Foto: Publicitātes attēls
Autors: Emilija Bertašiūtė
Avots: Carvertical.com
Automašīnu krāsas bieži atspoguļo īpašnieka personību. Konservatīvie pircēji biežāk izvēlas vienkrāsainus transportlīdzekļus, savukārt ekstravertāki autovadītāji dod priekšroku spilgtām krāsām. Kopumā, lai gan automašīnu ražotāji piedāvā krāsas, kas atbilst jebkurai personībai, lielākā daļa autovadītāju dod priekšroku laika pārbaudi izturējušiem toņiem.
Automašīnu krāsu popularitāte dažādās valstīs var atšķirties – ASV iecienītākie toņi var nebūt populāri Vācijā, Spānijā vai Meksikā. Automašīnu krāsu tendences nav statiskas – laika gaitā tās mainās un uzmanības centrā nonāk jaunas krāsas.
Reklāma
Tomēr automašīnas krāsa nav tikai stila jautājums. Piemēram, acīmredzot sarkanas krāsas automašīnas biežāk cieš avārijās, kas tikai pierāda, cik svarīgi ir rūpīgi izvēlēties pareizo krāsu. carVertical automašīnu eksperti ir veikuši pētījumu, lai noskaidrotu populārākās automašīnu krāsas un to ietekmi uz braukšanas drošību.
Autovadītāji mēdz izvairīties no krāsainām automašīnām
Valstīs ar siltu klimatu ir vairāk krāsainu transportlīdzekļu nekā ziemeļu valstīs. Spilgtas krāsas automašīnas vadīšana Norvēģijā, Kanādā vai Zviedrijā var izsaukt dažos vietējos iedzīvotājos izbrīnu, taču Kalifornijā vai Itālijā, kur spilgtas krāsas ir pašsaprotama parādība, tas būs pilnīgi normāli.
Parasti valstīs ar siltāku klimatu populārākas ir baltas krāsas automašīnas, jo balta krāsa atstaro saules gaismu, padarot šos automobiļus mazāk karstus.
Kā liecina nesen veiktais pētījums, balta auto krāsa ir vispopulārākā Austrālijā (39,1% no kopējā autoparka) un ES valstīs (26,8%). Austrālieši priekšroku dod arī sudraba (15,9%) un pelēkas krāsas automašīnām (14%). Eiropiešiem vēl vairāk patīk pelēkas krāsas (25,9%), kam seko melni transportlīdzekļi (24,5 %).
Līdzīgs melnu transportlīdzekļu īpatsvars ir arī ASV (24,7%). Tomēr amerikāņiem patīk arī baltas (20,9%) un sudraba krāsas (17,3%) automašīnas.
“71% mūsu platformā pārbaudīto automobiļu bija vienkrāsaini – melni, balti, pelēki vai sudrabkrāsas. Tas tikai pierāda, ka cilvēki ir diezgan konservatīvi, kad runa ir par transportlīdzekļu iegādi,” saka Matas Buzelis, automašīnu eksperts un carVertical komunikācijas nodaļas vadītājs.
Automašīnu krāsu tendenču maiņa
Pēdējo 20 gadu laikā ir notikušas ievērojamas izmaiņas automašīnu krāsu tendencēs. 42% 2002. gadā ražoto un iepriekš minētajā auto vēstures platformā pārbaudīto automašīnu bija pelēkas vai sudraba krāsas. Savukārt, lai gan šobrīd baltā krāsa ir viena no populārākajām, 2002. gadā baltas krāsas automašīnu principā nebija.
Šobrīd situācija ir pavisam citāda. No visām 2020. gadā ražotajām automašīnām, kas tika pārbaudītas, 26% bija pelēkas un 18% – baltas.
Melno automašīnu īpatsvars no 2002. līdz 2020. gadam ir saglabājies vairāk vai mazāk līdzīgs. Dažkārt krāsu tendences saglabājas tikai dažus gadus. Piemēram, no 2012. līdz 2014. gadam brūno automobiļu skaits pieauga, bet pēc tam turpmākajos gados sāka strauji samazināties.
Kādas krāsas automašīnas ir visdrošākās braukšanai?
Saskaņā ar carVertical veikto pētījumu transportlīdzekļa krāsai ir ietekme uz iespējamību ciest ceļu satiksmes negadījumā. 60% no platformā pārbaudītajām sarkanajām automašīnām ir iekļuvušas avārijās, padarot to par visbīstamāko auto krāsu.
Arī brūnā (59%) un melnā (57%) ir automašīnu krāsas, kas avārijās cieš biežāk nekā citas, tām seko dzeltena (55%), zila (54%), balta (50%) un pelēka (50%). Lai gan atšķirības starp lietotām automašīnām nav būtiskas, pētījums liecina, ka konkrētu krāsu transportlīdzekļi ir mazāk pakļauti negadījumiem.
“Nav nekāds pārsteigums, ka sarkanas krāsas automašīnas biežāk iekļūst ceļu satiksmes negadījumos. Sporta automašīnas parasti tiek krāsotas sarkanā krāsā, un ātruma entuziasti biežāk izvēlas sarkanas automašīnas nekā konservatīvi autovadītāji. Tas ir pietiekami, lai saprastu, kāpēc sarkanās automašīnas ir šī konkrētā saraksta augšgalā,” skaidro M. Buzelis.
Pēdējās desmitgadēs automašīnu ražotāji ir ieviesuši daudz spilgtu krāsu. Taču neizskatās, ka pelēkā, baltā vai melnā krāsa drīzumā zaudēs savu popularitāti.
Par rakstu pārpublicēšanas noteikumiem lūdzam kontaktēties ar Travelnews.lv redakciju.