Autors: Laura Grikke
Avots: ka.lv
Ziemai nesagatavota tehnika, tai skaitā neatbilstošas riepas, slikta redzamība, mainīgi laikapstākļi un nepiesardzīga auto vadīšana ievērojami palielina ceļu satiksmes negadījumu risku. Kā to novērst un atbilstoši sagatavot ne tikai auto, bet arī sevi, stāsta “Drošas Braukšanas Skola” un “Circle K” eksperti.
Autovadītāju attieksme – lielākais negadījumu riska faktors
Braucot ar mašīnu ziemas sezonā, lielākais risks ir šoferu vieglprātība, tāpēc – jo labāk būsim sagatavojušies, jo vieglāk būs novērst negadījumu riskus. “Katru gadu ir autovadītāji, kurus mainīgie laikapstākļi pārsteidz nesagatavotus – tikko lija lietus, te pēkšņi snieg, no rītiem ir sals. Šoferiem ātri jāspēj pielāgoties un attiecīgi jāprot vadīt savu auto. Nav runa tikai par ziemas riepu nomaiņu, ko ieteicams izdarīt jau novembra sākumā, ir jāapzinās, ka ziemā braucam un domājam citādi,” uzsver “Drošas Braukšanas Skola” direktors Jānis Vanks.
Reklāma
Piesardzīga un pārdomāta braukšana
Diennakts tumšajā laikā, braucot pa neapgaismotu ceļu, vēlams maksimāli bieži ieslēgt tālās gaismas, lai pēc iespējas palielinātu redzamību. Tomēr katrs liekais un neatbilstošā laikā nevajadzīgais gaismas stars var traucēt citiem autovadītājiem, tāpēc tālās gaismas laikus jāizslēdz, lai neapžilbinātu pretī braucošo. Miglas lukturus ieteicams izmantot tikai nepietiekamas redzamības apstākļos. Bīstamākie ceļi ziemas sezonā ir ārpus pilsētas – īpaši uzmanīgi jābrauc klajumos, kur veidojas sniega sanesumi vai atkala jeb melnais ledus. Savukārt rudens periodā ļoti jāuzmanās no meža dzīvniekiem, kas var izskriet uz ceļa.
Bākā degvielai jābūt vairāk par pusi
Temperatūras svārstību dēļ mašīnas logi bieži aizsvīst vai noraso – tas pats notiek arī bākā, ja tā tiek turēta pustukša. Pat neliels apjoms kondensāta var būtiski pasliktināt degvielas aukstumnoturības rādītājus, un ilgtermiņā tiek radīti bojājumi. “Lai degvielas tvertnē neveidotos kondensāts, automašīnu ieteicams biežāk uzpildīt, lai bākā degviela būtu vairāk par pusi. Papildus tam vēsā laikā dzinēja iedarbināšanu atvieglos degvielas kvalitāti uzlabojošas piedevas, kas pievienotas tādai degvielai kā miles+,” skaidro “Circle K Latvia” degvielas kategorijas vadītājs Gatis Titovs.
Arktiskā degviela dīzeļdzinēja automašīnām
Līdz ar vēsāku laiku dīzeļdzinēja mašīnas ir jāsāk uzpildīt ar arktisko jeb ziemas degvielu, lai liela sala gadījumā novērstu motora apstāšanās risku. “Kontroltemperatūra, kad tvertnē vajadzētu būt tikai arktiskajai dīzeļdegvielai, nevis dažādu degvielu sajaukumam, ir –10 °C dienas laikā. Savlaicīga pāreja uz to ir būtiska, jo tikai ziemas degviela ļauj izvairīties no parafīna kristālu veidošanās, kuru ietekmē dzinējs mēdz apstāties,” skaidro Gatis Titovs. Arktiskajai dīzeļdegvielai nosprostošanās punkts ir sākot no -20 °C, kamēr starpsezonas un vasaras dīzeļdegvielai – sākot no aptuveni -10 ºC.
Rūpes par elektroauto ziemā
Autovadītājiem, kuri satiksmē pārvietojas ar elektroauto, ir būtiski atcerēties dažas papildu nianses, jo ziemas apstākļos akumulatora efektivitāte var samazināties pat par 30 % līdz 40 %. Kā skaidro Jānis Vanks: “Nobraukums ar pilnu uzlādi būs mazāks, tāpēc ieteicams elektroauto uzlādēt pēc iespējas biežāk un izmantot uzlādes iespējas jebkurā ērtā brīdī. Daudzi elektroauto ražotāji piedāvā arī priekšsildīšanas funkciju – iespēju uzsildīt akumulatoru un salonu, kamēr auto ir pieslēgts uzlādei. Tas uzlabo braukšanas komfortu un ļauj ietaupīt enerģiju, jo apsilde netiek veikta uz ceļa, izmantojot akumulatoru. Lai taupītu enerģiju un pagarinātu nobraukumu, vēlams izmantot sēdekļu vai stūres sildīšanu, nevis sildīt visu salonu.”
Distances ievērošana
Uz ceļiem ir jāievēro lielāka distance, laikus jārāda pagriezieni un jāveic tādi manevri, kas nepārsteidz pārējos šoferus nesagatavotus. Svarīgi ir samazināt ātrumu pie visām gājēju pārejām – arī tām, kas ir labi apgaismotas, jo nereti cilvēks uz tām parādās negaidīti, arī tad, ja nēsā atstarotāju. Braucot pa neapgaismotu ceļa posmu, jāizvēlas tāds ātrums, kas atbilst priekšējo lukturu gaismas efektivitātei un ļaus laicīgi nobremzēt.
Respektē sevi un citus satiksmes dalībniekus
No rītiem ir jāizbrauc agrāk, bet vakarā jārēķinās ar ilgāku laiku ceļā. Ir jāieplāno laiks automašīnas tīrīšanai, iepriekš jāpārdomā maršruts un tajā pavadāmais laiks, ņemot vērā, ka satiksme būs lēnāka un segums zem riteņiem – mainīgs. Gājējiem un velosipēdistiem obligāti jālieto atstarotāji, bet šoferiem jāparūpējas par pienācīgu mašīnas aprīkošanu ārkārtējām situācijām.
Avārijas komplekts negaidītām situācijām
Neatkarīgi no tā, vai automašīnai beidzas degviela, ir pārdurta riepa vai gadās noslīdēt no brauktuves, ir ieteicams nodrošināties ar kādu ēdienu, kas nebojājas, piemēram, enerģijas batoniņiem, ūdeni plastmasas pudelē, segu, papildu apģērbu, apaviem vai zābakiem, pirmās palīdzības komplektu ar drošības jostas griezēju, skrāpi un sniega slotiņu, lukturīti un svilpi avārijas gadījumiem. Papildus pilnai degvielas tvertnei un antifrīzam, ir jānodrošinās ar rezerves vējstiklu šķidrumu, kas speciāli paredzēts lietošanai ziemas sezonā.
Par rakstu pārpublicēšanas noteikumiem lūdzam kontaktēties ar Travelnews.lv redakciju.