Bērni, nenoliedzami, ir mūsu prieka un laimes avots. Tajā pašā laikā
bērnu audzināšana ir, iespējams, viens no sarežģītākajiem mūsu dzīves
uzdevumiem. Ikdienas darbs un mājas solis prasa daudz spēka, un mazā
cilvēka audzināšana - vēl vairāk pacietības. Mūsdienās ir pieejama gan
literatūra, gan televīzijas raidījumi un videoieraksti ar padomiem par
to, kā rīkoties tipiskākajās problēmsituācijās, kurās nonākam bērna
audzināšanas procesā, tomēr ja šķiet, ka ar pieejamo informāciju mums
nepietiek, lai tiktu pāri kādai audzināšanas krīzei, iespējams, ir vērts
griezties pēc palīdzības pie speciālista. Kā atrast savu bērnu
psihologu un kā viņš jums var palīdzēt? Uz šiem jautājumiem palīdzēs
atbildēt klīnikas Premium Medical psiholoģe un psihoterapeite Inese Ruka.
Pieteikties
uz vizīti pie bērnu psihologa daudziem vecākiem nozīmē zināmā mērā
atzīt savu sakāvi kā mātei vai tēvam. Tas nav viegli. Kā atrast savu bērnu psihologu?
Reklāma
Jā,
nereti šis nav viegls solis. Mums šķiet, kamēr mēs kā strausi iebāžam
galvu smiltīs un skaļi nerunājam par problēmu, tās nemaz nav. Protams,
tās ir zināmas bailes. Pie tam, runājot par bērnu psihologu, ir
jāsaprot, ka speciālists vienmēr centīsies strādāt ļoti cieši kopā ar
vecākiem. Ja psihologs bērnu sastop reizi nedēļā 45 minūtes, tad vecāki
bērnu satiek katru dienu. Nereti terapija būtiski izmaina arī vecāku
ikdienu - tam ir jābūt gataviem.
Lai atrastu savu psihologu, ir
vērts sākt ar pieejamās informācijas apskatīšanu, piemēram, internetā.
Pat apskatot psihologa fotogrāfiju, veidosies pirmās sajūtas: vai es pie
šī cilvēka gribētu iet, vai spētu viņam uzticēties? Šajā gadījumā
pirmās sajūtas ir ļoti nozīmīgas. Savukārt, pierakstoties uz
konsultāciju, vajadzētu būt gatavam, ka ar pirmo reizi var neizdoties
atrast savu psihologu. Mums katram ir cilvēki, kas patīk vairāk vai
mazāk. Tas ir normāli. Šajā gadījumā personīgai patikai var būt ļoti
liela nozīme, jo ir jāspēj psihologam uzticēties, stāstot par ģimeni
lietas, kuras mēs nereti nestāstām pat draugiem. Galvenais, kas
dziedina, ir laba darba saskaņa ar psihologu.
No cik gadiem bērnu var vest pie psihologa?
Psihologs
var sākt strādāt ar apmērm piecus līdz sešus gadus vecu bērnu. Šajā
vecumā ir pietiekami labi attīstījusies valoda, ir nobrieduši domāšanas
procesi, bērns ir psiholoģiski pietiekami pieaudzis, lai komunicētu ar
svešu cilvēku. Ja šķiet, ka speciālista palīdzība nepieciešama agrākā
vecumā, nevajag sēdēt mājās un gaidīt, kad bērns sasniegs piecu gadu
vecumu, lai pats strādātu ar psihologu. Piemēram, arī divgadnieka
problēmas vajag risināt laikus - to psihologs dara caur vecākiem. Pie
psihologa nāk vecāki un runā par to, ko viņi paši var darīt konkrētajās
situācijas, jo divgadnieku krīze ir pašsaprotama, tas nav mīts.
Psihologs palīdz mazināt spriedzi un trauksmi pašiem vecākiem. Nereti
tas ir ļoti būtiski, lai uzlabotu bērna pašsajūtu.
Kādi ir šie krīzes vecumi un biežākās problēmas ar kurām ģimenes vēršas pie psihologa?
Biežāk
pirmais vecums, kad vecāki vēršas pie speciālista, ir nonākot
problēmsituācijās ar četrgadniekiem. Ar mazākiem bērniem vecāki nereti
paši tiek galā un pieņem viņu uzvedību daudz lielākā mērā kā normu.
Lielākiem bērniem nevēlamā uzvedība ir daudz skaidrāk definējama.
Četrgadniekam
jau ir pietiekami skaļa balss, viņam ir savas prasības un vecāki nereti
saskaras ar savu bezspēcību, kad šķiet, ka neko vairs nevar izdarīt.
Otra lieta - šis ir vecums, kad daudzās ģimenēs parādās otrs bērniņš un
vecākiem sanāk vairāk uzmanības veltīt mazulim.
Tāpat četru gadu
vecumā bērni ir stabili uzsākuši gaitas bērnudārzā, lielu dienas daļu
viņi pavada pirmsskolas izglītības iestādē, bet vecāki - darbā. Mājās
arī vecākiem gribas kādu laiku veltīt sev, finālā bērnam ir par maz
vecāku uzmanības, kas rezultējas viņa uzvedībā.
Ir bērni, kuriem
intensīvā bērnudārza vide ir par skaļu un par strauju – tas ir ļoti
atkarīgs no bērna temperamenta. Bērns var kļūt ļoti jūtīgs.
Nereti
bērns jūt vecāku problēmas, pat ja mājās nenotiek konflikti. Bērns jūt,
ja ir mainījusies atmosfēra, gaisā virmo spriedze - arī uz šādām lietām
bērns reaģē.
Četros gados bērniņš ir pārāk mazs, lai psihologs strādātu tikai ar viņu vienu, tāpēc vairāk strādā ar vecākiem.
Otrs
būtiskais vecums ir septiņi gadi, kad ir aktuāls jautājums vai bērns
jau ir gatavs skolai. Ir bērni, kuri vēl nav emocionāli tik nobrieduši,
lai sāktu skolu jau sešos ar pusi gados. Skola vieš ļoti lielas
pārmaiņas bērna ikdienā, rodas pavisam cits režīms un koncentrēšanās.
Arvien biežāk parādās tendence, ka šīs pārmaiņas vecāki padara vēl
krasākas, realizējot savas gaidas pret bērnu un uzliekot viņam par
pienākumu apmeklēt vairākus ārpusklases pulciņus, neapzinoties cik daudz
spēka tas prasa no bērna. Bērnam vairs nepaliek laika pašam sev un nav
dzīvesprieka. Psihologs šajā gadījumā var palīdzēt saprast, cik bērns ir
attīstījies emocionāli un kognitīvi, un vai viņš ir gatavs šādām
slodzēm.
Vēl viens jaunums mazajam skolēnam ir veidot attiecības
ar klasesbiedriem. Reizēm tā ir problēma, uzsākot skolas gaitas. Īpaši
tas attiecas uz bērniem, kuri nav gājuši dārziņā un veidojuši attiecības
ar citiem bērniem.
Un, protams, pusaudžu gadi. Tas ir laiks, kad
mēs runājam par daudziem pusaudžiem smago pārejas vecumu. Jāteic gan, ka
visbiežāk pusaudži paši tiek galā ar savām problēmām un reti kurš
atzīst, ka ir nepieciešama psihologa palīdzība. Šis ir laiks, kad pie
psihologa pēc palīdzības vēršas tieši vecāki.
Kopumā jāsaka, ka
vairāk problēmu rodas tieši vecumposmu krīzēs jeb pārejas posmos, kuri
nav tikai mīti. Pārejas posmi ir katra cilvēka attīstībā, kuriem mēs
visi izejam cauri vieglāk vai smagāk.
Kā psihologs strādā ar bērnu?
Mūsu
uzdevums ir veikt vispārēju psiholoģisko izpēti, izmantojot
psiholoģiskās metodes, sarunas, spēles. Tad varam saprast no kurienes
konkrētā problēma rodas. Ir daudzi bērni, kas ieraujas sevī, neko
nestāsta uz ārpusi, īpaši pusaudžu sākuma periodā, kad vecāki vispār
nesaprot, par ko ir stāsts, par ko ir jāuztraucas, tomēr trauksme ir.
Psihologs var palīdzēt saprast, kas ar bērnu notiek.
Kad tiek
noskaidrota pamatsituācija, ir divas iespējas – strādāt ar bērnu vai ar
vecākiem. Darbā ar bērnu speciālists izmanto, piemēram, spēļu un smilšu
terapiju, kura palīdz bērnam iemācīties un atpazīt emocijas, kuras viņu
pārņem un kā ar tām rīkoties. Strādājot ar vecākiem, tiek pārrunāts, ko
viņi var mājās darīt, lai uzlabotu situāciju.
Kas attiecas uz
bērnu psiholoģiju, tad terapija gandrīz vienmēr notiek ciešā sadarbībā
ar vecākiem, tas ir neizbēgami. Nevar paļauties uz to, ka psihologs
atrisinās visas problēmas, ir jādarbojas līdzi.
Kādi ir bērna uzvedības indikatori, pēc kuriem var saprast, ka kaut kas tomēr nav kārtībā?
Šie indikatori var būt ļoti dažādi, jo mēs katrs uz lietām reaģējam citādāk.
Pirmkārt,
tās ir krasas uzvedības maiņas. Piemēram, pavisam mierīgs bērniņš
pēkšņi dārziņā vai skolā ir sakāvies. Protams, pastāv iespējamība, ka
tas ir bijis tikai viens strīds par mīļo mantiņu, taču ja šādas epizodes
atkārtojas, ir vērts tam pievērst uzmanību. Tāpat jāpievērš īpaša
uzmanība bērnam, ja viņš kļuvis ļoti kluss, raudulīgs, viegli
aizvainojams.
Izmaiņas bērna ēšanas un gulēšanas paradumos arī var signalizēt par būtiskām izmaiņām bērna emocionālajā stāvoklī.
Nereti,
uzsākot bērnudārza vai skolas gaitas, bērns biežāk slimo. Viena lieta
ir vīrusi un baciļi, ar kuriem tagad viņš sastopas daudz vairāk, cita –
iespējams, sliktā pašsajūta ir saistīta ar bērna nevēlēšanos apmeklēt
dārziņu vai konkrēto pulciņu. Tad vajadzētu noskaidrot, kāpēc tas tā ir
noticis.
Ko darīt, ja vecāki jūt, ka ir nepieciešama speciālista palīdzība, bet bērns kategoriski atsakās to pieņemt?
Vecākiem
ir vairāki piedāvājumi - ir pieejamas atbalsta grupas un apmācības, kā
rīkoties sarežģītākās bērnu audzināšanas un krīzes situācijās. Tā ir
iespēja pilnveidoties, izprast situāciju un bērnu.
Kā jau teicu,
ja bērns ir pārāk maziņš, lai nāktu pie psihologa, mēs strādājam ar
vecākiem. Ja bērns ir pietiekami liels, lai pateiktu, “nē, man palīdzību
nevajag”, bet vecākiem tomēr šķiet, ka viņi paši netiek galā, arī tad
ir vērts vērsties pēc palīdzības pašiem, un tad jau risināt problēmu
ģimenes iekšienē.
Speciālists, strādājot ar bērniem jebkurā
vecumā, gribēs cieši sadarbosies ar vecākiem. Tas ir veiksmīgas
terapijas priekšnoteikums. Vecākiem ir jābūt gataviem līdzdarboties
problēmas risināšanā un uzticēties speciālistam.