Autors: Kristaps Menniks
Avots: Moller.lv
Audi mērķis ir jau šobrīd jaunu auto ražošanas procesā izmantot vismodernākās viedās tehnoloģijas, lai viss ražošanas process būtu vēl efektīvāks, ilgtspējīgāks, drošāks un turklāt visi ražošanas posmi būtu tiešsaistē. “Mēs raugāmies uz ražošanu kā uz vienu veselumu – no darbinieka līdz pilnībā automatizētam ciklam. Digitalizācijas procesus ieviešam, raugoties uz tām plašajām inovācijām, kas šobrīd ir pieejamas, apvienojot ar mūsu auto ražošanas ekspertu unikālajām zināšanām," saka Gerds Valkers (Gerd Walker), par ražošanu un loģistiku atbildīgais Audi AG valdes loceklis. Virtuālā realitāte, 3D simulācijas, enerģijas taupīšanas autonomās sistēmas un robotsuņi – šīs ir tikai dažas no viedajām tehnoloģijām, kas tiek izmantotas Audi ražošanas procesā.
Modulārās montāžas priekšrocības
Reklāma
Konveijera tipa montāžas līniju ieviešana ir noteikusi automobiļu ražošanas kārtību jau vairāk nekā simt gadu. Mūsdienās arvien biežāk ar to ir par maz. Plašais auto modeļu klāsts un personalizēšanas iespējas padara produktus arvien daudzveidīgākus. “Modulāra ražošanas platforma ir viena no mūsu atbildēm nākotnes izaicinājumiem. Mēs izmantojam digitālās tehnoloģijas, lai atvieglotu darbu saviem darbiniekiem, vienlaikus procesu padarot elastīgāku un efektīvāku,” stāsta Gerds Valkers. Darbinieki montāžas procesu veic uz montāžas salām, kur nepieciešamos komponentus un materiālus piegādā automatizēti transporta līdzekļi.
Audi rūpnīcā Ingolštatē tiek izmēģināta jauna auto durvju paneļu montāža – tos automatizēti pieved tieši tajā vietā, kurā notiek komponentu montāža. Pateicoties ražošanas laika samazinājumam un efektivizētiem procesiem, dažos gadījumos Audi ir izdevies paaugstināt produktivitāti par līdz pat 20 procentiem. Piemēram, tagad saulessargus var pilnībā uzstādīt 1 darbinieks, ko līdz šim darīja 2 vai 3 ļoti limitētā laika dēļ uz konveijera līnijas. Audi var nodarbināt arī cilvēkus, kuri fizisku ierobežojumu dēļ vairs nevar strādāt pie konveijera.
Virtuālās tehnoloģijas ražošanā
Virtuālās tehnoloģijas ļauj ātri un efektīvi apskatīt modeļu versijas un aprīkojuma variantus dažādos vides un apgaismojuma apstākļos vēl pirms faktiskas ražošanas. Viens no mērķiem ir, lai sērijveida dizains būtu pēc iespējas līdzīgāks sākotnējai iecerei. Lai to panāktu, eksperti aplūko dizaina skices no modeļa agrīnās izstrādes fāzēm līdz ražošanas aprīkojuma palaišanai, lai saprastu, vai tās ir iespējams realizēt.
Lieli ekrāni ļauj attēlot automobili tā reālajā izmērā. Automobiļus ir iespējams attēlot reālistiski un ar fizikas likumiem atbilstošu apgaismojumu, ēnām un atspīdumu. Audi arvien plašāk izmanto 3D simulācijas, kā arī virtuālās brilles, lai redzētu modeļus no dažādiem skatupunktiem.
Virtuālās montāžas plānošanas priekšrocības viedajā ražošanā
Virtuālā montāžas plānošana taupa materiālos resursus, kā arī ļauj inovatīvi un elastīgi sadarboties ekspertiem dažādās atrašanās vietās. Turklāt tā ļauj iztikt bez prototipu izgatavošanas. Skenēšanas procesā tiek iegūti trīsdimensiju punktu mākoņi, ko var izmantot, lai virtuāli atveidotu iekārtas un infrastruktūru. Programmatūra ir veidota uz mākslīgā intelekta un mašīnmācīšanās bāzes. Tā ļauj Audi darbiniekiem virtuāli pārvietoties pa montāžas līniju. Pašlaik Audi sadarbībā ar NavVis izmēģina robotsuņa Spota pielietošanu 3D skenēšanai. Kopš digitalizācijas uzsākšanas 2017. gadā tajā ir iesaistīta aptuveni 4 miljonu m2 platība un 13 rūpnīcas. 100 000 m2 skenēšana, piemēram, Audi A6 ražotnē Nekarsulmā, prasa aptuveni 3 nedēļas, strādājot vienā maiņā. Šie digitālie dubultnieki un Audi virtuālās realitātes risinājumi ļauj pilnībā izmantot digitalizācijas un vizualizācijas priekšrocības.
Enerģijas ekonomija ražošanā
Audi rūpnīca Ingolštatē ik gadu patērē tikpat daudz enerģijas kā visa pilsēta, līdz ar to ir svarīgi analizēt patēriņa datus. Pašu izstrādātais enerģijas analītikas rīks palīdz padarīt ražošanu ilgtspējīgu. Tas ļauj konstatēt augstu enerģijas patēriņu ražošanā un ārpusražošanas laikā. 2021. gadā ar enerģijas analītikas rīka un procesu uzlabojumu palīdzību Audi Ingolštates rūpnīcā ietaupīja aptuveni 37 000 MWh enerģijas.
Kā un kur ražošanā Audi izmanto mākslīgo intelektu
Mākslīgais intelekts un mašīnmācīšanās ir neaizvietojama Audi digitālās transformācijas un mūsdienīgas ražošanas daļa. Algoritms Ingolštates metāla presēšanas ražotnē ļauj atrast komponentu trūkumus, lai tos operatīvi novērstu. Vēl vienā pilotprojektā Audi ar mākslīgā intelekta palīdzību pārbauda metinājuma šuves Nekarsulmas rūpnīcā. Visu Audi A6 virsbūves komponentu savienošanai ir nepieciešami aptuveni 5300 metinājuma punkti. Līdz šim ražošanas personāls metināšanas kvalitātes uzraudzībai izmantoja nejaušas izlases ultraskaņas analīzi, savukārt šobrīd A6 un A7 modeļu virsbūves izgatavošanā izmanto padziļinātu kvalitātes analīzi.
Kas slēpjas aiz Edge Cloud 4 Production koncepcijas?
Ar Edge Cloud 4 Production lokālo serveru risinājumu Audi uzsāk pilnīgu rūpnīcu automatizāciju. Pēc sekmīgiem izmēģinājumiem Audi ražošanas laboratorijā, darbinieku atbalsts Bēlingerhofas ražotnē tiks uzticēts trīs lokālajiem serveriem. Nekarsulmā uz vienas konveijera līnijas tiek ražots Audi e-tron GT quattro un R8. Audi vēlas kļūt par pirmo ražotāju pasaulē, kas izmanto šāda veida centralizētu serveru risinājumus no cikla atkarīgā ražošanā.
Jaunas idejas nākotnes digitālajai ražošanai
Digitalizācijas jomā Audi cieši sadarbojas ar Minhenes Tehnisko universitāti un Fraunhofera Industriālās inženierijas un organizēšanas institūtu. Audi “Autobūves iniciatīvas 2025” (AI25) mērķis ir izveidot pasaulē vadošo kompetences tīklu rūpnīcu digitālās transformācijas un inovāciju jomā. AI25 ir paredzēta kā ideju ģenerators un svarīgs digitālās pārejas solis. Audi ražotnei Nekarsulmā būs svarīga loma kā Volkswagen grupas digitālās transformācijas pilotrūpnīcai. Audi izmanto arī ražošanas laboratoriju Gaimersheimā, lai atklātu jaunas un inovatīvas tehnoloģijas un uzticami integrētu tās ražošanas procesos. Ciešā dialogā ar lietotājiem eksperti pārbauda jauno risinājumu piemērotību sērijveida ražošanai.
Par rakstu pārpublicēšanas noteikumiem lūdzam kontaktēties ar Travelnews.lv redakciju.