Jauna automobiļa modeļa nosaukuma izvēle ir atbildīgs uzdevums – tam jāraksturo transportlīdzekļa būtība, jāpiešķir oriģināla “personība” un jābūt viegli saprotamam, atpazīstamam visā pasaulē. Arī vācu sporta automobiļu ražotājs “Porsche” saviem modeļiem devis spilgtus un neparastus vārdus.
Katram nosaukumam ir īpaša nozīme un stāsts, kā automobilis to ieguvis. Ielūkosimies “Porsche” modeļu pasaulē un to vārdu izcelsmē!
Reklāma
#1 “Cayenne”
Šī nosaukuma radīšanai vācu automobiļu ražotājs iedvesmojās no bagātīgās un asās garšvielas – kajēnas pipariem un Franču Gviānas galvaspilsētas – Kajennas.
Vēloties ienākt SUV jeb apvidus auto tirgū, 1990. gadā “Porsche” plānoja radīt jaunu modeli ar skanīgu vārdu, un 2002. gadā tirgū laida “Cayenne”. Tā būtība līdzinās kajēnas pipariem, ko izmanto virtuvēs visā pasaulē – koši, “ar asumiņu” un piemēroti ugunīgiem piedzīvojumiem. Vācu sporta automobiļu ražotājs, laižot klajā jauno modeli pirms 20 gadiem, norādīja, ka “Cayenne” izstaro spēku, dinamiku, valdzinājumu un emocijas.
Interesanti, ka, izziņojot jaunā, gastronomiskajai tēmai veltītā modeļa nosaukumu, kā pirmo “Porsche” saņēma apsveikumu no amerikāņu kulinārijas un izklaides žurnāla “Bon Appetit”.
#2 “Cayman”
Daudzi “Porsche” cienītāji zina, ka “Cayman” modeli mēdz dēvēt par “Boxster” “dvīni”, tikai ar fiksēto metāla jumtu. Taču ne visi ir izpētījuši, kam par godu dots vārds - “Cayman”.
Jokojoties varētu domāt, ka ikvienam, kuram pieder “Cayman” vai kāds cits “Porsche” modelis, ir konts bankā Kaimanu salās, kur arī būtu cēlies automobiļa nosaukums, taču tā nav.
Modelim vārds dots, iedvesmojoties no eksotiskā, zobainā rāpuļa – kaimana, kas mitinās Amerikas dienvidu un centrālajā daļā. 2006. gadā izlaistais “Cayman” ieguva šādu nosaukumu, pateicoties tā dizainam, kas, skatoties no priekšpuses, atgādina spēcīgos aligatora sugasbrāļa žokļus. Lai arī kaimani ir salīdzinoši nelieli, tie var lepoties ar izveicību. Turklāt tā kā šim rāpulim ir maz dabisko ienaidnieku, kaimani un arī “Cayman” automobiļi savā vidē jūtas kā līderi.
#3 ”Carrera”
Vārds “carrera” spāņu valodā nozīmē “sacīkstes” un arī “karjera”, taču visbiežāk to izmanto, raksturojot noteiktas automobiļu sacensības slēgtās trasēs. Iespaidīgākās bija “Carrera Panamericana” sacīkstes, kuru vairāk nekā 3200 km garā trase veda cauri Meksikas kalniem, tuksnešiem un džungļiem.
Pirmās šādas sacensības norisinājās 1950. gadā, un jau līdz 1952. gadam tās bija piesaistījušas vairāku pasaulē ātrāko automobiļu ražotāju, tajā skaitā, “Porsche”, uzmanību.
Kad “Porsche” sāka piedalīties izturības sacīkstēs, tas no 1952. līdz 1954. gadam saņēma apbalvojumus, nostiprinot reputāciju kā uzticamu automobiļu ražotājs. Iedvesmojoties no sasniegtā, kur veiksmes atslēga bija “550 Spyder”, aptuveni gadu pēc pēdējām sacensībām “Porsche” izlaida modeli ar nosaukumu “Carrera”.
#4 “Macan”
Pēc “Cayenne” izlaišanas “Porsche” koncentrējās uz SUV izstrādi, ietverot visas veiktspējas iezīmes, kuras klienti varētu gaidīt no šī sporta automobiļu ražotāja. 2014. gadā uzņēmums prezentēja “Macan”, kas ātri kļuva par vienu no pārdotākajiem “Porsche” modeļiem visā pasaulē.
Šīs kolekcijas nosaukumu ražotājs izvēlējās, iedvesmojoties no javaniešu valodas vārda “macan”, kas apzīmē reto un apdraudēto Sumatras tīģeri. “Macan” izstrādātāji norādīja, ka modelis ietver tīģerim raksturīgo veiklību, spēku un iespaidīgu veiktspēju, kas slēpjas aiz eleganta ārējā dizaina.
Interesanti, ka sākotnēji “Macan” vēlējās saukt par “Cajun”, par godu Dienvidluiziānas līča kopienām. Taču vēlāk ražotājs nolēma kompaktajam bezceļu apvidniekam dot vārdu “Macan”.
#5 “Panamera”
Līdzīgi kā “Carrera”, arī “Panamera” modeļa nosaukuma izcelsme saistīta ar leģendārajām sešu dienu “Carrera Panamericana” izturības sacensībām, kas norisinājās 20. gadsimta 50. gadu sākumā. Šajās sacīkstēs, ar maršrutu no Meksikas/ASV robežas līdz pat Gvatemalai, trase veda arī pa “Panamerica” lielceļu.
Iedvesmojoties no šī skanīgā nosaukuma, “Porsche” 2010. izlaida jaunu modeli, “Panamera”, izceļot tā izturību, ātrumu un uzticamību, kas arī ir neatņemamas iezīmes, piedaloties sarežģītajās “Carrera Panamericana” sacīkstēs.
#6 “Taycan”
Pieaugot pieprasījumam pēc elektriskajiem transportlīdzekļiem, “Porsche” 2015. gadā sevi drosmīgi pieteica elektroauto tirgū, iepazīstinot ar “Mission E” projektu. Pirmo “Porsche” pilnībā elektrisko automobili prezentēja jau 2019. gadā, un tagad tā nosaukumu “Taycan” pazīst visā pasaulē.
Uzņēmums bija pārliecināts, ka jaunā modeļa vārdam jābūt īpašam – tam jāatspoguļo automobiļa būtība un raksturīgākās tehniskās īpašības. Taču nav viegli aprakstīt tādu transportlīdzekli, kam pagaidām nav bijis priekšgājēju.
Pēc ilgas izpētes “Porsche” izvēlējās savam pirmajam elektroauto dot nosaukumu “Taycan”. To veido divi turku valodas vārdi – “Tay” (jauns, enerģisks zirgs) un “Can” (dvēsele). Apvienojumā tie precīzi parāda jaunā elektromodeļa raksturīgākās īpašības – straujš, dzīvības pilns, izveicīgs, viegli pieveic garas distances un ir apveltīts ar brīvības garu.
Arī “Porsche” zīmola logo attēlots zirgs, kas sasaucas ar jaunā modeļa nosaukumu.
#7 “911”
Iespējams, viens no pazīstamākajiem “Porsche” modeļu nosaukumiem ir “911”. Tam gan nav nekādas saistības ar vienoto ārkārtas palīdzības izsaukšanas tālruņa numuru ASV “9-1-1”.
1931. gadā, kad “Porsche” vēl neražoja automobiļus, uzņēmums uzsāka rūpnīcas iekšējo pasūtījumu uzskaiti, katram no tiem piešķirot unikālu skaitli - kodu. Kad 1948. gadā “Porsche” sāka ražot automobiļus, pirmo modeli nosauca par “356” – atbilstoši kārtas skaitlim. Pieprasījums pēc tā bija liels, liekot pasūtījumu apjomam arvien augt.
20. gadsimta 60. gadu sākumā “Porsche” automobiļu dizaina kārtas numuri jau bija pārsnieguši 800. Piemēram, 1962. gada “F1” modeli nodēvēja par “Porsche 804”.
Savukārt pēc tam “Porsche” nolēma mainīt nosaukumu piešķiršanas sistēmu. Uzņēmums vēlējās sadarboties ar “Volkswagen”, tādēļ pielāgojās Volfsburgas kompānijai. Tā kā skaitļu kodi, sākot no “900”, bija pieejami, “Porsche” tos piešķīra saviem jaunākajiem modeļiem.
1963. gadā “Porsche” iepazīstināja pasauli ar jaunu modeli – “901”. To veidoja kā ietilpīgāku “356” versiju ar augstāku veiktspēju. Taču neilgi pēc tam, kad 1964. gadā automobilis nonāca tirgū un to prezentēja Parīzes autošovā, “Porsche” saņēma draudzīgu, bet uzstājīgu vēstuli no “Peugeot”, kur franču autoražotājs paziņoja par tiesībām uz visiem auto nosaukumiem ar trīs skaitļiem, kuriem pa vidu ir nulle.
Izlaižot “901”, “Porsche” tā dizainā bija paredzējis modeļa nosaukumu ar zelta burtiem gan uz priekšējā paneļa salonā, gan automobiļa aizmugurē, turklāt burti jau bija saražoti. Tāpēc autoražotājs izvēlējās pragmatisku risinājumu, nomainot nulli pret viens, un tā radās leģendārais “Porsche 911”.
#8 “718”
Četrus gadus pēc leģendārā “Spyder” iznākšanas 1953. gadā, pasauli ieraudzīja “718” – arī tā nosaukumu izvēlējās modeļu izstrādes rindas secībā. Darbu pie “718” sāka, lai automobili gatavotu 1957. gada sacensību sezonai, un tas arī notika, pirmo reizi izbraucot trasē slavenajās Lemānas 24 stundu izturības sacīkstēs. Diemžēl togad “718” vienīgais avarēja trases 129. aplī.
Taču “Porsche” nepadevās, turpinot darbu pie “718” uzlabošanas, un 1958. gadā sacensībās bīstamajā Sebringas trasē, ASV, ieguva trešo vietu. Tam sekoja arī vairākas citas godalgas, padarot “718” par vienu no veiksmīgākajiem sacīkšu auto “Porsche” agrīnajā vēsturē.
Sākotnēji radies no trim vienkāršiem cipariem, “718” sevi pierādīja kā uzvaras cienīgu modeli ar augstu veiktspēju un izturību.
#9 “Boxster”
1993. gada Detroitas auto izstādē prezentētais “Boxster” koncepta auto izrādījās liktenīgais pavērsiens “Porsche”. Tas vizuāli atgādināja leģendārās sacīkšu mašīnas – “550 Spyder” un “718 RS 60 Spyder”. Eksterjerā ražotāja dizaineriem bija izdevies apvienot sacīkšu auto sportisko garu, saglabājot zīmolam raksturīgās un vēsturiskās dizaina iezīmes.
“Boxster” nosaukuma pamatā ir tā tehnisko īpašību raksturojošo angļu valodas vārdu – “boxer” (opozītmotors) un “roadster” (sporta automobilis) apvienojums. Opozītmotora angliskajam nosaukumam patiesi ir saistība ar boksu, jo sistēmā esošie virzuļu pāri kustas turp un atpakaļ kopā, gluži kā boksera rokas cimdos cīņas laikā.
#10 ”Porsche”
Katrs modeļa nosaukums sev līdzi nes īpašu stāstu un pieredzi. Arī paša autoražotāja “Porsche” nosaukums nav radies nejauši. Tas veltīts kompānijas dibinātājam Ferdinandam Porše. Interesanti, ka “Porsche” patiesībā atveidots no Ferdinandam sākotnēji dotā vārda Boriss, kas radies no turku valodas “bogoris” (vilks vai sniega leopards).