Ilze Grase-Ķibilde: Biznesa attīstība, balansējot starp tūlītēju un stratēģisku rīcību

 Audi un Volkswagen automašīnu importētāja Moller Baltic Import izpilddirektores Ilzes Grases-Ķibildes viedoklis.

2020. gads ir bijis kā pārsteigums, ko nevar izvēlēties pieņemt vai noraidīt, bet gan kopīgi mobilizēties, pielāgoties un izmantot, cik nu iespējams, lai kļūtu spēcīgāki. Pēdējie desmit mēneši ir ievērojami mainījuši un ietekmējuši ikvienu no mums, tostarp auto industriju. Atskatoties uz to, kas piedzīvots šogad, šķiet neticams teju katrs paveiktais solis, jo tas īstenots vēl nekad nepieredzētos apstākļos. Visu gadu ikviens uzņēmums ir centies pielāgoties situācijai, balansējot starp tūlītēju un stratēģisku rīcību.

Lai arī šobrīd prognozēt, kad atgriezīsimies pirmskrīzes ikdienā, nav iespējams, ir vērtīgi atskatīties uz to, kā situācija ir mainījusi mūs, tostarp, auto industriju un kādas ir nākotnes perspektīvas. Mēs redzam, ka 2020. gads ir spilgti iezīmējis tādas nozīmīgas tendences mūsu ikdienas dzīvē kā optimizāciju, digitalizāciju un ikdienas pārvietošanās paradumu maiņu.

Procesu optimizācija

Sākotnēji šajos apstākļos bija iespējams veikt tikai īstermiņa prognozes, jo paredzēt, kā situācija attīstīsies, ir neiespējami. Pavasarī, kad sākās krīze un valdīja ļoti liela neziņa, mēs nekavējoties rīkojāmies un pieņēmām lēmumus par izmaiņām uzņēmumā. Piemēram, samazināt vietējās noliktavās esošo automašīnu skaitu ar mērķtiecīgām mārketinga investīcijām, lai gūtu tūlītēju efektu. Savukārt vasarā, kad situācija uzlabojās, jau bija laiks domāt stratēģiski un ilgtermiņā.

Sākotnēji Covid-19 uzliesmojums un ar to saistītā patērētāju nedrošība vistiešākajā veidā ietekmēja automašīnu tirdzniecību, jo privātpersonas un uzņēmumi izvairījās vai atlika dārgāku preču iegādi. Uzliesmojuma sākumā nozares kritums bija pielīdzināms 2008. gada krīzes radītājiem – mīnus 60%.

Situācijai attīstoties, kritums samazinājās un vasarā, rudenī varējām vērot, ka interese par automašīnu iegādi mēreni pieaug, līdz ar to auto tirgus pamazām sāka atkopties. Tradicionāli auto nozarē rudens un pavasaris ir ražīgākās sezonas, bet 2020. gadā tā bija vasara un rudens. Tieši rudenī uzrādījām šogad labākos rezultātus, piegādājot lielāko apjomu automašīnu. Tas bija brīdis, kad sabiedrībā atgriezās vismaz daļēja stabilitātes sajūta. Jāņem vērā, ka šobrīd dzīvojam apstākļos, kādi nav pieredzēti nekad iepriekš, līdz ar to arī darbības, ko veicam, ir reakcija uz notiekošo.

Kā ikviens uzņēmums, arī mēs pielāgojāmies situācijai un meklējām risinājumus Covid-19 krīzes seku mazināšanai. Pavasarī pieņemtie lēmumi joprojām radīja ietekmi arī uz rudens un ziemas sezonas pārdošanas rezultātiem. Piemēram, Volkswagen un Audi no marta līdz aprīļa vidum Eiropā  pārtrauca ražotņu darbību ar mērķi ierobežot vīrusa izplatīšanos, pakāpeniski, no aprīļa vidus, ražošana tika atsākta ar samazinātu jaudu. Pirms koronavīrusa izraisītās krīzes mums bija izdevies Baltijā izveidot plašu klāstu ar uzreiz pieejamiem mūsu galvenajiem automašīnu modeļiem, tādēļ spējām turpināt piedāvāt automašīnas klientiem, neskatoties uz ražošanas pārtraukumu. Lai arī atsevišķi pasūtījumi kavējās, visas plānotās piegādes tika īstenotas.

Pārmaiņas ikdienas mobilitātē

Šobrīd pandēmijas apstākļos privātā automašīna ir ieguvusi citu vērtību mūsu ikdienā, ko apstiprina cilvēku pārvietošanās paradumu maiņa visā pasaulē, tostarp Baltijā. Pirmkārt, laikā, kad vairāk strādājam attālināti, automašīna ikdienā ir nepieciešama mazāk. Tagad ikdienas izbraukumus varam apvienot ar sporta, atpūtas braucieniem ārpus pilsētas, nevis kā ierasts – ceļā no darba uz mājām. Tieši tādēļ arī apvidus automašīnu popularitāte Baltijā turpina pieaugt.

Otrkārt, nevar noliegt, ka pandēmijas laikā personīgā automašīna ir kļuvusi par vienu no drošākajiem pārvietošanās līdzekļiem ikdienā. Tai pat laikā pandēmija ir palēninājusi koplietošanas transporta attīstības tempu. Lai arī automašīnu koplietošana garantē lielāku drošību nekā sabiedriskais transports, šajā laikā cilvēku aktivitāte ir samazinājusies un priekšroka tiek dota privātajām automašīnām vai citiem pārvietošanās veidiem.

Treškārt, arvien vairāk iepirkšanos klātienē aizstājam ar tiešsaistes veikaliem. Tie atvieglo mūsu ikdienu un sniedz drošu iespēju saņemt to, kas nepieciešams. Līdz ar šo tendenci šogad aizsākām auto tirdzniecību internetā, kas arī uzrādīja rezultātus, apliecinot, ka esam gatavi internetā iegādāties ne tikai pārtīku un sadzīvei nepieciešamo, bet arī automašīnas.

Ceturtkārt, redzam, ka pandēmijas ietekmē ir pieaudzis pieprasījums pēc pilnībā elektriskiem transportlīdzekļiem (BEV) un plug-in hibrīdiem (PHEV). Latvijā 2020. gadā pieredzēts lielākais elektroautomašīnu pieaugums visā Eiropā. Baltijā un pasaulē šis bija vienīgais auto segments, kas turpināja augt. Tas apliecina, ka elektroauto jau ir šodienas realitāte un tuvā nākotnē to nozīmē būtiski pieaugs.

Digitalizācija un nākotnes iespējas

Baltijas uzņēmumiem ir liela pieredze, kā rīkoties krīzē, un tas ļāva mums ātri pieņemt svarīgus lēmumus un samazināt izmaksas, rūpējoties par uzņēmuma darbību ilgtermiņā. Mūsu galvenais fokuss visu šo laiku ir bijis vērsts uz pielāgošanos jaunajiem apstākļiem. Kad mēs nevarējām satikt savus klientus klātienē, mēs izveidojām Volkswagen un Audi e-veikalus https://stock.volkswagenbaltic.eu/lv un https://stock.audi.lv, kur klienti var izvēlēties, iegādāties un saņemt automašīnu, neizejot no savas mājas.

Covid-19 dēļ mēs esam daudz ātrāk ieviesuši digitālus instrumentus pārdošanas procesā ar mērķi nodrošināt savus pakalpojumus klientiem viņiem drošā un ērta formātā.

Lai izdzīvotu šajā jaunajā vidē, ir nepieciešama efektīva uzņēmuma struktūra un spēja būt tur, kur ir klienti. Tādēļ ir jāiegulda digitalizācijā un procesu optimizācijā, maksimāli nodrošinot biznesa nepārtrauktību.

Šobrīd esam situācijā, kur ikvienam uzņēmumam ir jāprot paralēli domāt un pieņemt lēmumus gan šodien, lai sasniegtu tūlītēju efektu, gan arī ilgtermiņā. Tomēr, lūkojoties ilgtermiņā, stratēģijai ir jābūt pietiekami elastīgai un viegli pielāgojamai, lai var ātri reaģēt uz mainīgiem apstākļiem. Šāda pieeja palīdzēs sasniegt labākus rezultātus.

Mūsu uzņēmums, iespējams, līdzīgi kā pārējie tirgus dalībnieki, ir paredzējis trīs scenārijus un ir gatavībā pieņemt lēmumus atkarībā no tirgus attīstības. Ekonomiski mēs esam izrēķinājuši, kā mums būs jārīkojas, ja situācija būs sliktāka nekā 2008. gadā. Jebkurš darbības scenārijs ir ar racionālu pārliecību, ka uzņēmums savu darbību turpinās. Volkswagen un Audi ir vairākkārt sevi pierādījuši dažādos laikos kā ilgtspējīgu, kvalitatīvu produktu ražotājus, un tas ir iemesls, kāpēc mēs jūtamies pārliecināti par savu nākotni.

KOMENTĀRI

(vārds) Ieraksti rezultātu

SADAļU ATBALSTA:

 
Ceļojumu un atpūtas piedāvājumi:
 AizraujošaisViduslaiku mantojums Alūksnē Alūksnes TIC
Ir vairākas iespējas, kā izzināt un izbaudīt Alūksnes viduslaiku pils īpašo stāstu, tomēr vispilnīgāk tas atklāsies, ja izmantosi tās visas. | Skatīt vairāk
Latvija no 4 EUR
Izdota brošūra “Bauskas novads aicina"! Bauskas TIC
Izdota tūrisma brošūra “Bauskas novads aicina!” latviešu un angļu valodā, iekļaujot fotogrāfijas, aprakstus par tūrisma objektiem un citu aktuālo | Skatīt vairāk
Ziemassvētku koncerts Skaistkalnes baznīcā Bauskas TIC
Uz Ziemassvētku noskaņu koncertu Skaistkalnes katoļu baznīcā aicina dziedātāja Aleksandra ŠPICBERGA! | Skatīt vairāk
Atpūtas un ceļojumu piedāvājumi 22.11.2024 - 24.11.2024 Muzikāla dzejas izrāde "MĪLESTĪBAS GADS" Tukuma TIC
Čaks. Matvejevs. Vilsons. "Mīlestība apciemo visnegaidītākajos brīžos. Tā rada iedvesmu iepretim ikdienišķajai pasaules realitātei. Nekautrīgi un | Skatīt vairāk

Par mums / about us | Ētikas kodekss | Reklāma un Sadarbība | Kontakti | Autortiesības | Partneriem
All rights reserved © 2002 - 2024 BalticTravelnews.com | Design & maintenance © 2000 - 2024 1st-studio.com

 
Total Timed::4.21555114sec.