Auto šobrīd ir kļuvis par vissvarīgāko pārvietošanās līdzekli, jo nodrošina iespēju sociāli distancēties. Lai mēs labāk sargātu sevi un savus apkārtējos no jaunā korona vīrusa izraisītās saslimšanas, ikdienā lietotā mašīna ir ļoti rūpīgi jākopj, uzsver autodīlera "Norde" Pēcpārdošanas nodaļas vadītājs, autobraucējs Gints Bremze.
"Viss ir vienkārši, ja mašīnu lieto tikai viens cilvēks. Bet, ja šoferi ir vairāki, tad situācija kļūst krietni sarežģītāka. Pēc ASV zinātnieku pētījuma, kas pagājušajā nedēļā publicēts "New England Journal of Medicine", vīruss uz plastmasas un nerūsējošā tērauda virsmām var izdzīvot pat vairākus desmitus stundu, tādēļ ir krietni jānopūlas, lai to turētu kārtībā," skaidro Bremze.
Reklāma
Intensīvi lietojot, mašīna ir jātīra un jādezinficē katru dienu
Mēs bieži dienā uzkrātos putekļus notīrām, virsmām vienkārši pārbraucot pāri ar lupatu. Tagad ar to būs par maz, jo tādā veidā no vīrusiem atbrīvoties nevar.
Visvienkāršākais – ja auto iepriekš lietojis kāds cits, pēc iekāpšanas tajā notīrīt bieži skartās virsmas, dezinficēt rokas un tikai tad braukt. Jādomā, ikviens atcerēsies, ka ir jānotīra durvju rokturi, atslēga, stūre un ātrumpārslēgs. Taču mēs bieži pieskaramies arī pagrieziena rādītāju slēdzim un drošības jostas sprādzei, tādēļ nedrīkst aizmirst arī par tām. Savukārt mašīnas virsbūve jānotīra ar ziepjūdenī samērcētu lupatiņu, kura pēc tam ir jāizmet.
Ja mainās šoferi, tad dezinfekcijas pasākumi ir jāveic regulāri. Ikdienas dezinfekcijai vislabāk lietot mitrās salvetes, kuras ir piesūcinātas ar šķidrumu, kas satur 60 – 70% spirtu. Ja tādu nav, tad dezinfekcijas šķidrumu iesmidzina mikrošķiedras lupatiņā un virsmas notīra ar audumu. Izņēmums – skārienjūtīgie ekrāni, kurus šādi tīrīt nav ieteicams. Tādēļ, ja iespējams, būtu labi samazināt skārienjūtīgo ekrānu lietošanu vai tīrīt tos ar datoru, telefonu virsmām paredzētajiem līdzekļiem.
Runājot par ādas interjera kopšanu, "Norde" Pēcpārdošanas nodaļas vadītājs skaidro, ka obligāti būtu jātīra ar ādu apvilkts ātrumpārslēgs un stūre. "Ja ir bažas par ādas sēdekļu bojāšanu, tad var notīrīt mazu laukumu kādā mazāk redzamā vietā un pavērot materiāla reakciju. Tāpat jau savlaicīgi var ieplānot ādas salona kopšanu ar barojošiem līdzekļiem laikam, kad ārkārtas situācija beigusies.
Mēs iesakām ikvienam klientam dezinficēt savu auto profesionālā autoservisā, neatkarīgi no tā, vai cilvēks ir atgriezies no ārvalstīm, vai bijis tepat, Latvijā. "Norde" esam izstrādājuši pakalpojumu, kā mašīnu no klienta saņemt un nodot attālināti. Mūsu speciālists to paņems norādītajā vietā, servisā iztīrīsim un pēc tam nogādāsim atpakaļ. Pēc mazgāšanas stūrei, ātrumpārslēgam un sēdekļiem uzliekam īpašus aizsargpārklājus," skaidro Bremze.
Mašīnā jāuzstāda gaisa filtrs ar aktīvo ogli
Automašīnas salona gaisa filtrs ar aktīvās ogles slāni mazliet labāk aiztur sīkās daļiņas – kvēpus, ziedputekšņus, arī veselībai kaitīgās baktērijas, kas ir gaisā, tādēļ šajos apstākļos būtu piemērotāks. Īpaši svarīgi tas ir astmas slimniekiem, kas ir jaunā korona vīrusa izraisītās saslimšanas paaugstināta riska grupā.
Ikdienišķā situācijā filtrs ir jāmaina reizi gadā vai pēc nobrauktiem 15 000 kilometru, taču šobrīd ir ieteicams apsvērt tā nomaiņu ātrāk. Tā kā filtru var nomainīt tikai servisā, tad tā nomaiņa ir īstais brīdis veikt vismaz minimālu mašīnas pavasara apkopi. Proti, nomainīt riepas, pārbaudīt akumulatoru un citu šķidrumu līmeni, lai auto ir drošs gan satiksmē, gan pasažieriem.
"Norde" pārstāvis uzsver, ka gan salonā, gan darbinieku telpās daudzās vietās ir izvietoti profesionāli dezinfekcijas līdzekļi, regulāri, vairākas reizes dienā tīrītas virsmas. Tāpat regulāri tiek tīrītas arī demo, maiņas un klientu mašīnas. Virsbūvju remonta darbnīcas meistari jau labu laiku strādā īpašos aizsargcimdos. Savukārt auto atslēgas saimnieks ieliek maisiņā, nodod administratorei, arī atpakaļ saņem tāpat – maisiņā kopā ar rēķinu. Tādējādi ir izdarīts viss, lai mazinātu fizisku saskarsmi un vīrusu izplatību.
Nav ieteicams atlikt lēmumu par mašīnas pirkšanu, pārdošanu vai maiņu
Sociālās distancēšanās dēļ Latvijā dzīve patlaban ir pierimusi un neziņa par nākotni ir liela. Tādēļ šis ir īstais brīdis apsvērt ekonomiskāka, ne tik dārga auto iegādi. Lielu daļu nepieciešamo priekšdarbu šobrīd var izdarīt attālināti, lieki nenākot uz salonu.
Nolūkoto modeli var apskatīt attālināti, ar zinošu pārdevēju sazinoties videočatā platformās Whatsapp un Facetime. Attālināti var noskaidrot arī savas kredīta vai līzinga iespējas. Tad atliek tikai pēdējais – veikt testa braucienu ar noskatīto mašīnu.
Bremze uzsver, ja ir bažas par nākotni, tad ir vērts apsvērt mašīnas pārdošanu. Iespējams, tieši tagad. Un šī ir tā reize, kad visefektīvāk auto pārdošanu ir uzticēt profesionāļiem. Jo tas ļaus labāk ievērot sociālo distancēšanos, turklāt pārdošanas rezultāti var būt labāki.
Ja jūs esat nolēmis sekot kustības #paliecmajas aicinājumam, "Norde" atbalsta šo lēmumu!
Par "Norde"
1995.gadā dibinātā SIA "Norde" ir viens no vadošajiem Latvijas auto tirdzniecības uzņēmumiem, kas ir oficiālais Nissan, Renault un Dacia pārstāvis. "Norde" kā ģimenes uzņēmums ar pasaules elpu jau 25 gadus īsteno rūpīgi pārdomātu darbības stratēģiju, kas nodrošina klientu lojalitāti un biznesa panākumus "Norde", kā arī uzņēmuma pārstāvētajiem zīmoliem. "Norde" nodrošina gan mašīnu tirdzniecību, gan servisa pakalpojumus – apkopi, garantiju, rezerves daļas, aksesuārus, ļoti kvalitatīvu virsbūvju remontu, kā arī auto nomu. Klientiem ir pieejams pilns pakalpojumu spektrs, gan iegādājoties automašīnu, gan tās ekspluatācijas laikā. "Norde" piedāvā arī lietotu automašīnu iegādi un pasūtīšanu. "Norde apdrošināšana" sadarbojas ar visām Latvijā strādājošām apdrošināšanas kompānijām, tādēļ var piedāvāt klientiem izdevīgākos OCTA, KASKO, u.c. apdrošināšanas nosacījumus.