Autors: Paula Kirštuka
Avots: Ka.lv
Lai gan auto nozarē vērojama “kustība” un izpārdotie automobiļu krājumi liecina par tirgus atlabšanu, sekas, ko radījusi pandēmija, izjutīsim arī 2022. gadā. Balstoties uz pieaugošo pieprasījumu, lielākais nozares izaicinājums ir jaunu auto ražošana un piegāde, tāpēc 2021. gadā strauji audzis mazlietotu auto tirgus. Moller Auto šis ir bijis augošākais segments – salīdzinot ar 2020. gadu, šogad izaugsme bijusi 19%, bet salīdzinājumā ar 2019. gadu – 28%. Neskatoties uz izaicinošajiem apstākļiem, 2021. gadā kopējā uzņēmuma peļņa augusi par 13%, bet apgrozījums par 6% (dati par 2021. gada 11 mēnešiem).
Jauna auto piegāde jāgaida 8-9 mēnešus
Reklāma
Covid-19 vakcinācijas tempi līdz šim ir bijuši salīdzinoši zemi, tāpēc cerības, ka pandēmijas izplatību apturēs vakcīnu izstrāde, nepiepildījās. Auto nozare turpina izjust spēcīgas sekas un tuvākā gada laikā nav gaidāmi krasi uzlabojumi. Pusvadītāju ražošanas un piegādes problēmas kavē jaunu automobiļu rūpniecību un pieaugošo pieprasījumu pat vietējā tirgū nevar apmierināt ar pieejamo transportlīdzekļu piedāvājumu. Automobiļu pieprasījums ir bijis lielāks kā piedāvājums. Šobrīd pasūtījumu minimālais izpildes un piegādes laiks ir pagarinājies līdz 8-9 mēnešiem, liecina Auto Tyrimai izpētes dati. Arī korporatīvie klienti auto iegādi 2020. gadā Covid-19 dēļ bija spiesti atlikt un tas, iespējams, palielināja kopējo pieprasījumu 2021. gadā. Ja tiktu nodrošinātas nepārtrauktas automašīnu piegādes, pārdošanas rezultāti būtu vēl labāki.
Mazlietotu auto tirgus audzis par 19%
Klienti ir pielāgojušies esošajai situācijai un apstākļos, kad jauna auto iegāde nav iespējama vai prasa ilgāku laiku, labprāt izvēlas mazlietotus auto. Pēc Moller Auto datiem, 2020. gada oktobrī Latvijā no jauna tika reģistrēti 3905 mazlietoti auto, bet 2021. gada novembrī šis skaits sasniedza jau 4636 automašīnas. Arī mazlietotu auto iegāde komerciālo transportlīdzekļu segmentā ir pieaugusi – šī gada novembrī, salīdzinot ar tādu pašu periodu pērn, izaugsme bijusi par 30% (313 auto 2021. gada novembrī un 240 auto 2020. gada novembrī). Visa gada griezumā pieaugums bijis par 24%.
“Apkārtējā vidē valda augsta nenoteiktība – joprojām gan vietējā, gan globālā mērogā cīnāmies ar pandēmijas izraisītajām sekām. Pusvadītāju trūkums ir būtiski ierobežojis Volkswagen koncerna kapacitāti tieši jaunu auto ražošanas segmentā. Neskatoties uz to, jaunu Volkswagen zīmola automašīnu pārdošanas apjomi ir līdzīgi 2020. gada apjomiem. Savukārt, jaunu Audi tirdzniecība kopumā pieaugusi par 15%,” uzsver Moller Auto Baltic izpilddirektore Izīda Gerkena.
Populārākie automašīnu modeļi – Volkswagen Tiguan un Audi Q7
Joprojām populārākie Volkswagen automašīnu modeļi Latvijas patērētāju vidū ir Tiguan, Passat un Golf. Savukārt starp Audi iecienītākajiem modeļiem ierindojas Q7, Q5 un elektriskais apvidus automobilis e-tron SportBack. Analizējot Moller Auto klientu profilus redzams, ka Volkswagen SUV klases automašīnu modeļi Tcross un Tiguan ir populārākā izvēle privātpersonu lokā, bet korporatīvie klienti izteiktu priekšroku dod Volkswagen Passat. Taču arī šajā segmentā vērojamas izmaiņas, jo arī korporatīvie klienti arvien biežāk sāk izvēlēties SUV klases modeļus.
Dubultojies pieprasījums pēc elektroauto
Pandēmija arī ļāvusi izvērtēt un mainījusi mūsu personīgos ieradumus. Arvien aktuālāki kļūst dažādi vides un ilgtspējas jautājumi. Iedzīvotāji, izvērtējot savus patēriņa paradumus, meklē iespējas, kā mazināt savu ekoloģiskās pēdas nospiedumu. Arī pieaugošās pakalpojumu cenas liek meklēt gan videi, gan maciņam draudzīgus risinājumus. Lai gan elektrotransportlīdzekļi veido tikai 0,2% no Latvijā reģistrētajiem transportlīdzekļiem, Moller Auto 2021. gadā ir teju dubultojis ievesto elektroauto skaitu. 2020. gada pirmajos 10 mēnešos tika ievesti 209 elektroauto, bet 2021. gadā šis skaitlis jau sasniedzis 468 auto.
Par rakstu pārpublicēšanas noteikumiem lūdzam kontaktēties ar Travelnews.lv redakciju.