Motoreļļas kvalitāte un maiņas biežums samazinātiem dzinējiem

Dzinēju samazināšana ir tendence, ko transportlīdzekļu ražotāji plaši īsteno jau daudzus gadus. Tas ir saistīts ar degvielas patēriņu un vietas optimizāciju zem pārsega, tāpat arī ar nepieciešamību ievērot arvien stingrākus izplūdes gāzu tīrības standartus. Tomēr šīs parādības definīcija nav vienota. Tāpat ir vērts padomāt, vai samazināta izmēra dzinējiem ir nepieciešami atšķirīgi noteikumi attiecībā uz motoreļļas kvalitāti un nomaiņas biežumu.

Pretēji šķietamajam – samazināšanas definīcija nenozīmē uzstādīt “mazus dzinējus lielās automašīnās”. Samazināšana ir lielāka dzinēja aizstāšana ar mazāku, tādējādi efektīvāku dzinēju, kam ir līdzīgi vai labāki jaudas un griezes momenta parametri. Šāds dzinējs vienlaikus sasniedz labākus rezultātus degvielas patēriņa un izplūdes gāzu tīrības testos. Taču tas automātiski nenozīmē, ka tas būs mazs dzinējs, proti, tas nebūs 1.6 vai 1.8 litru dzinējs, kas pēc lieluma samazināšanas iegūst jaudu, ko iepriekš attīstīja dzinēji ar trīs litru vai lielāku tilpumu. Mūsdienās mērķis ir nodrošināt, lai dzinēji pie zemas slodzes būtu pēc iespējas ekonomiski un tie patērētu maz degvielas pie vidējas slodzes. Protams, samazināšana zināmā mērā ir saistīta arī ar dzinēja fizisko izmēru samazināšanu – vairākas lietas vienkārši tiek “saspiestas” mazākā vietā, kas ir redzams arī pārnesumu izvietojumā. Tas ļauj samazināt dzinēja svaru, kas netieši nozīmē mazāku degvielas patēriņu.

“Priekšaizdedze pie zemiem dzinēja apgriezieniem var notikt zema darba tilpuma dzinējos, kas aprīkoti ar turbokompresoriem un tiešo iesmidzināšanu (GTDi). Tas ir ļoti bīstami, jo var tikt bojāti gredzeni un virzuļi. Plaši pētījumi daudzos autobūves uzņēmumu pētniecības centros sadarbībā ar eļļu ražotājiem ir pierādījuši, ka atbilstošas kvalitātes, bāzes sastāva un piedevu eļļas izmantošana var samazināt vai pat novērst šo parādību. Pareiza eļļas izmantošana ir kļuvusi par galveno faktoru šāda veida dzinēju kalpošanas laikā. Jaunajiem dzinējiem ir “stingrāka” piegulšana un tie ir vairāk termiski noslogoti. Tāpēc ir nepieciešams izmantot zemas viskozitātes eļļu, piemēram, 0W-30, 0W-20 vai pat 0W-16,” skaidro Andžejs Hušatinskis (Andrzej Husiatyński), “Total Polska” tehniskās nodaļas vadītājs.

Runājot par papildus aprīkojumu, turbokompresors ir plaši izmantota komponente samazinātiem dzinējiem. Darbināts ar izplūdes gāzēm, tas palielina gaisa daudzumu, kas tiek piegādāts atsevišķi cilindriem. Pirms tam saspiestais gaiss tiek papildus atdzesēts ar starpdzesētāju. Pateicoties turbokompresoram, ir iespējams palielināt dzinēja jaudu ar mazāku darba tilpumu. Tās izmantošanas netiešā ietekme ir piedziņas īpašību izmaiņas, taču rezultātā rodas zemākas izplūdes gāzu emisijas. Turbokompresors tiek ieeļļots ar motoreļļu. Eļļā rotējošā turbīnas rata (rotora) apgriezieni sasniedz pat 200 000 apgriezienus minūtē. Šī iemesla dēļ turbokompresors ir pakļauts sliktai eļļas kvalitātei, piesārņojumam un pārkaršanai, kas parasti ir eļļas trūkuma (piemēram, eļļas noplūdes) rezultāts.

Ļoti svarīgi, lai šie dzinēji tiktu regulāri apkopti. Parasti to kalpošanas laiks tiek lēsts līdz 200–300 tūkstošu kilometru nobraukumam, kam papildus vajadzētu veikt regulāru apkopi, tostarp motora stāvokļa pārbaudi un eļļas maiņu. Tāpat ir jāievēro ražotāja norādījumi, ņemot vērā apstākļus, kādos tiek darbināts dzinējs.

“Mūsdienu eļļa ļauj nobraukt vairāk kilometru to nemainot, kas ir saistīts gan ar ekonomiju, gan arī ar ekoloģiju. Taču katrs ražotājs transportlīdzekļa rokasgrāmatā norāda, ka tas attiecas uz normāliem ekspluatācijas apstākļiem, piemēram, tā ir vienmērīga braukšana pa šoseju, bez pārmērīgas slodzes. Šādos apstākļos ir nemainīgs spiediens un nemainīga temperatūra. Savukārt smagos darba apstākļos šis nobraukuma intervāls līdz eļļas maiņai ir jāsaīsina. Tāpat  svarīgs ir dzinēja iedarbināšanas reižu skaits. Gadījumos, kad, piemēram, picu piegādātājam vai kurjeram nākas iedarbināt dzinēju 30–40 reizes dienā, eļļa ir vairāk noslogota. Tāpat ir nelabvēlīgi braukt nelielus attālumus vai stāvēt sastrēgumos, kas neļauj eļļai pareizi uzsilt, tādējādi aktivizējot piedevas un iztvaikojot degvielu,” skaidro Adams Klimeks (Adam Klimek), “TotalEnergies” eksperts.

KOMENTĀRI

(vārds) Ieraksti rezultātu

SADAļU ATBALSTA:

 
Ceļojumu un atpūtas piedāvājumi:
Osvalds Skromāns Augšdaugavas novada Tūrisma nodaļa
Osvalds Skromāns nodarbojas ar klūgu pīšanu jau vairāk kā 20 gadus. Veido dažāda veida un izmēra klūgu pinumus, gan no apaļajām klūgām, gan no | Skatīt vairāk
Aviobiļetes sadarbībā ar FlyDubai SKY24.LV
Fly Dubai Lite ekonomiskās klases aviobiļešu piedāvājums - Dubaija, Kolombo, Malē, Katmandu... | Skatīt vairāk
no 429 EUR
Atpūtas un ceļojumu piedāvājumi 17.12.2025 - 23.12.2025 Kruīzu ceļojumu akcija Estravel Latvia
Egejas un Adrijas jūras, kā arī Arābijas līča kruīzi ar Celestyal Cruises, ietaupot līdz pat 50% no kaītes cenas! Krasta ekskursiju kredīts un kuģa | Skatīt vairāk
no 639 EUR
Viesu māja “Kalnu pūpoli” Augšdaugavas novada Tūrisma nodaļa
Atpūtas māja “Kalnu pūpoli” atrodas pie Šenheidas ezera. Piedāvā nakšņošanu, svinību un semināru telpas, pirti, atpūtas iespējas u.c. | Skatīt vairāk

Par mums / about us | Ētikas kodekss | Reklāma un Sadarbība | Kontakti | Autortiesības | Partneriem
All rights reserved © 2002 - 2025 BalticTravelnews.com | Design & maintenance © 2000 - 2025 1st-studio.com

 
Total Timed::0.14837909sec.