Komforts un drošība iet roku rokā: mīksta balstiekārta nenozīmē sliktu vadāmību

Daudzu braucēju prātā ir nostiprinājies priekšstats, ka automobiļa stabilitātes pamats ir relatīvi stingra balstiekārta, savukārt braucamie ar mīkstu amortizāciju zvārojas bīstamā amplitūdā un, pārspīlējot ar ātrumu, var kļūt bīstami. Zināma patiesība tajā ir, taču, kā parāda drošības testi, komforts nav drošības un labas vadāmības ienaidnieks. Jautājums drīzāk ir par to, cik daudz pūļu ražotājs veltījis balstiekārtas regulējumu noslīpēšanai.

Kā ekstrēmu piemēru var minēt incidentu, kas notika 1962. gada 22. augustā Parīzes tuvumā. Francijas prezidenta Šarla de Golla politiskie pretinieki, kas bija pret viņa lēmumu atzīt Alžīrijas neatkarību, sarīkoja atentātu. Apšaudes laikā automobilim, kurā brauca prezidents un viņa dzīvesbiedre, trāpīja vairākas lodes, taču Citroën DS unikālā hidropneimatiskā balstiekārta saglabāja auto stabilitāti un pameta notikuma vietu pat ar sašautām riepām. Valsts vadītājs un pirmā lēdija tika cauri ar izbīli.

Mūsdienās ir mainījušās auto tehnoloģijas, un līdzās moderniem mehāniskajiem risinājumiem drošības labā pūlas dažādi elektroniskie palīgi. Ja konstruktoriem un izmēģinātājiem tos izdodas veiksmīgi apvienot, komforta risinājumi pozitīvi ietekmē arī drošību.

Aļņa tests

Eiropā galvenais informācijas avots par jauno modeļu drošību ir neatkarīgais institūts Euro NCAP. Tā eksperti veic izmēģinājumus, kuros noskaidro auto pasīvās un aktīvās drošības līmeni. Speciāli manekeni ļauj izmērīt slodzi, kādu izjustu cilvēks, un noteikt iespējamās traumas pēc tam, kad automobilis noteiktā ātrumā un veidā ir sadūries ar šķērsli. Atsevišķi tiek vērtētas elektroniskās drošības sistēmas – šķēršļu noteikšanai u.tml., ko testē speciālā poligonā.

Tomēr Euro NCAP nepievēršas transportlīdzekļa vadāmībai un stabilitātei, kuru trūkumiem noteiktās situācijās arī var būt nepatīkamas sekas. Lai novērtētu stabilitāti, visbiežāk tiek izmantots tā sauktais aļņa tests. Tajā nosaka maksimālo ātrumu, ar kādu auto spēj apbraukt pēkšņi parādījušos šķērsli un atgriezties savā joslā (tādēļ tas arī nosaukts par aļņa testu).

Aļņa testa vēsturē ir bijušas vairākas neveiksmes un pārsteigumi. Par vienu no slavenākajiem atgadījumiem savulaik kļuva pirmās paaudzes Mercedes-Benz A-klases ķibele ar auto apgāšanos. Pēc tās ražotājs modeļa standarta aprīkojumā iestrādāja elektronisko stabilitātes sistēmu un veica izmaiņas konstrukcijā.

Aļņa testam ir skaidri definēti nosacījumi, un tas atbilst ISO 3888-2 standartam. Atbilstoši procedūrai daudzus no šiem testiem veic Spānijas auto ziņu portāls km77.com. Sniegums tiek atzīts par labu, ja spēkrats testu iztur ar ātrumu 77 km/h.

Tomēr pat neliels ātruma palielinājums var radīt ļoti atšķirīgus rezultātus. Piemēram, Porsche 911 4S (992) 77 km/h ātrums neradīja problēmas, taču, paātrinājusies līdz 81 km/h, mašīna nenoturēja trajektoriju un trāpīja piloniem. Tādējādi, lai gan tests nomināli bija nokārtots, tas apliecināja – rezultātu būtiski spēj ietekmēt pat tikai nedaudz lielāks ātrums.

Arī ģimenes SUV Citroën C5 Aircross viegli apbrauca “alni” ar 77 km/h. Turklāt portāla km77.com recenzenti netaupīja uzslavas automobilim, jo tas noturēja trajektoriju pat ar 84 km/h. Interesanti, ka paaugstinātā smaguma centra dēļ SUV modeļus kritizē par vājāku stabilitāti, tāpēc Citroën C5 Aircross rezultāts pārsteidza jo īpaši. Protams, aļņa testa rezultāts ir tikai viens no daudziem drošības aspektiem, taču tam ir liela nozīme, jo reālajā dzīvē izgāšanās šādā situācijā var nozīmēt nobraukšanu no ceļa.

“Katram automobilim ir sava sūtība, un konkrētā testa rezultāts nenozīmē, ka Porsche ir sliktāks par parastu ģimenes krosoveru. Ja mēs abus izmēģinātu trasē, kur novērtētu veiktspēju ekstrēmās slodzēs, nav šaubu, ka rezultāts būtu par labu Porsche. Bet kopumā šāds tests uzskatāmi parāda, kā darbojas konkrētā modeļa šasija mehāniskajā līmenī un ko spēj elektroniskā stabilitātes sistēma. Kad redzi, cik bīstami sasveras viens otrs braucamais, saproti, ka modernie auto nav vienādi labi,” saka Drošas braukšanas skolas direktors un autošosejas čempions Jānis Vanks.

Kas nosaka testa rezultātus?

Testa rezultātus ietekmē vairāki faktori, piemēram, riepas un izvēlētais braukšanas režīms. Jau minētais Porsche 911 4S tika izmēģināts, izmantojot divus režīmus – normālo un sporta. Kad vadītājs ieslēdza otro, auto sniegums pie 82 km/h bija labāks, nekā braucot 81 km/h normālajā režīmā. Portāla km77.com eksperti norāda – atšķirība radās tāpēc, ka, pārslēdzot režīmus, mainās balstiekārtas iestatījumi, kas piešķir papildu stabilitāti. Citroën C5 Aircross testa laikā bija iestatīts standarta režīmā, taču veiktspēju, iespējams, noteica citas tehnoloģijas.

Ierindas automobiļu balstiekārtai ir jāapvieno pretējas spējas. No vienas puses, jānodrošina komfortabla gaita un jāsaglabā saķere, braucot pa nelīdzenu ceļu, bet, no otras, automobilim nepieciešama pietiekama stabilitāte, ja rodas “aļņa testa” situācija. Lai panāktu pietiekamu veiktspēju, konstruktoriem jāmeklē kompromiss, kura rezultātā izveidotā auto uzvedība parasti ir atkarīga no ražotāja tradīcijām un modeļa klases un cenas. Franču Citroën vienmēr augstu turējis gaitas komfortu, un tas atspoguļojas Advanced Comfort sistēmā. Tā, pateicoties amortizatoru iestatījumiem un hidrauliskajiem buferiem, gan efektīvi slāpē ceļa nelīdzenumu radītās svārstības, gan nodrošina pietiekamu efektivitāti ekstrēmās situācijās.

Piemēram, tādā pašā testā, kur km77.com izmēģināja citu populāru vidējā izmēra SUV – Volkswagen Tiguan ar parastiem amortizatoriem, sniegums 78 km/h ātrumā vairs nebija tik pārliecinošs. Testētāji ievēroja, ka balstiekārta neiztur slodzi – mašīna sāka lēkāt, divi riteņi uz brīdi pacēlās, un beigās Tiguan noslīdēja no trajektorijas.

Tas apliecina, ka atšķirīgus rezultātus vienam un tam pašam automobilim var uzrādīt pat izvēlētais braukšanas režīms, un, salīdzinot vienas klases modeļus, rezultāti var būt atkarīgi no balstiekārtas konstrukcijas īpatnībām. Šajā gadījumā francūzis pierāda: tehnoloģijas, kas nodrošina augstu komforta līmeni, neizslēdz drošību ekstremālā situācijā.

Testus varat noskatīties, noklikšķinot uz zemāk norādītajām saitēm:

VW Tiguan: https://www.youtube.com/watch?v=faw9NeBM3n0&ab_channel=km77.com

Porsche 911: https://www.youtube.com/watch?v=tZdSIGlPPgw&ab_channel=km77.com

Citroën C5 Aircross: https://www.youtube.com/watch?v=rRh5BzzIuOQ&t=17s&ab_channel=km77.com

KOMENTĀRI

(vārds) Ieraksti rezultātu

SADAļU ATBALSTA:

 
Ceļojumu un atpūtas piedāvājumi:
Atpūtas un ceļojumu piedāvājumi 04.11.2024 - 30.11.2024 Piedzīvojumu ceļojumi - Lielā izpārdošana! Estravel Latvia
Atlaides līdz 30% piedzīvojumu ceļojimiem lidojumu galamērķos. Naktsmītnes, transfēri, grupas vadītājs un norādītā ēdināšana | Skatīt vairāk
no 321 EUR
Retrīta Deluxe kruīzi - pēdējā brīdī! Estravel Latvia
Jaunumus - Retrīta kruīzi ar Crystal Cruises - radīti jūsu labsajūtai un piedzīvojumam. // sākot no 8 naktīm // Īpašais DECEMBRA piedāvājums | Skatīt vairāk
no 2900 EUR
Atpūtas un ceļojumu piedāvājumi 11.11.2024 - 30.11.2024 Eksotiskā ŠRILANKA! Latvia Tours
Aizbēdziet no ziemas drēgnuma un baudiet siltus svētkus tropiskajā Šrilankā! | Skatīt vairāk
no 996 EUR
Atpūtas un ceļojumu piedāvājumi 30.10.2024 - 30.11.2024 Pasākumi Krāslavas novadā Oktobrī-Novembrī Krāslavas TIC
Pasākumi Krāslavas novadā Oktobrī-Novembrī | Skatīt vairāk

Par mums / about us | Ētikas kodekss | Reklāma un Sadarbība | Kontakti | Autortiesības | Partneriem
All rights reserved © 2002 - 2024 BalticTravelnews.com | Design & maintenance © 2000 - 2024 1st-studio.com

 
Total Timed::0.14155293sec.