Autors: Ieva Balode
Avots: Balta
Kad gaisa temperatūra svārstās ap nulle
grādiem, lielākoties naktīs un no rītiem, piesalstot uz ceļiem esošajam
mitrumam, uz brauktuves un ietvēm var veidoties grūti saskatāma ledus
kārta jeb melnais ledus.
“Melnais ledus ir bīstamāks par
pirmo sniegu, jo ir grūti pamanāms un nereti kļūst par iemeslu ceļu
satiksmes negadījumiem. Reizēm mānīgi var šķist, ka ceļš ir slapjš, bet
patiesībā to klāj plāna ledus kārtiņa. Mūsu pieredzē ir vairāki
gadījumi, kad melnā ledus dēļ automašīnas cietušas tik smagās avārijās,
ka tās vairs nav atjaunojamas. Lai pasargātu sevi, ikdienā jāievēro
piesardzība, kā arī laikus jāparūpējas par sava transportlīdzekļa
sagatavošanu ziemas sezonai,” uzsver Ingus Savickis, BALTA Atlīdzību
direktors.
Reklāma
Saskaņā ar BALTA statistiku no pērnā gada novembra līdz šī
gada februārim automašīnas slīdēšanas dēļ 42% gadījumu notikusi
sadursme ar kokiem, stabiem, sētām, ceļa norobežojumā u.c. objektiem.
Vislielākās izmaksas radušās autovadītājiem, kuru vadītais spēkrats pēc
saslīdēšanas apgāzies – vidēji par vienu šādu gadījumu atlīdzībās
izmaksāti vairāk nekā 6000 eiro.
Trīspadsmitkārtējais auto rallija
čempions Ivars Caune skaidro: “Apmācot autovadītājus braukšanai
ekstrēmās situācijās, no savas pieredzes varu teikt, ka lielākoties
problēmas rodas, kad cilvēki neprot pareizi stūrēt – roku kustības ir
saraustītas un diezgan haotiskas. Melnajam ledum var pārbraukt pāri pat
to tā arī nemanot. Bieži pēc avārijām cilvēki stāsta: “Kaut kas pēkšņi
notika, un es atrados grāvī.” Šis pēkšņi bija brīdis, kad pagriezti
mašīnas riteņi no ledus uzbrauca uz asfalta. Lai izvairītos no avārijas,
mašīnai jābrauc taisni, nedrīkst strauji bremzēt un asi stūri griezt,”
komentē Caune, norādot, ka lietainos laikapstākļos vēl lielāku bīstamību
rada peļķes, kuru dēļ sākas akvaplanēšana un pilnībā zūd kontrole pār
spēkratu.
Lai laikus parūpētos par savu drošību un sagatavotu spēkratu laikapstākļu maiņai, BALTA un Ivars Caune aicina:
• laikus nomainīt vējstikla tīrītāju slotiņas un uzpildīt logu mazgāšanas šķidrumu;
•
regulāri rūpēties, lai automašīnas lukturi būtu tīri un nodrošinātu
apgaismojumu uz ceļa, tāpat arī pārbaudīt lukturu apskalošanas/tīrīšanas
sistēmas, ja tādas ir;
• transportlīdzeklis jāaprīko ar laikapstākļiem atbilstošām riepām, laikus veicot vasaras sezonas riepu nomaiņu;
•
būt gatavībā dažādām bīstamības situācijām. Pielāgojoties
laikapstākļiem un ceļa segumam, izvēlēties piemērotāko ātrumu atbilstoši
savām braukšanas prasmēm un automašīnas iespējām;
• īpaši piesardzība jāievēro tiltu, ūdenstilpju un mežu tuvumā – šīs ir paaugstināta apledošanas riska vietas;
•
ja ir aizdomas, ka ceļš varētu būt apledojis, jābrauc vienmērīgi,
izvairoties no asām kustībām pagriezienos, ātrumu palielinot un
samazinot pakāpeniski, kā arī ievērojot drošu distanci ar citiem
transportlīdzekļiem;
• kad transportlīdzeklis sāk slīdēt, stūre jāpagriež slīdēšanai pretējā virzienā;
•
drošas braukšanas tehnikas apgūšanai ieteicams doties uz šim nolūkam
speciāli paredzētiem laukumiem braukšanas instruktoru uzraudzībā.
BALTA
vērš uzmanību, ka slideno ceļu un ietvju dēļ cieš ne tikai autovadītāji
– uzmanīgiem jābūt arī gājējiem. Paslīdot uz slideniem ceļiem,
visbiežāk – 44% gadījumu – tiek pieteiktas atlīdzības par dažāda veida
lūzumiem. Tāpat reģistrēti arī dažādi sasitumi, sastiepumi un plīsumi,
kas nereti pat gūti māju pagalmos.
Par rakstu pārpublicēšanas noteikumiem lūdzam kontaktēties ar Travelnews.lv redakciju.