Foto: BalticTravelnews.com
Autors: Aivars Mackevičs
Avots: BalticTravelnews.com/Bild.de
Ja drīzumā plānojat
iegādāties jaunu vai mazlietotu automašīnu, kuru savā īpašumā paturēsiet vairākus
gadus un izmantosiet ceļošanai, tad ir labi jāapdomā kādu spēkratu pirkt.
Šobrīd
Rietumeiropā un Skandināvijā daudzas pilsētas nosaka dažādus aizliegumus
spēkratiem ar dīzeļdzinēju vai arī vecākiem automobiļiem. Pilsētu plānotāji
ievieš autovadītājiem centra iebraukšanas maksas, laika ierobežojumus, dažādas
nodevas un arī pilnīgu aizliegumu. Šie aizliegumu bieži vien attiecas ne tikai
uz vietējo transportu, bet arī uz tūristu automobiļiem. Piemēram, Francijā
Parīze, Liona, Lille, Tulūza, Marseļa un Strasbūra ir ieviesušas vides
ekoloģiskās uzlīmes automašīnām, kur noteiktās pilsētas zonās drīkst iebraukt
tikai tie spēkrati, kas atbilst vides prasībām. Līdzīgas daudzu pilsētu prasības
ir Vācijā, Austrijā, Spānijā, Čehijā vai Beļģijā. Iebraukšanas nosacījumi var
būt noteikti uz kādu laiku vai arī uz automobiļiem ar konkrētām numurzīmēm.
Piemēram, Londonas, Stokholmas, Oslo, Milānas vai Boloņas centrā drīkst
iebraukt tikai par maksu, kur tā tiek noteikta gan pēc iebraukšanas laika
(sastrēgumu stundās augstāka) vai pēc CO2 izmešu daudzuma katram konkrētam
vāģim pēc vides uzlīmes auto vējlogā.
Reklāma
Līdzīgi
aizliegumi ir kravas automobiļiem un tūristu autobusiem, kuri tikai daļēji vai
noteiktos laikos drīkst iebraukt pilsētas zonā.
Autotūristiem
ir jāatpazīst šie dažādie ierobežojumi, kuri, piemēram, Francijā saucas ZPA. Norvēģijas galvaspilsēta Oslo auto satiksmes ierobežojumus nosaka gaisa kvalitātes mērījumi un pirmie
tiek apstādināti vāģi ar dīzeļmotoriem. Piemēram, Parīze ir nolēmusi, ka ar
2024.gadu pilsētā vairs nedrīkstēs pārvietoties ar dīzeļdzinēja spēkratiem un darba dienās
automobiļi, kuri ir būvēti pirms 1997.gada. Barselonā dīzeļdzinēju aizliegums
ir noteikts 2025.gadā. Briselē drīkst līdz 2025.gadam braukt tikai tie
dīzeļdzinēju automobiļi, kuriem ir Euro-6 vides norma. Brisele ar 01.01.2019 ir noteikusi kategorisku iebraukšanas aizliegumu automobiļiem, kuri ir vecāki par 20 gadiem. Arī Atēnas
ir noteikušas dīzeļdzinēju aizliegumu ar 2025.gadu.
Eiropas
Savienības dokumentos ir noteikts, ka ar 2030.gadu Eiropas Savienībā nepārdos
jaunus automobiļus ar iekšdedzes dzinējiem. Vairākas ES valstis ir noteikušas
izņēmumus, bet vai tie būs spēkā, to rādīs tikai laiks.
Tāpēc tagad
pirms jauna vai mazlietota auto iegādes ir labi jāpārdomā spēkrata lietošanas
mērķis, jo auto mobilitātes ierobežojumu vilnis, kuri ir videi nedraudzīgi, vairs nav apturams. Drīzumā arī Latvijas
pilsētās tiks ieviesti dažāda veida auto satiksmes ierobežojumi. Piemēram, Jūrmalā tie jau
darbojas vairākus gadus, kad no autovadītājiem tūrisma sezonas laikā tiek iekasēta pilsētas
iebraukšanas maksa.
Par rakstu pārpublicēšanas noteikumiem lūdzam kontaktēties ar Travelnews.lv redakciju.