Autors: Armands Artihovičs
Avots: AS Tukuma Piens
Domājams, ka ikviens reiz ir pamēģinājis veiksmi kādā loterijā. Pat tad, ja piedalāmies ar domu, ka tāpat neko nelaimēsim, dziļi sirdī tomēr ceram, ka laimīgajā lozē būs tieši mans vārds vai loterijas numurs. Kurā brīdī zūd šis ticamības moments, ka kādreiz laimēsim un ka veiksmes gadījumā balvu tiešām saņemsim?
Bieži vien internetā varam lasīt par loteriju uzvarētājiem, kuri nekad savas balvas nesaņem, vai arī par to, ka loterija ir noorganizēta tā, lai tajā īsti nemaz nevarētu laimēt. Tieši šāda negatīva pieredze ir galvenais neuzticības avots un rada skeptisku attieksmi pret dalību loterijā.
Par spīti publiskajā vidē pieejamajai negatīvajai pieredzei, vairums šo veiksmes spēļu un loteriju tomēr rada pozitīvas emocijas, it sevišķi tiem, kuriem veiksme ir uzsmaidījusi. Lai gan skeptiska attieksme ir grūti maināma.
Šo cilvēku duālo attieksmi pret loterijām apliecina arī Baltais veiktais pētījums, kurā 39% respondentu apliecina, ka zīmolu loterijām ne uzticas, ne neuzticas, saglabājot neitrālu attieksmi. Tomēr lielāks īpatsvars ir tiem, kas pilnībā neuzticas, attiecībā pret tiem, kas pilnībā uzticas, jo pavisam negatīvi noskaņoti ir 16%, turpretī galēji pozitīvi noskaņoti ir tikai 3% aptaujāto.
To parāda arī Baltais organizētās loterijas uzvarētāja – Mērsraga iedzīvotāja Antra Kadiķe, kura savā īpašumā ieguva galveno balvu – automašīnu Toyota Corolla MY16: “Kaut ko laimējusi esmu pirmo reizi savā dzīvē. Parasti nelaimēju, jo nepiedalos šādās aktivitātēs. Neticu, ka iespējams kaut ko laimēt. Visticamāk, arī turpmāk nepiedalīšos, jo loterijām neticu,” pārdomās dalās Antra.
Laimīgā uzvarētāja tomēr dalās savā priekā, jo pašai ir autovadītājas apliecība, taču nav vadījusi spēkratu jau kādu laiciņu. Mašīna noteikti atvieglošot arī dzīvi ikdienā. Loterija "Pērc Baltais, laimē auto!" kopā tika reģistrēti 156930 čeki. Vecākais dalībnieks bija 91 gadus vecs, bet lielākais reģistrēto čeku skaits vienam cilvēkam bija 1557. Loterijas ilgums bija nepilni 3 mēneši.
Pētījumā ir secināts, ka ticamību palielinātu cilvēcīgais un subjektīvais lielums – pašu vai zināmu cilvēku pieredze. Personīgs laimests būtu labs uzticības stiprinātājs 58% cilvēku, bet pazīstamu cilvēku veiksme veidotu 40% respondentu uzticību. Nenoliedzami ir arī tas, ka uzticību uzlabotu aktīva komunikācija par loterijas norisi, rezultātu publiskošana un intervijas ar laimētajiem.
Pētījumā noskaidroja, ka visvairāk motivējošo balvu saraksta priekšgalā ir ceļojums – 31%, lielveikalu dāvanu kartes – 28%, trešo vietu ar 26% dala automašīna un virtuves tehnika. Ne tik motivējošs ir sporta apģērbs – 4%, zīmola suvenīri – 5%, bet 6% veido ceļojuma inventārs un aktivitāšu viedpreces.
Loterijas kļūst par vienu no biežākajiem un mūsdienās arī pozitīvākajiem komunikācijas instrumentiem, jo tās notiek, balstoties uz veiksmi un nejaušību, kā arī tiek nodrošināta iespēja aktīvi sekot līdzi visiem ar loteriju saistītajiem procesiem.
Par rakstu pārpublicēšanas noteikumiem lūdzam kontaktēties ar Travelnews.lv redakciju.