Pieci ieteikumi elektroauto riepu izvēlei

Kā iekšdedzes automobiļiem, tā arī elektroauto viena no nozīmīgākajām daļām ir riepas, jo tās vienīgās nodrošina transportlīdzekļa saskari ar zemi, taču elektrisko spēkratu gadījumā nepiemērotu riepu izvēle var būtiski pazemināt braukšanas efektivitāti, uzsver IC24.lv vecākais tirdzniecības pārstāvis riepu segmentā Gundars Liekne.

Jāņem arī vērā, ka, izvēloties savam elektrotauto neatbilstošas riepas, mainās tā vadāmība, stabilitāte, noturība līkumos, veicot sānkustības, daļēji nākas upurēt arī komfortu, kā arī neparedzētās slodzes dēļ tās dilst pastiprināti.

“Jāatzīst, ka daudzi riepu ražotāji ir salīdzinoši maz testējuši elektroauto riepas un tās vēl tikai izstrādā, tāpēc piedāvājums nav ļoti liels. Taču ir jau skaidri vairāki aspekti, kas noteikti būtu jāņem vērā, iegādājoties jaunas riepas savam elektromobilim,” stāsta Liekne.

Šobrīd tirgū pieejamo elektroauto riepu izmēri nereti ir specifiski un lielākoties tādus piedāvā tikai premium klases riepu ražotāji, kas nozīmē, ka to iegādes izmaksas elektrisko dzelzs rumaku īpašniekiem būs augstākas.

“IC24.lv ir pieejamas visu ražotāju riepas un sortimentu veidojam atbilstoši sezonai, taču arī ne visi ražotāji piedāvā produktu ar atbilstošu homologāciju – riepas, kas paredzētas konkrētam automašīnas modelim,” pauž Liekne.

Riepas veido 30% no transportlīdzekļa enerģijas patēriņa. Galvenais mērķis, ko vēlas sasniegt elektroauto riepu ražotāji, ir samazināt auto rites pretestību, lai būtu iespējams nobraukt maksimāli lielu attālumu ar vienu uzlādi, taču tajā pašā laikā ir jāņem vērā arī dažādi citi būtiski aspekti.

Jo lielāks auto svars, jo lielāka slodze riepām

Viens no galvenajiem faktoriem, kas ir jāizvērtē, iegādājoties elektroauto riepas, ir spēkrata svars. Elektrisko automobiļu galvenā komponente – akumulators – transportlīdzekli padara smagāku par tā iekšdedzes dzinēja brāļiem.

Pēc Lieknes vārdiem, elektroauto riepām konstruktīvi ir citādāka uzbūve - tām ir pastiprinātas kordu daļas, kas nozīmē, ka to celtspēja jeb svara izturība ir augstāka. Ražotāji nostiprina riepu sānu malas, lai tās varētu tikt galā ar šo papildu svaru.

“Ir tādi elektriskie auto, kuriem izmēra ziņā der iekšdedzes dzinēju auto riepas, bet nodiluma atšķirība tādā gadījumā var sasniegt pat 30%,” uzsver Liekne. Tāpat noteikti jāņem vērā, ka riepu mūžu ietekmē arī elektromotoru spēja strauji sasniegt lielu griezes momentu.

Balanss starp rites pretestību, saķeri un radīto troksni

Elektrisko dzelzs rumaku riepām ir būtiski nodrošināt maksimāli mazu rites pretestību, labu saķeri ar segumu un liela ietekme ir arī to radītajam troksnim, jo tas ietekmē braukšanas komfortu. Tā kā elektromotors darbojas ļoti klusi, auto salonā to var dzirdēt daudz izteiktāk.

Ņemot vērā elektroauto ražotāju vēlmi maksimāli palielināt attālumu, ko iespējams nobraukt ar vienu uzlādi, vairākiem auto modeļiem ir izvēlētas šaurākas riepas ar lielu diametru, lai samazinātu radīto rites pretestību. Piemēram, vienam no Latvijā populārākajiem elektroauto modeļiem “BMW i3” standarta riepu izmēri ir 155/70 R19, bet ir iespējams izvēlēties arī 155/60 R20 izmēra riepas.

Kvalitatīvas riepas - īsāks bremzēšanas ceļš

Kvalitatīvas un sezonai atbilstošas riepas garantē arī labāku drošību uz ceļa. Pētījumi rāda, ka augstākās klases riepas nodrošina īsāku bremzēšanas ceļu.

“Izvēloties zemākas klases riepas, saķere uz slapja ceļa būs sliktāka un bremzēšanas ceļš var pagarināties pat par 18 metriem. Piemēram, ja protektora dziļums ir astoņi milimetri, apstāšanās ceļš, braucot ar 80 km/h, būs 25,9 metri, taču, ja tas ir vien 1,6 milimetri, tad bremzēšanas ceļš būs jau 39,5 metri,” uzsver Liekne.

Braukšanas stils ir svarīga riepu ilgmūžības atslēga jebkuram auto

Nepietiek vien ar kvalitatīvām un piemērotām riepām, lai nodrošinātu maksimālu to efektivitāti un mūža garumu. Tāpat kā iekšdedzes dzinēju auto, arī elektroauto riepas būtiski ietekmē braukšanas stils.

“Ja autobraucējs regulāri strauji uzsāk braukšanu un arī strauji bremzē, riepas nodils daudz īsākā laikā. Braucot vienmērīgi, tas nenotiks tik ātri. Atrodoties uz ceļa, protams, vienmēr ir jāņem vērā arī tā stāvoklis un seguma veids,” tā Liekne.

Izvērtējot riepu cenu, izdevīgāk salīdzināt izmaksas vienam kilometram

“Auto īpašnieks, dodoties iegādāties jaunas riepas, lielāko uzmanību parasti pievērš uzreiz redzamajai cenai. Taču arī privāto transportlīdzekļu vadītāji var mācīties no komerctransporta īpašniekiem, kuri, pērkot riepas, to izdevīgumu vērtē pēc izmaksām uz vienu kilometru. Arī privātpersonas parasti zina, cik aptuveni kilometrus gadā nobrauc, tāpēc var izmantot šo aprēķina metodi,” skaidro IC24.lv eksperts.

Liekne arī atgādināja, ka nereti, izvēloties šķietami dārgāku produktu, izmaksas uz vienu kilometru ir mazākas, jo riepas dzīves cikls ir daudz garāks.

Visbiežāk piemērotākās riepas ir tās, ko jau sākotnēji ir izvēlējies automašīnas ražotājs. Elektroautomobiļu gadījumā tās vēl jo vairāk ir īpaši pielāgotas automašīnas īpatnībām un vajadzībām, lai nodrošinātu maksimālu brauciena efektivitāti un drošību.

KOMENTĀRI

(vārds) Ieraksti rezultātu

SADAļU ATBALSTA:

 
Ceļojumu un atpūtas piedāvājumi:
Atpūtas un ceļojumu piedāvājumi 16.12.2025 - 23.12.2025 Latgales Tūrisma gada balva Rēzeknes pilsētas TIC
Latgales Tūrisma gada balvai – divi laureāti no Rēzeknes | Skatīt vairāk
Latvija
Brīnumainais mežs uz VIZIUM terases Ventspils TIC
Arī šogad svētkos Ventspils zinātnes centra VIZIUM terase pārtaps par Brīnumaino mežu, radot īpašu noskaņu, kur ikviens varēs rast Ziemassvētku | Skatīt vairāk
Atpūtas un ceļojumu piedāvājumi 13.12.2025 - 20.12.2025 Kolektīva saliedēšanās Rēzeknē  Rēzeknes pilsētas TIC
Ir pēdējais brīdis saplānot gada nogales un Ziemassvētku pasākumu savam kolektīvam. | Skatīt vairāk
Atpūtas un ceļojumu piedāvājumi 20.11.2025 - 21.12.2025 Cesvaines pils gada nogales pasākumi Madonas TIC
Uzsākot Ziemassvētku gaidīšanas laiku, Cesvaines pils aicinās aizdegt adventes sveces pasākumu ciklā “No tumsas uz gaismu Cesvaines pilī”. | Skatīt vairāk

Par mums / about us | Ētikas kodekss | Reklāma un Sadarbība | Kontakti | Autortiesības | Partneriem
All rights reserved © 2002 - 2025 BalticTravelnews.com | Design & maintenance © 2000 - 2025 1st-studio.com

 
Total Timed::0.66648722sec.