Autors: Ilze Jurēvica
Avots: CSDD
Kopš februāra vidus CSDD un Valsts policija uz Latvijas ceļiem kopīgi veic automašīnu tehniskā stāvokļa pārbaudes, ziemas periodā īpašu uzmanību pievēršot to riepu stāvoklim. Šo pārbaužu mērķis – informēt autovadītājus par transportlīdzekļu tehnisko stāvokli un novērst / mazināt apdraudējumus ceļu satiksmes drošībai.
Līdz šim notikušo pārbaužu rezultātus visspilgtāk raksturojošie piemēri: 15% vieglo auto konstatēti defekti, kas būtiski ietekmē satiksmes drošību, tajā skaitā: ar riepu protektora digitālo mērītāju konstatētie ''kliedzošākie'' gadījumi: 0,35 mm, 0,51 mm, 0,64 mm, 1,12 mm, 2,1 mm (minimālais atļautais protektora dziļums ziemā – 4 mm), trīs auto jau pirms 1.marta brauca jau ar vasaras riepām. Vairāk kā 60 vieglajiem auto bija neatļauti uzstādītas ''ksenona lampas'', kas apžilbina ne tikai pretī braucošo, bet arī priekšā braucošo transportlīdzekļu vadītājus, tādējādi negatīvi ietekmējot viņu spēju atbilstoši pārredzēt ceļu, it īpaši diennakts tumšajā laikā. Savukārt viens kravas auto brauca bez riteņa, kas, pēc autovadītāja teiktā, visticamāk, esot kaut kur nokritis iepriekšējā dienā.
Reklāma
Kopumā pārbaudīti 1259 transportlīdzekļi: 799 vieglie un 460 kravas, no tiem 174 ārvalstu auto. Autovadītājiem par konstatētajiem pārkāpumiem, atbilstoši normatīvajos aktos noteiktajam, Valsts policija sastādīja 168 protokolus. Pārbaužu rezultāti:
- 15% jeb 118 no pārbaudītajiem vieglajiem auto:
o 55 automobiļiem konstatēts nepietiekams riepu protektora dziļums;
o 62 transportlīdzekļiem konstatētas neatļautas ''ksenona lampas'';
o vienam autovadītājam bija beidzies medicīniskās izziņas derīguma termiņš;
- 9% jeb 42 no pārbaudītajiem kravas auto:
o 39 transportlīdzekļiem konstatēta neatbilstoša bremžu sistēmas darbība – nebremzēja viens vai vairāki riteņi, vai bremžu darbības atšķirība vienam transportlīdzekļa tiltam bija vairāk kā 50%. Nebremzējoši vai nevienmērīgi bremzējoši riteņi negatīvi ietekmē auto spēju savlaicīgi apstāties, jo īpaši ziemas apstākļos.
Gadījumos, kad nebremzēja viens ritenis, transportlīdzekļiem atņemtas atļaujas piedalīties ceļu satiksmē, tiem mēneša laikā jānovērš konstatētie bojājumi un auto jāuzrāda tehniskajā apskatē, lai veiktu bremžu darbības pārbaudi. Šajā laikā ar auto nav atļauts veikt pārvadājumus. Tas pats attiecas arī uz gadījumiem, kad bremžu darbības atšķirība bija vairāk kā 50%. Savukārt gadījumos, kad nebremzēja vairāki riteņi, transportlīdzeklim atņemtas numura zīmes, tā tālāka piedalīšanās ceļu satiksmē ir aizliegta, jānovērš konstatētie bojājumi un auto jāveic tehniskā apskate.
Kravas auto bremžu darbības pārbaudes tika veiktas ar pārvietojamo bremžu stendu:
o diviem kravas auto riepas bija nodilušas līdz kordiem;
o vienam kravas automobilim trūka viens ritenis, kas, pēc autovadītāja teiktā, visticamāk esot nokritis kaut kur iepriekšējā dienā, bet vienam ''smagajam'' ritenis bija tuvu nokrišanai, jo daļa skrūvju bija izkritušas.
Transportlīdzekļu tehniskajam stāvoklim ir liela nozīme ceļu satiksmes drošībā. Tādēļ šā gada 26.janvārī notikušajā Ceļu satiksmes drošības padomes sēdē tika nolemts uzdot Valsts policijai un CSDD veikt transportlīdzekļu tehniskā stāvokļa kontroli uz ceļiem, īpašu uzmanību pievēršot tieši transportlīdzekļu riepu stāvoklim. Skaidrojumus par riepu stāvokli CSDD sniedz arī transportlīdzekļu tehniskās apskates laikā.
CSDD un Valsts policija transportlīdzekļu tehniskā stāvokļa pārbaudes veiks arī turpmāk.
Par rakstu pārpublicēšanas noteikumiem lūdzam kontaktēties ar Travelnews.lv redakciju.