Auto industrijā jau gadiem pastāv “pelēko” tirgotāju radīti mīti, ka dīleri, kas tirgo arī mazlietotas automašīnas, piedāvā spēkratus ar nepatiesu vēsturi un maldina pircējus. Kā stāsta “Moller Auto” eksperti, ne velti, plānojot mazlietotas automašīnas iegādi, viens no biežākajiem pircēju jautājumiem un vienlaikus bažām ir kārotā spēkrata nobraukuma vēsture. Analizējot, ko cilvēki pērk un kādas lietotas automašīnas patiesībā nonāk pie dīleriem, “Moller Auto” speciālisti norāda, ka tām pirms pārdošanas ir jāiztur vismaz 130 kritēriju tests.
Tehniskajās pārbaudēs jāsasniedz atbilstība vairāk nekā 130 kritērijiem
Reklāma
Gadiem ejot, “pelēkais” auto tirgus ir radījis virkni dažādu mītu, kas dzīvo vēl šodien – ne velti teju ikviens iedzīvotājs var pastāstīt, kā viņš pats vai paziņa ir reiz nopircis “kaķi maisā” jeb spēkratu, kas pirmajā acu uzmetienā ir lielisks auto, bet neilgu laiku pēc pirkšanas to piemeklē viena ķibele pēc otras.
“Moller Auto” dīleru tīkla eksperti stāsta, ka, lai auto nonāktu otrreizējā tirgū, tam tiek veikta virkne pārbaužu. Savukārt automašīnas, par kuru vēsturi nav pieejama nekāda informācija, tirdzniecībā “Moller Auto” dīleros nenonāk vispār. Piemēram, lai spēkratu varētu pārdot atkārtoti, uzņēmuma servisu meistari veic to tehnisko apskati, pārbaudot automašīnu atbilstību pēc vairāk nekā 130 kritērijiem, tostarp apskatot dzinēja, transmisijas, balstiekārtas, elektronikas, salona un virsbūves stāvokli. Un otrreizējā tirdzniecībā šobrīd atrodas aptuveni 700 lietotas automašīnas, kuru nobraukums galvenokārt nepārsniedz 150 000 kilometrus.
Pieprasa SUV jeb apvidus automašīnas
Latvijas autobraucēji joprojām dod priekšroku SUV jeb apvidus tipa automašīnu modeļiem – tie jau gadiem ir pieprasītāko auto modeļu vidū. Tas ir skaidrojams ar to, ka SUV ir ļoti piemēroti dažādām vajadzībām, kā arī ar tiem ir ērti pārvietoties gan pilsētās un uz lielceļiem, gan uz zemes ceļiem, kas Latvijā ir īpaši svarīgi.
“Moller Auto” novērojis, ka pircēji ir kļuvuši ļoti praktiski un ierodas pat ar bērnu ratiņiem un mājdzīvniekiem, lai pārbaudītu, vai automašīnas ietilpība pilnībā atbilst ikdienas vajadzībām, tā izvairoties pieņemt kļūdainu lēmumu.
Komplektācija svarīgāka par auto izlaiduma gadu
Eksperti atklāj, ka dīlera centros Latvijā visbiežāk nonāk lietotas automašīnas, kas atceļojušas no Vācijas, Beļģijas un Zviedrijas, taču daudzas ir arī no Latvijas.
Interesanti, ka, salīdzinot ar citām Eiropas valstīm, Latvijā pircējiem viens no svarīgākajiem faktoriem mazlietota auto iegādē ir tā komplektācija, nevis, piemēram, izlaiduma gads. Proti, “Moller Auto” eksperti stāsta, ka 2021. gada modeļa vietā pircējs var izvēlēties 2018. izlaiduma gada automašīnu, lielāku vērību pievēršot tam, vai komplektācijā ietilpst digitālais spidometrs, modernāka klimata kontrole, sēdekļu apsilde, elektriskais bagāžnieks u.tml. Turpretim, raugoties uz automašīnas vecumu, vispieprasītākie ir 3 līdz 4 gadus lietoti auto.
Cilvēki uz dīleru centriem nāk retāk, jo pērk internetā
Ja iepriekš cilvēki uz dīleriem nāca klātienē vairākkārt līdz pieņēma lēmumu par auto iegādi, attīstoties digitalizācijai, esam nonākuši laikmetā, kad pircēji arī lietotu automašīnu izvēlas internetā. Pircēji ir kļuvuši daudz izglītotāki – internetā ir pieejama plaša informācija par auto modeļiem, to specifikāciju, tāpēc cilvēki to izmanto, veicot plašu “priekšizpēti”, bet uz dīleru centru atnāk vien, lai nokārtotu dokumentāciju un fiziski nopirktu automašīnu.
Tieši šī iemesla dēļ aktīvi tiek izmantota lietotu auto rezervācijas iespēja, proti, cilvēki “Moller Auto” mājaslapā var rezervēt kādu no lietoto auto katalogā pieejamajiem spēkratiem, lai līdz klātienes apskates brīdim to nevarētu nopirkt neviens cits pircējs. Šobrīd visaktīvāk šo iespēju izmanto klienti Latvijā un Lietuvā, nedaudz mazāk – Igaunijā.
Salīdzinot ar citiem eiropiešiem, Baltijas iedzīvotāji ir prasīgāki
Lai gan sabiedrībā ir viedoklis, ka mazāk turīgās valstīs cilvēki ir pieticīgāki, lietoto auto industrijā novērojama cita tendence. Salīdzinot ar citām Eiropas valstīm, Baltijas iedzīvotāju pirktspējas līmenis ir zemāks, taču, kad runa ir par tik nozīmīgu pirkumu kā automašīna, cilvēki būs krietni prasīgāki, lai par pirkuma summu iegūtu maksimāli labāko spēkratu.
Novērots, ka bieži vien iedzīvotāji ir gatavi pirkt vecāka izlaiduma gada, bet tomēr vēlas, lai tā būtu labā stāvoklī esoša “premium” klases automašīna. Taču, pēc ekspertu domām, tas apstiprina pieņēmumu, ka pircēji Baltijā ir racionāli un nopietnus lēmumus izsver ļoti rūpīgi.