Autors: Mārtiņš Švarcs
Avots: Cnn.com/BalticTravelnews.com
Rast risinājumu, kā tradicionālo segumu autoceļus aizstāt ar tādām brauktuvēm, kas ražotu elektroenerģiju, ilgi bijis Skota un Džūlijas Brūsovu sapnis. Un, kā izrādās, darbi pie tā īstenošanas rit pilnā sparā.
21. gadsimta sākumā, kad visā pasaulē norisinājās debates par globālo sasilšanu, Džūlija vīram jautāja, vai viņš spētu uzbūvēt tādu ceļu, kas ražotu elektroenerģiju – atvasinājumu no saules bateriju paneļiem. Sākumā Brūsovs par šādu ideju smīkņāja, taču – ne uz ilgu laiku.
Reklāma
Paturot prātā lidmašīnas "melno kasti", abi sāka apsvērt iespējamos risinājumus izstrādāt superizturīgu saules bateriju paneli, kurā būtu iespējams ievietot trauslu elektroniku. Viņi pētīja veidus, kā integrēt saules bateriju elementus, nosprieda izmantot LED diodes ceļa apzīmējumu izgaismošanai, kā arī iestrādāt sildelementus, lai novērstu ceļa apledošanu ziemā, un jau drīz vien dzima koncepts "Solar Roadways".
Tas paredz tradicionālo asfaltbetona un citu segumu autoceļu aizstāšanu ar strukturāli izturīgiem saules bateriju paneļiem. Tie darbotos kā milzīga, visaptveroša spēkstacija, vienlaikus uzlādējot arī braucošus elektroauto, tādējādi ievērojami samazinot siltumnīcas efektu izraisošo gāzu emisiju.
"Mūsu sākotnējais nolūks bija sniegt savu artavu klimata krīzes pārvarēšanā," atzīst Brūsavs. "Mēs izpētījām, ka ASV vien ir vairāk nekā 72 000 kvadrātkilometru asfaltbetona ceļu un laukumu zem klajas debess. Ja šīs brauktuves būtu iespējams noklāt ar īpašiem saules bateriju paneļiem, mēs varētu saražot trīsreiz vairāk enerģijas nekā nepieciešams visām ASV, turklāt tā būtu tīra un atjaunojama enerģija, nevis ogļu spēkstacijas."
Jau kopš 2009. gada Brūsovu pāris sadarbojas ar ASV valdību, ik brīdi pilnveidojot savu projektu. Viņiem talkā nākuši zinātnieki, lai izstrādātu īpaši izturīgu, transparentu un vienlaikus raupju materiālu, kas nodrošinātu auto kustībai nepieciešamo saķeri ar ceļa virsmu. Pēcāk viņiem sekmīgi izdevās ceļā iestrādāt LED apzīmējumus, to "uzsildīt" un pārliecināties, ka visi sistēmas elementi darbojas nevainojami.
Patlaban Brūsovi cer piesaistīt investorus, šim nolūkam izmantojot tīmekļa vietni Indiegogo, lai varēt uzsākt "nākotnes autoceļu" ražošanu. Viņu pēdējais radītais prototips ir pilnībā funkcionējošs stāvlaukums ģimenes mājas pagalmā Aidaho štatā.
"Tie [saules paneļi] šoziem sekmīgi novērsa sniega uzkrāšanos un ledus veidošanos, turklāt saražoja prognozēto enerģijas daudzumu – stāvlaukums ir ekvivalents saules spēkstacijai ar ražošanas jaudu 3 600 vati," atklāj Brūsovs un liek lielas cerības, ka to ražošanu varētu uzsākt jau šogad vai 2015. gadā.
"Paneļi sekmīgi izturēja testus ar transportlīdzekļiem, kas smagāki par 125 tonnām," viņš piebilst. "Tāpat uz īpašās brauktuves transportlīdzeklis no ātruma 128 kilometri stundā tika apturēts nepieciešamajā distancē."
Brūsavs uzskata, ka viņa izgudrojums teorētiski varētu kalpot it visur – no autoceļiem un stāvlaukumiem līdz pat pagalmiem un bērnu rotaļu laukumiem. Viņš ir pārliecināts, ka šāds risinājums spētu pilnībā pārveidot līdzšinējo autoceļu infrastruktūru, novērst daudzus ceļu satiksmes negadījumus un, visbeidzot, pasargāt planētu no vides katastrofas.
Par rakstu pārpublicēšanas noteikumiem lūdzam kontaktēties ar Travelnews.lv redakciju.