Foto: BalticTravelnews.com
Autors: Rolands Rumba
Avots: Satiksmes ministrija
Otrdien, 2015. gada 2. jūnijā, valdība apstiprināja Ministru kabineta noteikumu projektu „Ceļu satiksmes noteikumi” (CSN), kas uzlabos satiksmes drošību uz ceļiem, īpaši pievēršot uzmanību mazaizsargātajiem satiksmes dalībniekiem.
Satiksmes ministrs Anrijs Matīss: „Esmu pārliecināts, ka jaunie Ceļu satiksmes noteikumi palīdzēs uzlabot drošību uz Latvijas ceļiem. Kaut arī pēdējā laikā ceļu satiksmes drošības jomā ir darīts daudz, taču šobrīd ir jādomā par jauniem pasākumiem. Kā jau iepriekš esmu akcentējis – svarīgākie ir mazaizsargātie ceļu satiksmes dalībnieki un šis ir viens no darbiem, kas ved uz kopēju mērķi uzlabot ceļu satiksmi kopumā, bet jo īpaši akcentējot mazaizsargāto dalībnieku drošību.”
Noteikumu projektā iekļauts plašs regulējums attiecībā uz velosipēdu vadītājiem nepieciešamo infrastruktūru, ieviesta un definēta ceļa infrastruktūras sastāvdaļa – velojosla, kas paredzēta braukšanai ar velosipēdu.
Precīzāk noteikta arī velosipēdu atrašanās vieta uz ceļa – velosipēda vadītājiem jābrauc pa tiem paredzēto infrastruktūru, taču, ja šīs infrastruktūras nav vai tā ir attālināta no ceļa, velosipēda vadītājiem atļauts braukt pa brauktuvi.
Braukšana pa ietvi atļauta kā izņēmuma gadījums - ja braukšana pa brauktuvi, ņemot vērā ceļu satiksmes intensitāti, ceļa un meteoroloģiskos apstākļus, nav iespējama, ir apgrūtināta vai bīstama. Gājējiem uz ietves ir priekšroka un velosipēda vadītājiem jāizvēlas tāds braukšanas ātrums, lai gājēji netiktu apdraudēti vai traucēti. Braukšana pa ietvi jebkurā gadījumā atļauta bērniem līdz 12 gadu vecumam un to pavadītājiem.
Uzstādot attiecīgas ceļa zīmes, var atļaut braukšanu ar velosipēdu pa sabiedriskā transporta joslām.
Jaunajos CSN tiks ieviesta prasība gājējiem un velosipēdu vadītājiem diennakts tumšajā laikā lietot apģērbu (vesti) ar labi redzamiem gaismu atstarojoša materiāla elementiem.
Nolūkā popularizēt elektromobiļus, šo transportlīdzekļu vadītājiem plānots atļaut braukt pa sabiedriskā transportlīdzekļa joslām. Savukārt nolūkā uzlabot velosipēdu vadītāju drošību, plānots ieviest satiksmes organizācijas risinājumus, ar ko šo transportlīdzekļu vadītājiem tiks atļauta braukšana pa sabiedriskā transportlīdzekļu joslām.
Ar jaunajiem noteikumiem plānots aizliegt transportlīdzekļu stāvēšanu un apstāšanās krustojumos, kā arī uz gājēju un velosipēdu ceļiem.
Nolūkā uzlabot un paplašināt satiksmes organizācijas iespējas, ieviesta iespēja izmantot ceļa zīmes ar maināmu informāciju, jauni ceļa apzīmējumi un jaunas ceļa zīmes.
Jaunajos CSN noteikts aizliegums automobilī, kas nav aprīkots ar drošības jostām, pārvadāt bērnus līdz 3 gadu vecumam.
Izpildot Satiksmes drošības padomes lēmumu, ieviests maksimāli atļautā braukšanas ātruma ierobežojums uz grants ceļiem – 80 km/h.
Lai novērstu iespēju izvairīties no fotoradariem, ieviests aizliegums numura zīmi izmainīt, aizsegt, pārklāt ar aizsargmateriāliem vai to apslēpt citā veidā.
Nolūkā uzlabot uz velosipēdu vadītājiem attiecināmo noteikumu uztveri un izpratni, tiks nodalītas uz velosipēdu un mopēdu vadītājiem attiecināmās normas.
Ņemot vērā grozījumu lielo apjomu, par lietderīgu tika atzīts CSN izteikt jaunā redakcijā, kas stāsies spēkā 2016.gada 1.janvārī.
Par rakstu pārpublicēšanas noteikumiem lūdzam kontaktēties ar Travelnews.lv redakciju.