Jaunā gada sākumā mēs itin bieži atskatāmies uz pēdējo 12 mēnešu pieredzēto un domājam, kas izdevās un ko varētu darīt citādāk. Dažas mācības dzīvē mēs saņemam negaidot, bet dažas varam aizgūt no citiem - pieredzējušiem uzņēmējiem Latvijā, saka “Porsche Latvija” vadītājs Ivars Norvelis.
Pēc viņa teiktā, “Porsche Latvija” vēl šogad uzsāka unikālu projektu, apciemojot piecus Latvijas uzņēmumu vadītājus, “Porsche Taycan” īpašniekus, lai ielūkotos viņu profesionālās dzīves aizkulisēs, smeltos iedvesmu un dalītos ar citiem Latvijas iedzīvotājiem.
Reklāma
“Viens no jautājumiem, par ko runājām, bija arī ilgtspēja. Manuprāt, tas ir, kas vairāk nekā tikai klimats, zaļās tehnoloģijas vai aprites ekonomika. Tā ir arī dzīves kvalitāte un spēja pastāvēt cauri laikiem un spēt mainīties tiem līdz, palikt joprojām vajadzīgam,” piebilda Norvelis.
Ceram, ka šie stāsti būs apliecinājums tam, ka Latvija var lepoties ar iedvesmojošiem cilvēkiem un plaukstošiem biznesiem, kā arī motivēs stāties pretī jauniem izaicinājumiem 2023. gadā.
Aivars Strauss: jāpaļaujas pilnībā uz sevi
Tagadējā SIA "EMU Skulte” sākums meklējams 90. gados, kad pēc uzņēmuma dibinātāja un vadītāja Aivara Strausa vārdiem, faktiski nebija nekā. Iepriekšējā sabiedriskā iekārta bija kritusi un sākās jauna dzīve ar vēl nebijušiem izaicinājumiem.
Nosaukumu “Emu” uzņēmums ieguva pateicoties īpašnieka uzvārdam - Strauss, jo “emu” ir viena no skaistākajām šo Austrālijas putnu šķirnēm.
Apaļkoka tirdzniecības bizness vispirms noritēja Rīgas ostā. Uzņēmumam gāja dažādi - ir bijuši arī grūti laiki, bet Aivaram nebija ne šaubu par to, ka jāturpina strādāt un tiekties uz rezultātu.
“Ir jāpaļaujas pilnībā uz sevi. Protams, ir jāgaida arī palīdzība no citiem, bet, ja pats neuzņemsies atbildību, tad nekas nesanāks,” stāsta uzņēmējs un “Taycan” elektroauto īpašnieks.
1997. gadā Aivars saņēma uzaicinājumu darboties Skultes ostā, kur arī bija jāsāk strādāt no nulles. “Tērējām, darījām, domājām un jau tā paša gada novembrī piekrāvām pirmo kuģi un varējām atviegloti nopūsties!'' atminas Strauss.
Aivars uzsver, pašlaik ir svarīgi apzināties, ka realitāte ir mainījusies un ka tā, kā bija agrāk, vairs nebūs nekad. Ir jādodas uz priekšu un vienlaikus jāatceras, ka mūsu bērni un mazbērni dzīvos vidē, kuru atstājam.
“Ilgtspēja manā skatījumā ir spēja efektīvi strādāt un izmantot resursus lietderīgi. Piemēram, mēs stāvam uz teju četru hektāru kravas laukuma, kas ir pilnībā betonēts, tajā nav naftas produktu. Tas ļauj mums uzturēt vidi sakoptu un krietni atvieglo kravas auto pārvietošanos. Tāpat arī kravu izvietojums ir plānots tā, lai iekraušana un izkraušana aizņem iespējami mazāk laika, pakāpeniski tiek iepirkta arī hibrīdtehnika, lai mazinātu degvielas patēriņu,” skaidro Strauss.
Skaties video interviju šeit.
Nataļja Šamajeva: lai augtu, savs sniegums jāuzlabo katru dienu
Nataļja Šamajeva ir oftalmoloģe un plastiskā ķirurģe ar 15 gadu pieredzi. Viņa ir arī rekonstruktīvās plastiskās ķirurģijas klīnikas “My Vision” dibinātāja.
Vērtīgākā pieredze, ko viņa savas karjeras laikā ir guvusi ir tas, ka panākumus biznesā var sasniegt ar smagu darbu un objektīvu pašnovērtējumu. Pat atskatoties atpakaļ, uzņēmēja savas karjeras un dzīves ceļā neko nemainītu, jo tad nebūtu iegūta vērtīga pieredze, kas ikdienā noder biznesā un dzīvē.
“Mana profesija ir spilgts apliecinājums izglītības nozīmei, jo izaugsmes sasniegšanai mums jāaug un jāuzlabo savs sniegums katru dienu!” stāsta Nataļja.
Pēdējos piecos gados viņas klīnikā veiktas aptuveni seši tūkstoši estētiskās blefaroplastikas jeb acu plakstiņu koriģējošas operācijas. Uzņēmuma sasniegumi ir apliecinājums tam, ka Nataļja kopā ar komandu regulāri uzlabo profesionālo kompetenci ar jaunām zināšanām.
Apkārtējā vide un svarīgi notikumi arī ir zīmīgs komponents panākumu sasniegšanā. Ģimene, panākumi darbā un stiprs atbalsta plecs ir tas, kas Nataļju iedvesmo un motivē tiekties uz augstāku rezultātu.
Skaties video interviju šeit.
Edijs Ošs: biznesā, tāpat kā sportā, ir jāķer sekundes
Kuldīdznieka Edija Oša uzņēmums “Palleteries” ražo un eksportē koka paletes. Viņa uzņēmējdarbības sākums bija visai pieticīgs – seši darbinieki un 50 tūkstoši latu apgrozījums, taču bija degsme strādāt. Patlaban tas ir plaukstošs uzņēmums, kas 2021. gadā sasniedza apgrozījuma rekordu – ap 20 miljoniem eiro.
“Biznesā panākumu atslēga, protams, ir eksports, jo tas nodrošina stabilitāti, rada pievienoto vērtību un ļauj attīstīties. Katru gadu plānveidīgi attīstoties esam sasnieguši vērienīgus rezultātus,” stāsta Ošs.
Pēc viņa vārdiem, biznesā ir svarīgi arī pieņemt tirgus pārmaiņas un jāspēj tām pielāgoties. Šobrīd aktuāls ir arī elektrības un siltuma patēriņš, tāpēc uzņēmums piedalās lokālajās un Eiropas atbalsta programmās, kas palīdz ātrāk attīstīties.
Vienlaikus “Palleteries” tiek ieviesta resursu taupība, piemēram, pārejot uz “zaļāku” apgaismojumu, kas patērē mazāk elektrību.
Līdztekus uzņēmuma attīstībai, Edijam ir arī kāds ar auto nozari saistīts hobijs. Proti, autosports, ar kuru uzņēmējs nodarbojas vairāk nekā septiņus gadus, mācoties visu pats. Šobrīd viņš ir regulārs Latvijas, Baltijas, Ziemeļeiropas čempionātu dalībnieks un divkārtējais Latvijas čempions autosportā. Viņš ar panākumiem ir piedalījies arī Eiropas meistarsacīkstēs.
“Sportā ir jābūt labākajam, jāmēģina “ķert” sekundes. Šo pašu principu es izmantoju arī biznesā, atlasot spēcīgu un efektīvu darba komandu, kas palīdz ātrāk sasniegt uzņēmuma mērķus,” uzsver uzņēmējs.
Skaties video interviju šeit.
Dāvids Šulmans: biznesā ir jābūt proaktīvam un ziņkārīgam!
IT jomas profesionālis Dāvids Šulmans savā nozarē darbojas vairāk nekā 20 gadus, no kuriem Rīgā – nu jau astoņus. Pašlaik Dāvids strādā vērienīgā finanšu un apdrošināšanas uzņēmumā.
Skolā viņam patika matemātika un citi eksaktie priekšmeti. Viņš izvēlējās studēt ekonomiku, matemātiku un filozofiju. Līdzīgi kā citiem studentiem tolaik, arī Dāvidam patika darboties ar datoriem. Un kādā brīdī viņš esot apjautis, ka viņš var radīt kaut ko no nekā - tikai viņš un dators.
Līdzīgi kā pasaule, arī uzņēmējdarbība nestāv uz vietas. “Biznesā ir svarīgi saglabāt ziņkārīgu prātu un turpināt mācīties pašam, jo arī nozare pati attīstās un pastāvīgi sevi pārveido,” iesaka Dāvids Šulmans.
Viņš uzskata, ka Latvijā jāveido tāda ekonomiskā vide, kas ir pievilcīga uzņēmumiem un darbiniekiem. Vide, kas atbalsta biznesus un piesaista talantīgus uzņēmējus un profesionāļus. Tāpat ir ļoti svarīgi ieguldīt infrastruktūrā un veidot cilvēkiem piesaistošus darba apstākļus.
“Cilvēki ir svarīgākais biznesa resurss. Esmu novērojis, ka Latvijā ir labi izglītoti, strādīgi un apzinīgi darbinieki, kas rūpīgi veic savus pienākumus, tāpēc svarīgi ir piesaistīt aizvien jaunus biznesus Latvijai,” novērojumos dalās uzņēmējs.
Skaties video interviju šeit.
Mārtiņš Zvirbulis: nav jātaisa sniegavīrs, ja apkārt nav sniega!
“Timber Trade Development” atrodas Dobeles novadā - Bikstos, kas ir uzņēmuma īpašnieka un vadītāja Mārtiņa Zvirbuļa dzimtā vieta. Šobrīd šeit ražo kamīnmalku. Pirms tam uzņēmējs darbojās būvniecības nozarē, taču 2008.-2009. gada krīze lika aizdomāties par profesionālās jomas maiņu.
Ziemā būvniekiem ir mazāk darba, tāpēc 2014. gadā Mārtiņš uzsāka pilotprojektu, kas nu jau veido 90% no Mārtiņa biznesa, pārējie 10% joprojām paliek būvniecība, taču arī drīzāk, lai attīstītu pamata uzņēmējdarbību. Darbs, kas ieguldīts ražošanas attīstībā, viennozīmīgi nav bijušas standarta 160 stundas mēnesī, tās bija 24 stundas diennaktī septiņas dienas nedēļā.
Izaugsme notiek joprojām – uzņēmums iegulda iekārtās, lai cilvēkiem ir vieglāk strādāt un, lai samazinātu produkta pašizmaksu. “Jāskatās, jāmeklē, kas ir vajadzīgs. Galvenais – nepa-doties, bet mainīties!" uzskata Zvirbulis.
Savā karjerā uzņēmējs ir izmēģinājis dažādus virzienus, pat ražot biohumusu. Tomēr, neska-toties uz labu mārketingu un skaistu iepakojumu, produktam nebija pieprasījuma. Kā tagad secina Mārtiņš, cilvēkiem tas tobrīd nebija vajadzīgs. “Tas ir tas pats, kā taisīt sniegavīru, ja apkārt nav sniegs, tāpēc mana svarīgākā mācība ir pielāgoties situācijai, iedziļināties audito-rijā un tās vajadzībās. Ja kaut kas neiet, tad meklēt to, kas strādā un ir nepieciešams, cilvēkiem,” uzsver “Timber Trade Development” īpašnieks.
Pēc tam, kad dzīvē daudz kas ir darīts, viņš pavisam droši var teikt – vajag tikai mēģināt. “Mēs, latvieši, esam ļoti strādīgi, tāpēc ir svarīgi nebaidīties no tā, ko esam uzsākuši, vien-kārši vajag darīt. Un, ja nesanāk, mainām virzienu un nepadodamies,” dalās uzņēmējs.
Skaties video interviju šeit.
Katra uzņēmēja ceļš līdz panākumiem ir unikāls, tomēr visus vieno iekšējā degsme attīstīties un meklēt risinājumus, lai sasniegtu savus mērķus. Stāstu varoņu balsts ir arī pilnībā elektriskais automobilis “Porsche Taycan”. Ne velti, tā nosaukuma izcelsme meklējama turku valodā "Tay+Can” un nozīmē "enerģisks jauns zirgs”.