Augstākais dizainera prasmju apliecinājums ir darba spēja stāvēt pāri laikam. Dizaina profesionāļi lieliski zina, ka radīt kaut ko šokējošu, kas pārsteigs un kādu laiku aizraus, ir daudz vieglāk nekā izveidot lietu, kas izturēs laika pārbaudījumu un ko atzīs par skaistu pat pēc vairākām desmitgadēm.
Autobūvē par dizainiski pārlaicīgiem tiek uzskatīti, piemēram, Jaguar E-Type, Ford GT un Mazda RX-7. Taču tas nav saistīts ar adrenalīna pieplūdumu, ko izraisa šie auto. Tas ir saistīts ar visiem trim kopīgu iezīmi – mērķim stingri pakļauts dizains bez liekām detaļām.
Reklāma
Ir grūti prognozēt, kuri modeļi minētajiem pievienosies nākotnē, taču, visticamāk, tie būs veidoti pēc tādiem pašiem principiem. Jau tagad tiek spriests, ka pēc desmit un divdesmit gadiem skaista joprojām šķitīs Mazda 6, bet diez vai to var teikt par aizgājušās paaudzes Honda Civic Type R un Nissan Juke.
Idejas smeļas dabā
Auto dizainers Dominīks Budins joko, ka pat šajā jomā strādājošam cilvēkam nav viegli noteikt, no kurienes aug viena vai otra uzņēmuma dizaina filozofijas saknes. “Pat paši dizaineri ne vienmēr apjauš, kā dzimis jaunais virziens. Parasti radošā sacensībā tiek izstrādāti vairāki varianti, un šajā procesā izkristalizējas veiksmīgākie risinājumi. Savu artavu dod arī katra speciālista personīgā pieredze un, protams, radošais impulss,” stāsta Dominīks.
Spilgti stila elementi bieži vien dzimst tieši tajos brīžos, kad profesionāļi iedvesmu smeļas dabā. Īpaši raksturīgi tas ir japāņiem un jo īpaši Mazda dizaineriem, kuri idejas meklē vēja un ūdens radītajās formās. Taču galu galā auto dizainā paliek tie elementi, kas patīk cilvēkiem. “Pēc gadiem neviens vairs neprāto, kāpēc BMW priekšējam režģim ir divas “nieres”. Iespējams, šī ideja radās vienkārši kā viens no daudziem darba variantiem,” pieļauj Dominīks.
Līdz šim viens no efektīvākajiem veidiem, kā novērtēt sabiedrības reakciju, ir koncepti. “Skatīties uz tiem ir kā skatīties divus soļus uz priekšu nākotnē, un tā ir lieliska iespēja parādīt radikālus dizaina risinājumus. Pēc izstādēm ražotāji rūpīgi analizē atsauksmes un atlasa labākās idejas. Bet vēlāk izmanto tās jaunās paaudzes modeļos,” stāsta Dominīks.
Kas neriskē, tas nedzer šampanieti
Parasti no konceptauto sērijveida modeļos nonāk tikai atsevišķi dizaina elementi, taču gadās pa izņēmumam, kas pārsteidz un pat sajūsmina tirgu. Tas attiecas ne tikai uz ārkārtīgi eksotiskiem un dārgiem auto, bet arī uz plašam cilvēku lokam paredzētiem spēkratiem. Kā piemēru te var minēt 2014. gada Toyota C-HR, 206. gada Honda Civic un Mazda Kai – šie neticami efektīgie konceptauto pārtapa sērijveida produkcijā.
Arī viens no Mazda konceptiem kļuva par ļoti glītu sportisku hečbeku, kas atspoguļoja Kodo dizaina evolūcijas jaunākos virzienus. Tas nepalika nepamanīts, un Pasaules gada auto konkursā Mazda 3 saņēma balvu par labāko dizainu, savukārt markas fani, ievērojuši šim segmentam neierasti spēcīgo vizuālo pieteikumu, gaidīja modeļa jaudīgākās versijas ierašanos.
Tomēr vairumā gadījumu sērijveida auto un koncepti būtiski atšķiras, jo drosmīgi dizaina lēmumi vienmēr ir saistīti ar papildu riskiem, kas mēdz arī nostrādāt.
Pārmaiņas skar ikvienu
Dominīks Budins uzsver, ka pat Toyota pēdējos gados ir sapratusi – ar uzticamu ekonomiskās klases auto ražošanu vien nebūs gana, tāpēc nu jau zīmols sava tēla veidošanā dara daudz vairāk. Tas ir prezentējis ne vienu vien iespaidīgu konceptauto, demonstrējot intriģējošas nākotnes ieceres, laidis klajā interesanto GR Yaris, GR86 un Supra, kā arī aktīvi un veiksmīgi piedalās starptautiskās motorsporta sacensībās.
“Spektra otrā galā ir Peugeot. Šī uzņēmuma uzdrīkstēšanās ne vienmēr izrādās veiksmīga, taču rodas iespaids, ka tā modeļi vienmēr ir īpaši. Arī tā var meklēt jaunus virzienus,” saka Dominīks.
Savukārt par Mazda Dominīks saka: tas ir uzņēmums, kas pieņem pārdomātus dizaina lēmumus, taču necenšas izcelties par katru cenu. “Mazda dizaineri nemēģina izgudrot, ja tā var teikt, riteni no jauna – viņi izmanto pārbaudītus risinājumus. Tas ir drošs ceļš,” saka Dominīks.
Nesen debitējušā lielā krosovera Mazda CX-60 izskatā šķietami nav nekā īpaši novatoriska, taču jo vairāk iedziļinās, jo labāk redzams, ka dizainā ir ieguldīts ilgs un rūpīgs darbs. Atšķirības, salīdzinot ar iepriekšējiem modeļiem, ir nelielas, taču būtiskas.
“Mazda izvēle ir pilnīgi loģiska, jo absolūtais vairākums cilvēku visā pasaulē ir diezgan konservatīvi. Gan citās jomās, gan auto nozarē cilvēkiem pievilcīgākas šķiet praktiskas lietas ar nesarežģītu dizainu. Galvenais, lai konservatīvisms nepārvērstos stagnācijā. Šo patiesību var apstiprināt arī Toyota, kuras Prius modelis brēktin brēca pēc pārmaiņām. Tā patiešām bija laba mašīna, kas ražošanā bija bijusi daudzus gadus un bija pazīstama ar savu kvalitāti, taču, paplašinoties hibrīdmodeļu klāstam, parādījās alternatīvas. Lai iekarotu lielāku tirgus daļu, vairs nepietiek ar to, ka esi ekoloģisks, – tev jābūt arī foršam. Rivian, Tesla un citi jaunie ražotāji ir pierādījuši, ka jaunās paaudzes automašīnas var izskatīties forši. Tāpēc nav brīnums, ka jaunākās paaudzes Prius ir radikāli citāds,” skaidro Dominīks.
Būs tā, kā vēlaties
Lai automašīnas saglabātu pievilcību potenciālo pircēju acīs, tās ir būtiski jāatjaunina un pat jāprezentē kā jauns produkts. Bieži vien ir jāmaina nosaukums. Tā radās Porsche Taycan, kas galu galā pilnībā aizstās līdzīgo Panamera.
Dizaina koncepcija ietver arī virsbūves tipu, un šajā ziņā vairums ražotāju savus modeļus pārvērš par dažādiem apvidniekiem un pilsētas SUV.
Kompānijām reaģējot uz jaunāku cilvēku vēlmēm, tika atjaunots spartiskais Suzuki Jimny un tirgū parādījās daudzfunkcionāli modeļi, piemēram, Hyundai Kona un Mazda CX-30. Rotaļīgie krosoveri ar melnu plastmasas apdari bija lieliski piknikam brīvā dabā jebkuros laika apstākļos.