Autors: Aleksandra Kostjukoviča
Avots: Volkswagen
Elektromobilitāte Eiropā attīstās strauji, un galvenie šīs attīstības virzītāji ir iedzīvotāji, kas pieprasa pārmaiņas. Šodien mēs arvien vairāk domājam par nākotni un to, kādu pasauli atstāsim mūsu nākamajām paaudzēm.
Bankas Citadele un Norstat septembrī veiktās aptaujas dati liecina, ka piecu gadu laikā elektroauto plāno iegādāties gandrīz katrs ceturtais jeb 23% Latvijas iedzīvotāju. Latvijas kaimiņvalstu un Eiropas pieredze liecina, ka valsts atbalsts ievērojami ietekmē pieprasījumu pēc elektroautomašīnām, kas nozīmē, ja Latvijā būtu pieejams valsts atbalsts, elektromobilitāte būtu vēl saistošāka un cilvēku interese – lielāka. Autoražotāji jau piedāvā plašu klāstu konkurētspējīgu elektroautomašīnu un pieprasījums pēc tām aug pastāvīgi. 100% elektriskā Volkswagen ID.3 modeļa prezentācijas pasākumā zīmola e-mobilitātes eksperts Matīss Zemītis norādīja, ka 2021. gadā prognozēta kopējā elektroautomašīnu tirgus izaugsme un Volkswagen vien plāno pārdot četras reizes vairāk elektromobiļu nekā pērn. Šādu mērķi plānots sasniegts arī tad, ja iedzīvotājiem nebūs pieejams valsts finansiālais atbalsts elektroautomašīnu iegādei. Ja valsts atbalsts būtu pieejams, tad šīs prognozes vēl uzlabotos.
Reklāma
Sekojot līdzi šīm attīstības tendencēm, zīmols Volkswagen ID.3 modeļa prezentācijas pasākuma ietvaros aicināja nozares ekspertus uz diskusiju, lai meklētu atbildi uz jautājumu, vai e-mobilitāte ir nepieciešamība. Kopumā eksperti bija vienisprātis, ka labākas nākotnes vārdā elektromobilitāte ir nepieciešamība, un mums visiem – valstij, sabiedrībai, uzņēmumiem un ražotājiem – par to ir jāsāk domāt nekavējoties.
Auto asociācijas prezidents Andris Kulbergs uzsvēra, ka e-mobilitāte ir nepieciešamība, jo mums ir jārūpējas par nākotni un jādomā par to, kas notiks ar dabu un vidi, kurā būs jādzīvo mūsu bērniem. Elektromobilitāti ir jāuztver kā soli attīstības virzienā – tā sniedz komfortu un ērtības, kas var atvieglot ikdienu. Lai veicinātu elektromobilitātes attīstību, mūsu uzdevums ir skaidrot tās nepieciešamību valsts līmenī, jo jādomā ir ne tikai par infrastruktūru un paradumu maiņu, bet ļoti svarīgi ir arī valstij rādīt piemēru. Elektroautomašīnas vēl pievilcīgākas Eiropā un arī mūsu kaimiņvalstīs padara valsts subsīdijas, piemēram, Lietuvā un Igaunijā iespējams atgūt līdz pieciem tūkstošiem eiro no kopējās automašīnas cenas. Andris Kulbergs arī norādīja, ka ir jāmaina valsts nodokļu politika un jāpakārto likumdošana, kā arī jāievieš atbalsta programmas zemu emisiju auto segmentam, lai infrastruktūra noķertu augošo pieprasījumu un veicinātu autobraucēju paradumu maiņu.
Arī uzņēmumi rāda piemēru sabiedrībai par to, ka elektromobilitāte ir atbildīga izvēle. Auto transportēšanas uzņēmuma “Kurbads” valdes loceklis un loģistikas daļas vadītājs, Volkswagen ID.3 1st lietotājs Toms Hartmanis atbalsta viedokli, ka primāri e-mobilitāte ir nepieciešama, lai mēs nodotu labu vidi nākamajām paaudzēm. Mēs šobrīd dzīvojam laikā, kad tehnoloģijas attīstās zibenīgā ātrumā. Automašīnu nozarē straujākā izaugsme būs tieši šogad un tuvākajos gados. Ja mēs skatāmies, kādu ietekmi automašīna atstāj uz vidi visā dzīves ciklā, tad aptuveni 90% piesārņojuma tā rada tieši ekspluatācijā. Tādēļ mums ir jāfokusējas un jākoncertējas uz to, kā mēs šo negatīvo ietekmi varam samazināt. Toms Hartmanis arī uzsvēra, ka e-mobilitāte ir laba iespēja uzņēmējiem piesaistīt un motivēt savus darbiniekus, veidojot e-uzlādes infrastruktūru darba vidē.
e-mobi, AS Fitek pārstāvis, e-auto uzlādes tīklu eksperts Alvis Dimitris piekrīt, ka elektromobilitāte ir mūsu nākotne. Alvis Dimitris uzsvēra, ka ir vispārzināms, ka uzlādes infrastruktūras esamība ir pamatnosacījums e-mobilitātes attīstībai jebkurā valstī un Latvijā pie nacionālā e-auto uzlādes tīkla attīstības tiek strādāts jau pēdējos divus gadus. e-mobi uzlādes tīkls dod iespēju e-auto īpašniekiem apceļot visu Latviju bez bažām par to, ka e-auto kādā brīdī var palikt bez elektrības. Jau šobrīd e-mobi tīklā ir 72 ātrās uzlādes stacijas, līdz šī gada beigām darbu uzsāks vēl 40 un līdz nākošā gada beigām tiks izbūvētas vēl 29 uzlādes stacijas.
Latvenergo Elektrotransporta uzlādes tīkla attīstības vadītājs Ansis Valdovskis argumentēja, ka elektromobilitātes attīstību pasaulē nosaka sabiedrība, jo tieši iedzīvotāji ir tie, kuri pieprasa attīstību zaļās domāšanas virzienā, un šodienas panākumi ir sabiedrības nopelns. Tomēr Latvijā klientu un transporta lietotāju spiedienam ir vēl daudz neizmantota potenciāla, tādēļ pārmaiņu stimulēšanu zaļās domāšanas un elektromobilitātes virzībā vēl visi piedzīvosim. Tomēr attīstība ir redzama un to virza arī uzņēmumi, tostarp Latvenergo. Ansis Valdovskis arī informēja, ka Latvenergo Elektrum elektrouzlādes tīkls ir viens no koncerna biznesa virzieniem un šobrīd nodrošina 27 uzlādes pieslēgvietas, bet 2021. gadā būs jau 84. Brīdī, kad tas notiks, kopā ar valsts e-mobi uzlādes tīklu šis pārklājums pārsniegs 200 punktu visā Latvijā. Eiropas Savienības regulējums paredz, ka uz 10 elektroautomašīnām nepieciešams viens uzlādes punkts, tieši tādēļ Elektrum uzlādes tīkls tiek attīstīts proporcionāli, ejot soli pa solim uz priekšu. Tomēr, ņemot vērā, ka Latvijā lielākā daļa iedzīvotāju dzīvo pilsētās, kur uzlādes tīkla iespējas šobrīd ir ierobežotas, Latvenergo skatās, kā attīstīt uzlādes risinājumus Latvijas lielākajās pilsētās. Elektrum aktīvi meklē sadarbības partnerus pilsētās, tostarp, uzņēmumus, ar kuriem kopā veidot uzlādes tīklu Latvijā.
Nākotne ir elektromobilitāte
Pēc diskusijas Volkswagen komanda iepazīstināja ar zīmola e-mobilitātes stratēģiju. 2025. gadā ražotājs plāno pārdot vairāk nekā 1,5 miljonus elektromobiļu, bet jau līdz 2029. gadam iepazīstināt ar 75 modeļiem, kas radīti uz elektroautomašīnām paredzētās MEB platformas. Elektroautomašīnu pārdošanas apjomi Baltijas valstīs šogad jau ir palielinājušies par 216%, bet Latvijā – par 274%.
Šogad Volkswagen ir līderis elektromobiļu segmentā Baltijas valstīs ar 28% tirgus daļu. Volkswagen plāno, ka nākamgad elektroauto pārdošanas apjoms veidos 10% no Volkswagen kopējā pārdoto automobiļu apjoma, un zīmols saglabās līderību ar 35% tirgus daļu šajā segmentā Baltijā.
Volkswagen misija ir nodrošināt elektromobilitāti visiem par pieejamu cenu un tajā pašā laikā noteikt jaunus ilgtspējas standartus industrijā – pilnībā oglekļa neitrāla ražošana līdz 2050. gadam. Pirmais solis šīs misijas īstenošanā bija jaunā ID.3 1st modeļa piegādāšana, bet jau drīzumā Latvijā tiks uzsākta iepriekšpārdošana sērijveida ID.3 Fast Lane modelim. Savukārt nākamgad klientiem būs iespēja pasūtīt bāzes modeli, kura sākumcena būs no 32 900 eiro, kas jau bāzes versijā būs pielāgots Latvijas aukstajiem laikapstākļiem. Papildus tam īpašs jaunums būs Volkswagen pirmais pilnīgi elektriskais apvidus auto ID.4, kura iepriekšpārdošana sāksies līdz 2020. gada beigām.
Par rakstu pārpublicēšanas noteikumiem lūdzam kontaktēties ar Travelnews.lv redakciju.