Bille
Avots: Danone
Visā pasaulē 26. februārī atzīmē Pasaku stāstīšanas dienu. Kā to nosvinēt kopā ar bērnu? Ko pasakas dod bērna attīstībai un izaugsmei? Latvijas Nacionālās bibliotēkas Bērnu literatūras centrs kopā ar Mazo ekspertu skolu (www.mazoekspertuskola.lv) un centra ''Līna'' psiholoģi Zani Avotiņu atklāj, kā un kādēļ mudināt bērnu lasīt pasaku grāmatas. Savukārt sabiedrībā zināmi vecāki iesaka interesantākās pasaku grāmatas daudzpusīgai bērna attīstībai.
''Bērnībā, kad mazais cilvēks iepazīst pasauli un lietu kārtību, pasaka var būt kā palīgs, caur ko mācīties un veidot dzīves redzējumu. Lasot pasakas, bērns bez piespiešanas un ar interesi saņem informāciju par dzīves vērtībām, cilvēku savstarpējām attiecībām, konfliktiem, kā arī iespējamajiem situāciju risinājumiem. Klausoties vai lasot pasaku, mazais var iedomāties sevi kā varoni, izdzīvot pasakas sižetu un apgūt dažādus uzvedības modeļus. Tādā veidā reizēm vieglāk izprast arī dzīves ne tik tīkamās pieredzes, piemēram, šķiršanos vai nāvi,'' stāsta Z. Avotiņa. ''Interesanti tēli un ilustrācijas atrodamas Margaritas Stārastes pasakās: ''Ziemas pasakas'' vai ''Zīļuks''. Iesaku lasīt arī cittautu pasakas, kā arī vecākiem noderīgas būs Lindes fon Keizerlingas pasakas ''Stāsti bērna dvēselei'' vai ''Stāsti par draudzību''.''
Reklāma
Praktiski ieteikumi vecākiem
• Ļaujiet bērnam spēlēties ar grāmatām. Izvietojiet grāmatas bērna istabā redzamā un viegli pieejamā vietā un iegādājieties bērnam grāmatas!
• Spēlējiet ar bērnu valodas spēles un pildiet uzdevumus, piemēram, www.mazoekspertuskola.lv/cards/view/204 un mudiniet bērnu meklēt dažādas atskaņas un skaitiet dzejolīšus! Kopīga dzejoļu lasīšana ir piemērota tiem, kas lasa lēni vai nelabprāt. Izvēlieties grāmatu ar īsiem, asprātīgiem pantiņiem, kas lēnos lasītājus ieinteresēs.
• Savienojiet lasīšanu ar ģimenes interesēm un hobijiem. Piemēram, ja mājās ir mazs kucēns, meklējiet grāmatas par suņa kopšanu un apmācīšanu. Ja mēdzat doties pārgājienos uz pludmali vai mežu, atrodiet lasāmos stāstus, kuru sižets saistīts ar šo vidi (dzīvo dabu, jūru).
• Ikdienas dzīves notikumus pārvērtiet valodas un lasīšanas spēlēs. Piemēram, dodoties ar bērnu uz veikalu, lieciet nolasīt preču etiķetes vai uzrakstus skatlogos. Spēlējiet valodas spēles arī ceļojumos, kopīgi lasot plakātus, nosaucot automašīnu numurus, lasot ceļazīmes vai restorānu nosaukumus.
• Izrādiet interesi par to, ko bērns lasa. Izlasiet arī paši grāmatas, kuras lasa bērns un kuras viņam patikušas. Nekritizējiet bērna izvēli. Uzslavējiet bērna panākumus un nelabojiet katru nepareizi izlasīto vārdu.
• Lasiet bērnam priekšā, arī tad, kad bērns jau sācis lasīt patstāvīgi. Tās varētu būt sarežģītākas grāmatas, kuras bērns pats vēl nespētu izlasīt, taču klausoties spēj emocionāli un intelektuāli uztvert un saprast. Regulāri skaļi lasot bērnam priekšā, veicināsiet ģimenisku un uzticības pilnu attiecību veidošanu ar bērnu.
• Esiet saprātīgi TV skatītāji – izmantojiet iemīļotos raidījumus, lai rosinātu bērnu ''izlasīt par to kaut ko vairāk''.
• Esiet labs paraugs savam bērnam. Lai bērns redz, ka arī jūs mājās lasiet un ka jums šī nodarbe sagādā prieku.
Sabiedrībā zināmi vecāki iesaka
• Linda Pavļuta, māmiņu sociālās kustības Babyroom pārstāve, iesaka kopā ar bērnu lasīt Imanta Ziedoņa pasakas, kas ļauj skatīties uz pasauli viegli un radoši, kā arī Hansa Kristiāna Andersena pasakas, kas bērnu mudina socializēties, mācot sirds gudrību un spēju uztvert jūtu plašo amplitūdu.
• Māris Olte, dabas pētnieks, fotogrāfs un TV raidījumu vadītājs, iesaka izlasīt Astrīdas Lindgrēnes grāmatu ''Ronja – laupītāja meita’’ un Gerharda Holca-Baumerta grāmatu ''Alfons Trīcvaidziņš'', kas attīsta bērna socializēšanās prasmes.
• Ansis Bogustovs, žurnālists, kopā ar ģimeni nereti izdomā pasakas paši, attīstot bērna radošo domāšanu. Bogustovu ģimene iesaka kopā ar bērniem lasīt latviešu tautas pasakas un teikas, brāļu Grimmu, H.K. Andersena pasakas, kā arī iepriekš minētos Keizerlingas ''Stāstus bērna dvēselei'' – katra pasaka veido bērna iztēli un ļauj identificēties ar tēliem, attīstot emocionālo pasaules uztveri.
Par rakstu pārpublicēšanas noteikumiem lūdzam kontaktēties ar Travelnews.lv redakciju.