Euro NCAP: Kas slīcina auto, un kāpēc tas ir lieliski

Euro NCAP: Kas slīcina auto, un kāpēc tas ir lieliski

Transporta nozarē nav citas organizācijas, kas tik neatlaidīgi iestātos par drošību kā Euro NCAP. Tā katru dienu veic uzlabojumus Eiropas jauno auto novērtēšanas programmā, un tas ir spēcīgs stimuls pilnveidoties arī ražotājiem. Kārotās piecas zvaigznes kļūst par realitāti tikai tiem zīmoliem, kuri savos modeļos spēj harmoniski integrēt efektīvas pasīvās un aktīvās drošības sistēmas. Šis sabiedrībai saprotamais orientieris ir stabila kvalitātes zīme arī pašreizējā laikmetā, kad elektrifikācija kļūst tikai straujāka un tirgu pārplūdina aizvien jauni dalībnieki.

Tā kā drošības prasību kļūst aizvien vairāk un tās top arvien stingrākas, pat viens ražotāja portfeļa modelis ar maksimālo vērtējumu ir milzu sasniegums. Taču ir arī tādi uzņēmumi, kas ar izciliem Euro NCAP rezultātiem var lepoties visā savā saimē. Šajā elites grupā ietilpst tādi zīmoli kā Volvo, Škoda un nu arī CUPRA, kuras jaunais pilsētas apvidnieks Terramar nesen ieguva tik tīkotās piecas zvaigznes. Iepriekš maksimumu jau ir saņēmuši arī pārējie šī spāņu zīmola modeļi – Tavascan, Born, Formentor un Leon.

Drošība zem lupas
Lai gan drošība automobiļu pircēju acīs vienmēr ir bijusi ārkārtīgi svarīga, ne visas kompānijas spēj turēt līdzi mainīgajām Euro NCAP prasībām. Aplūkojot šī un pagājušā gada testu rezultātus Eiropā ārkārtīgi populārajā vidēja izmēra pilsētas SUV segmentā, redzams, ka līdzās CUPRA Terramar augstus panākumus guvuši arī tādi modeļi kā Porsche Macan un Toyota C-HR. Turpretī tādi auto kā Honda CR-V un Renault Captur saņēmuši tikai četras zvaigznes. Kas ir šo modeļu klupšanas akmens? Vadītāja palīgsistēmu nepietiekamā efektivitāte bāzes komplektācijā.

Protams, ražotāji vienmēr dižojas ar savu pieczvaigžņu drošību, taču Euro NCAP tīmekļa vietnē publicēto informāciju ir vērts izpētīt detalizētāk, lai izprastu, ko tad īsti tās nozīmē. "Piecas zvaigznes ir sabiedrībai sen zināms un viegli saprotams rādītājs. Tomēr vērtējamo parametru skaits gadu gaitā ir paplašinājies, un ir mainījusies arī to ietekme uz galīgo rezultātu. Tāpēc ir lietderīgi tos skatīt pa kategorijām," saka autobūves jaunumu apskatnieks Justs Lengvins.
Piemēram, CUPRA Terramar īpaši augstu novērtējumu saņēma par pieaugušo pasažieru (89%) un bērnu aizsardzību (87%). Ar šiem pasīvās drošības rādītājiem spāņu auto pārspēja tādus modeļus kā Lexus LBX (82% un 83%) un Volvo EX30 (88% un 85%). Nedaudz negaidīti, taču visaugstāko rezultātu šajā segmentā sasniedza ķīniešu Zeekr X – 91% pieaugušajiem un 90% bērniem. Tikai pavisam nedaudz no tā atpalika sportiskais Porsche Macan (90% un 90%).

Aizvien lielāks uzsvars uz aktīvo drošību
Euro NCAP programmā bez pasīvās drošības risinājumiem ietilpst arī vadītāja palīgsistēmu testi, kas ļauj objektīvāk novērtēt aktīvo drošību. Citiem vārdiem sakot – cilvēkiem tagad ir viegli pieejama informācija ne tikai par to, cik labi transportlīdzeklis aizsargā pasažierus avārijas gadījumā, bet arī par tā spējām no negadījumiem izvairīties vispār.
Ja skatās palīgsistēmas, tad pagājušajā gadā vidēja izmēra SUV segmenta augšgalā bija Zeekr X (83%) un Volvo EX30 (80%). Pirmajā pieciniekā ierindojās arī Toyota C-HR (79%) un CUPRA Tavascan (79%). Tāpat arī Honda CR-V – tiesa gan, šis modelis 79% rezultātu sasniedza tikai ar papildu drošības pakotni.

Īpaši nozīmīgi Euro NCAP testu rezultāti ir Ķīnas modeļiem, kas debitē Eiropā, un jauniem budžeta klases pārstāvjiem. "Piecas zvaigznes rada lielāku uzticamību nepazīstamam ražotājam vai modelim, par kuru nav gana daudz ilgtermiņa datu. Slikts drošības rezultāts rada pretēju efektu – potenciālajiem pircējiem liek aizdomāties," skaidro Justs.
Jāteic – Ķīnas ražotāji Eiropā ierodas, arvien labāk sagatavoti. Šī gada Euro NCAP testos redzam, ka jaunpienācēji ir starp līderiem, piemēram, ģimenes auto kategorijā, kas ietver C segmenta hečbekus, vidēja izmēra sedanus, universāļus, pilsētas SUV un MPV. Līdzās elektriskajiem Polestar 3 un Audi A6 e-tron izcili sevi parāda arī tādi elektriskie pilsētas SUV kā Geely EX5 un BYD Sealion 7. Šajā elites grupā atrodas arī uzlādējamais hibrīds CUPRA Terramar.

Metodoloģija nepārtraukti attīstās
Euro NCAP testi nemitīgi tiek pārskatīti un pilnveidoti. 2025. gadā tiks ieviestas jaunas robežvērtības, lai precīzāk noteiktu atsevišķu virsbūves daļu novirzi sadursmes brīdī. Obligātās tehniskās diagrammas glābšanas dienestiem tiks nodrošinātas visās ES valodās. Tāpat tiks veikti iegremdēšanas testi. Tie ļaus noteikt, vai automobilim zināmu laiku atrodoties zem ūdens, elektriskās sistēmas turpina pildīt savas funkcijas un šāda tipa nelaimes gadījumos ļauj pasažieriem izglābties. Starp citiem jauninājumiem jāmin arī reālistiskāki gājēju aizsardzības testi, kas labāk simulē kāju traumas.

Pēdējos piecos gados drošības testu metodika ir piedzīvojusi ievērojamas pārmaiņas. Cita starpā Euro NCAP tagad pārbauda, kā darbojas obligātais automātiskais ārkārtas izsaukums, kā avārijas brīdī atvienojas akumulatora un augstsprieguma sistēmas un kā sokas ar pašbraukšanu.

Lai labāk novērtētu automātisko ārkārtas bremzēšanu, ir izstrādāti nebijuši situāciju modeļi, kas ietver krustojumu šķērsošanu un velosipēdistu atpazīšanu. Attīstoties tehnoloģijām, tiek pārbaudīti arī komplicētāki scenāriji, piemēram, drošības sistēmu reakcija uz bērniem, kas uz ceļa izskrien no aizsega, un sistēmas darbība sliktas redzamības apstākļos.
Jaunas prasības ir izvirzītas arī pasīvās drošības sistēmām. Piemēram, tagad Euro NCAP poligonos tiek pārbaudīti arī aizmugurējo sēdekļu centrālie drošības spilveni, lai saprastu, cik efektīvi tie pasargā aizmugurējos pasažierus no galvas traumām.

KOMENTĀRI

(vārds) Ieraksti rezultātu

SADAļU ATBALSTA:

 
Ceļojumu un atpūtas piedāvājumi:
Tabores muiža TAKA
Muiža celta 19. gadsimta 2. pusē (iespējams 1875. gadā). 1.pasaules kara laikā muiža stipri cietusi. | Skatīt vairāk
Atpūtas un ceļojumu piedāvājumi 06.05.2025 - 14.05.2025 Pavasarīga atpūta Liepājā kopā ar ģimeni Liepājas reģiona TIB
Pavasaris Liepājā ienāk ar sauli, svaigu jūras gaisu un daudzveidīgām atpūtas iespējām visai ģimenei. | Skatīt vairāk

Par mums / about us | Ētikas kodekss | Reklāma un Sadarbība | Kontakti | Autortiesības | Partneriem
All rights reserved © 2002 - 2025 BalticTravelnews.com | Design & maintenance © 2000 - 2025 1st-studio.com

 
Total Timed::6.48829103sec.