Foto: Goodyear Dunlop Tires Baltic
Autors: Živile Plīčiuraitiene
Avots: Goodyear Dunlop Tires Baltic
Lielais negadījumu skaits uz Latvijas ceļiem šā gada augustā liek domāt par autovadītāju uzvedību uz ceļa un autobraucēju savstarpējo mijiedarbību.
LSE un riepu ražotāja Goodyear kopīgi organizētā pētījumā par ceļu satiksmes drošības sociālo psiholoģiju ir konstatēti dažādi autovadītāju reakcijas veidi, mijiedarbojoties ar citiem autovadītājiem uz ceļa. To pamatā ir viņu attieksme pret savām izjūtām, kā arī neskaidrība par citu ceļa satiksmes dalībnieku rīcību.
Reklāma
Ar fokusa grupu palīdzību un padziļinātās intervijās ar Eiropas autovadītājiem pētnieki konstatēja septiņus personības tipus pēc to izpausmēm. Šīs autovadītāju personības atklājas dažādās situācijās, kad uz ceļa notiek autovadītāju savstarpēja mijiedarbība.
1) Skolotājs: vēlas panākt, lai citi autovadītāji zinātu, ko ir izdarījuši nepareizi, un sagaida, ka viņa darbs, kas ieguldīts citu apmācībā, tiks atzinīgi novērtēts.
2) Viszinis: domā, ka ap viņu ir nekompetenti muļķi un pazemojoši kliedz uz citiem autovadītājiem, tomēr neatstājot drošo patvērumu savā automašīnā.
3) Konkurents: vēlas apsteigt visus citus autovadītājus un ir aizkaitināts, ja kāds tam traucē. Palielinās braukšanas ātrumu, ja kāds vēlēsies viņu apdzīt, vai samazinās attālumu līdz priekšā braucošajai mašīnai, lai neviens tur nevarētu iespraukties.
4) Sodītājs: vēlas sodīt citus autovadītājus par jebkuru konstatēto nepareizo rīcību. Var pat izkāpt no automašīnas, tieši vēršoties pret citiem autovadītājiem.
5) Filozofs: viegli pieņem nepareizu rīcību un mēģina to racionāli izskaidrot. Izdodas kontrolēt savas izjūtas automašīnā.
6) Izvairīgais: pret citu autovadītāju nepareizo rīcību attiecas bezpersoniski, neuztver viņus kā apdraudējumu.
7) Bēglis: klausās mūziku vai runā pa tālruni, lai izolētu sevi. Bēgļi novirza uzmanību, koncentrējoties uz izvēlētām sociālajām attiecībām, lai nebūtu jāpievēršas citiem autovadītājiem uz ceļa. Šī stratēģija arī ļauj izvairīties no vilšanās.
"Lielāko daļu laika mēs varam apmierināti sēdēt savu automašīnu ērtajos salonos, tomēr mijiedarbība ar citiem autovadītājiem ir neizbēgama un var notikt jebkurā vietā. Tādējādi ceļš kļūst par izaicinošu un nenoteiktu sociālo vidi. Mēs raizējamies par to, kā brauc citi, bet šis pētījums liek domāt, ka viņu rīcība ir atkarīga arī no mūsu rīcības. Mēs veidojam personības, kuras mums nepatīk. Raugoties no psiholoģijas skatu punkta, šie dažādie personību tipi atspoguļo autovadītāju dažādās vilšanās un spēcīgu jūtu izpausmes. Mēs neesam pilnībā viens vai otrs tips. Atkarībā no situācijas un mijiedarbības ar citiem lielākā daļa no mums sevī konstatēs vairāku tipu izpausmes," skaidro sociālpsihologs Dr. Kriss Tenants (Chris Tennant), kurš vada pētniecības projektu LSE.
"Vairums no šādas rīcības variantiem var izraisīt bīstamas situācijas uz ceļa. Izpratne par savām izpausmēm un to izraisītajām situācijām ir mūsu visu pirmais solis to labākas kontroles virzienā, tādējādi veidojot drošāku braukšanas vidi sev un citiem satiksmes dalībniekiem," saka Olivjē Rosē (Olivier Rousseau), Goodyear vieglo automobiļu riepu segmenta viceprezidents Eiropā, Vidējos Austrumos un Āfrikā.
Personību tipi tika konstatēti ar fokusa grupu un padziļinātu interviju palīdzību pētījuma projekta pirmajā daļā, sniedzot kvalitatīvu ieskatu par autobraucēju uzvedību. Pamatojoties uz šo pētījumu, LSE un Goodyear izvērtē, kā autovadītāji ietekmē viens otra rīcību uz ceļa.
Projekta otrā daļā tiek realizēts pētījums 15 Eiropas valstīs. Eiropas pētījuma galīgie rezultāti un analīze tiks publiskoti š.g. oktobrī.
Par Goodyear
Goodyear ir viena no lielākajām riepu ražošanas kompānijām pasaulē. Kompānija nodarbina aptuveni 67 000 cilvēku, un tās izstrādājumi tiek ražoti 50 ražotnēs 22 pasaules valstīs. Divos inovāciju centros, kas atrodas Akronā (Ohaijo štatā) un Kolmārbergā (Luksemburgā), tiek izstrādāti moderni produkti un pakalpojumi, kas nosaka nozares tehnoloģiju un snieguma standartu.
Par LSE
Londonas Ekonomikas un politisko zinātņu skola (LSE) ir viena no progresīvākajām sociālo zinātņu universitātēm pasaulē. LSE ir specializēta universitāte, kurā mācās studenti no visas pasaules un kas realizē globāla mēroga pētījumus. Tās pētījumi un mācības aptver pilnu sociālo zinātņu klāstu no ekonomikas, politikas un jurisprudences līdz socioloģijai, antropoloģijai, grāmatvedībai un finansēm. Skola ir nodibināta 1895. gadā, un tai ir lieliska akadēmiskās izcilības reputācija. 16 LSE darbinieki vai absolventi ir Nobela prēmijas laureāti. Skolā darbojas studentu organizācija ar apmēram 9500 pilna laika studentiem no 140 valstīm. LSE darbinieku skaits pārsniedz 3000, un apmēram 46% nāk no valstīm ārpus Apvienotās Karalistes.
Par rakstu pārpublicēšanas noteikumiem lūdzam kontaktēties ar Travelnews.lv redakciju.