Autors: Rolands Rumba
Avots: CSDD
Šī gada rudenī veiktā Ceļu satiksmes drošības direkcijas (CSDD) aptauja liecina – vairums (55% respondentu) iedzīvotāju uzskata, ka pēdējos 5 – 10 gados ceļu satiksmes kultūra Latvijā ir ievērojami uzlabojusies. Aptaujātie uzsver, ka situācijas uzlabošanos ievērojami sekmējušas satiksmes drošības kampaņas par dažādām tēmām.
“Tā kā ikdienā tik daudzi no mums pavada laiku ceļā, ir ārkārtīgi pozitīvi vērtējams tas fakts, ka šis laiks kļūst aizvien “kulturālāks”, bez negatīvām un sakāpinātām emocijām. Laipnība, cieņa un sapratne ir fundamentālu lietu kopums, kas palīdz uzlabot mūsu savstarpējo attiecību kultūru arī uz ceļa. Svarīgi ir saprast, ka katrs no mums var ietekmēt un veicināt godprātīgu braukšanas kultūru, tādēļ esam gandarīti, ka kopīgiem spēkiem mums pamazām izdodas uzlabot savstarpējās attiecības arī uz ceļa,” uzsver CSDD Kvalifikācijas daļas priekšnieks Juris Teteris.
Reklāma
Aptaujas secinājumus apstiprina arī lielā iedzīvotāju aktivitāte, iesaistoties nesen īstenotajā CSDD kampaņā “Par labām attiecībām”, kuras laikā vairāk nekā 500 Latvijas iedzīvotāju sniedza savus priekšlikumus braukšanas kultūras uzlabošanai. Veiktā izpēte apliecina, ka ceļu satiksmes dalībnieki pamana šāda veida kampaņas un ietekmējas no to vēstījumiem.
Kampaņas rezultāti:
48% respondentu atzīst, ka minētā kampaņa devusi iemeslu pārdomāt un mainīt savu rīcību uz ceļa. Proti, 11% aptaujāto cenšas iekļauties satiksmes plūsmā un nesnaust pie zaļās gaismas. Šoferi biežāk atceras par pagriezienu rādīšanu, kā arī dot ceļu tiem, kas gaida uz izbraukšanu no sānceļiem. Pieaug to autovadītāju skaits, kuri ir kļuvuši iecietīgāki pret jaunajiem satiksmes dalībniekiem, kuri vēl tikai mācās braukt. Visbeidzot, svarīgi, ka kampaņas ietekmē autovadītāji sāk izprast mazāk aizsargāto satiksmes dalībnieku problēmas un, apdzenot velosipēdistus, ievēro par drošu intervālu.
Interesanti, ka 95% aptaujāto autovadītāju sevi uzskata par pieklājīgiem ceļu satiksmes dalībniekiem, taču citiem gan ir problēmas ar likumu un kultūru. Šis paradokss varētu tikt skaidrots ar to, ka autovadītāji bieži atzīstas, ka ir cerējuši uz otra satiksmes dalībnieka pieklājību vai arī paļāvušies, ka ikvienam būtu jāievēro attiecīgie nerakstītie likumi.
CSDD kampaņas “Par labām attiecībām” apkopoto desmit nerakstīto likumu topu www.nerakstitie.lv ir apmeklējuši vairāk nekā 18 000 cilvēku, no kuriem 11 000 likumus ir arī ratificējuši. Tas, savukārt, vedina domāt, ka satiksmes dalībnieki cenšas paškritiski izvērtēt savus braukšanas ieradumus. Kampaņas video klipu sociālo tīklu kontos ir noskatījušies vairāk nekā 160 000 cilvēku.
Ceļu satiksmes kultūras kampaņu “Par labām attiecībām” organizēja CSDD, ar ERGO un CIRCE K atbalstu.
Par rakstu pārpublicēšanas noteikumiem lūdzam kontaktēties ar Travelnews.lv redakciju.