Automobiļi kļūst arvien sarežģītāki, interaktīvāki un ar attīstītākām savienojamības iespējām, turklāt tagad tie atjauninājumus var saņemt arī attālināti. Revolucionāra tehnoloģija, kas atbalsta Renault vēlmi auto piedāvājumā iekļaut arvien īpašākus tehnoloģiskos risinājumus. Tagad pietiek ar pieskārienu multivides skārienjutīgajam ekrānam, un viss notiek. Tā nav maģija, tie ir tikai četri burti — FOTA. Eduards, FOTA projektu vadītājs un FOTA speciālists, nojauc visas tehnoloģiju, kas aizsākās jau viedtālruņos un tagad kļūst par arvien būtiskāku auto iezīmi, robežas.
Tā kā attīstās automobiļu savienojamības iespējas, tie, līdz ar katru jaunu paaudzi, kļūst arī vieglāk pārvaldāmi un intuitīvāki. Līdzīgi viedtālruņiem arī operētājsistēma, kas vada automobiļa multivides ekrānu un instrumentu paneli, ir veidota tā, lai varētu saņemt regulārus atjauninājumus. Tie ietver programmu spraudņus un uzlabojumus automobiļa izklaides sistēmai un dažreiz pat pavisam jaunas funkcijas. Programmatūru ražotne, Renault Group struktūrvienība, kas specializējas programmatūras izstrādē, pret šo jautājumu attiecas ļoti nopietni. 2020. gada sākumā tā ieviesa Renault projektu FOTA (Firmware-Over-The-Air), ar kura palīdzību Renault Group transportlīdzekļi var saņemt attālinātus atjauninājumus.
Reklāma
“FOTA tehnoloģija ļauj iebūvētajai programmatūrai saņemt atjauninājumus un programmu papildinājumus.” Eduards, FOTA projektu vadītājs
LIELĀKS SIRDSMIERS...
FOTA tehnoloģija, izmantojot Renault EASY-LINK multimediju sistēmu, ir pieejama daudziem Renault modeļiem (ZOE, Clio, Captur, Megane, Twingo u.c.), turklāt tā atvieglo salona operētājsistēmas uzlabošanu un programmu spraudņu instalēšanu. Tā arī palīdz uzturēt transportlīdzekļa drošību visaugstākajā iespējamajā līmenī. Taču tas vēl nav viss. Tā kā viss tiek nodrošināts attālināti, automobiļu īpašniekiem vairs nav nepieciešams nogādāt savu automobili pie zīmola oficiālā pārstāvja. Tas ļauj ietaupīt vairāk laika un rada lielāku sirdsmieru automobiļu īpašniekiem. Savukārt autoražotājiem tas nozīmē to, ka atjauninājumus saņems vairāk transportlīdzekļu nekā iepriekš, kad automobilis bija jānogādā pie tehniskā speciālista. Saskaņā ar Eduarda teikto, “jaunā tehnoloģija nozīmē, ka atjauninātā programmatūra būs pieejama 85 % līdz 90 % transportlīdzekļu, salīdzinot ar labākajā gadījumā 60 % laikā, kad bija nepieciešams iesaistīt mūsu izplatītājus.”
Vēl viena priekšrocība: tehnoloģija ir ārkārtīgi diskrēta; patiesībā vairumā gadījumu tā ir pilnīgi neredzama. Iemesls tam ir tāds, ka FOTA, izmantojot GSM tālruņu tīklu, burtiskā nozīmē ir “gaisā”. Konkrētāk runājot, automobiļi automātiski lejupielādē atjauninājumus, un, kad tie ir gatavi aktivizēšanai, “vadītājam izslēdzot transportlīdzekļa aizdedzi, multivides ekrānā parādās paziņojums. Vadītājam tas tikai jāapstiprina, un atjauninājumu varēs veikt, kamēr viņš vairs neatradīsies transportlīdzeklī,” skaidro Eduards. Būtībā vadītājam nekas cits nav jādara, kā tikai jāapstiprina atjauninājums, kas dažos gadījumos var transportlīdzekli uz dažām minūtēm imobilizēt.
…UN DROŠĪBA.
Eduards piebilst, ka, “viens no galvenajiem attālināto atjauninājumu aspektiem ir drošība. Tas ir saziņas kanāls, kas ir jāaizsargā, lai izvairītos no datu uzlaušanas” vai pat no transportlīdzekļa aizdzīšanas. FOTA tehnoloģijā transportlīdzekļu programmatūras atjaunināšanai liela nozīme piešķirta transportlīdzekļa īpašnieka datu konfidencialitātei. Tas pilnībā atbilst ES Vispārīgās datu aizsardzības regulai (VDAR). Tas nozīmē, ka neatkarīgi no tā, kas notiek, automobiļa apkopotie dati vienmēr tiek uzglabāti anonīmi. Vadītājiem nekad nav jāveic autentifikācija.
KĀ DARBOJAS FOTA?
FOTA atjauninājumi transportlīdzekļos aptver plašu pielietojumu klāstu. Piemēram, multimediju sistēmā tie var nodrošināt jaunu saturu un papildu lietojumprogrammas vai pat uzlabot navigācijas saskarni, padarot to lietotājam draudzīgāku. Attiecībā uz automobiļu drošumu, tie varētu palīdzēt optimizēt ADAS un citas ar braukšanu saistītas funkcijas, piemēram, stūrēšanu un bremzēšanu.
Dažreiz atjauninājumi kalpo arī tam, lai uzlabotu operētājsistēmu un papildinātu ar jaunām funkcijām. Tas attiecas uz Remote Charge statusa un plānošanas pakalpojumu, kas jau ir pieejams vairākiem Renault zīmola transportlīdzekļiem (Captur, ZOE, Twingo un Megane). Saskarne, ko izmanto, lai piekļūtu pakalpojumam, kurš palīdz atrast pieejamās uzlādes stacijas transportlīdzekļa tuvumā, ir uzlabota ar papildu paziņojumiem uzlādes cikla sākumā un beigās. Līdzīgi FOTA tehnoloģiju var izmantot arī tādām funkcijām kā automātiska elektroauto uzlādes staciju meklēšana tālākos braucienos, MULTI-SENSE režīma pielāgošana, automobiļa gaismu režīma pielāgošana, tālruņa īsinājumtaustiņu iestatījumi, viedtālruņa aktivizēta tālvadības atbloķēšana un citas jaunas WiFi iespējotas funkcijas.
Ir pagājis nedaudz vairāk kā gads, kopš FOTA tehnoloģija pirmo reizi tika izmantota Renault automobiļos, un tā ir guvusi milzīgus panākumus, un vairāk nekā 700 000 transportlīdzekļu jau ir veikts viens miljons atjauninājumu.
CEĻĀ UZ “PROAKTĪVU” AUTOMOBILI?
2024. gadā Eiropā stāsies spēkā jauni regulējumi. Līdz ar to ražotājiem būs pienākums padarīt šīs jaunās tehnoloģijas uzticamas. “Renault spēks ir tajā, ka mēs jau esam gatavi jaunajam regulējumam,” norāda Eduards.
Jaunā Megane E-TECH Electric, kas pirmoreiz tika prezentēta starptautiskajā autoizstādē “IAA Mobility 2021”, Minhenē, parāda, kā FOTA tehnoloģija pārvar vēl vienu pagrieziena punktu ar jaunām papildu iespējām salona borta jauninājumos. Piemēram, sveiciena secību varēs mainīt noteiktā laikā, izmantojot jaunus apgaismojuma un skaņas efektus. Arī OpenR ekrāns un OpenR Link multivides sistēma saņems regulārus atjauninājumus, lai optimizētu to darbību. Atjauninājumi attiecas arī uz sistēmas komponentēm no Google. Piemēram, Google asistents saņems FOTA atjauninājumus, tostarp jaunu valodu pievienošanas iespēju vai iespēju izmantot filtrus GPS meklēšanas rezultātos. Piemēram, meklējot uzlādes vietu tuvējā apkārtnē, autovadītāji var izmantot balss komandas, lai sašaurinātu attēlotos rezultātus, lai parādītu tikai ātrās uzlādes stacijas vai tās uzlādes stacijas, kurās pieņem noteiktas maksājumu metodes pēc autovadītāju izvēles.
Megane E-TECH Electric modelis arī saņems atjauninājumus par jaunām funkcijām, neatkarīgi no tā, vai tās attiecas uz ADAS vai borta sistēmām. Ar laiku FOTA atjauninājumi var pat palīdzēt paildzināt akumulatora darbības laiku. Ko tad, ja FOTA tehnoloģiju attīstības pēdējais posms būtu proaktīvu automobiļu parādīšanās? Tos dēvē arī par “uzlabojamiem automobiļiem” un, pamatojoties uz vadītāju vēlmēm, tie varētu ieteikt jaunas funkcijas vai atjauninājumus. Renault inženierijas departamentā šī iespēja jau tiek apsvērta.