Kamēr citi domāja par praktiskiem spēkratiem, tikmēr Ferijs Porše sapņoja par moderniem sporta auto. Šo sapni viņš piepildīja 1948. gada 8. jūnijā, kad pirmais rodsters ar “Porsche” zīmolu “356/1” saņēma ekspluatācijas atļauju, pastāstīja oficiālais zīmola pārstāvis Latvijā, SIA “Baltijas Sporta Auto” valdes loceklis Ivars Norvelis.
75 gadus vēlāk “Porsche” zīmols joprojām ir sportiskuma, jaudas, eleganta dizaina un inovatīvu tehnoloģiju iemiesojums. 2023. gads ir īpašs jubilejas gads – svētkus svin gan pats zīmols, gan arī tā ikoniskais “911”.
Par godu tam šogad norisināsies dažādi starptautiski pasākumi, kurus auto un zīmola mīļotāji var pagūt apmeklēt. Pasākumu saraksts pieejams šeit.
Reklāma
“Arī Latvijā būs pārsteigumi, kurus ceram jau drīzumā izziņot, tikmēr par godu šai zīmīgajai jubilejai jaunu elpu ieguvis gan “Porsche” centrs “Rīga”, gan vairāki pilnībā elektriskie “Taycan”, kurus var manīt Rīgas ielās,” teica Norvelis.
Viņš piebilda, ka jubilejas moto ir “Sapņu vadīti” jeb “Driven by Dreams”, tāpat īpaši par godu svētkiem ir pielāgots dizains, kurā izmantotas zīmola ikoniskākie toņi “Irishgreen”, “Speedyellow”, “Guardsred”, “Modegrau”, “Riverblue”, “Rubystar” un “Mintgreen” un kurš pašlaik vieno ikvienu oficiālo “Porsche” pārstāvniecību pasaulē.
Tikmēr esam apkopojuši svarīgākos faktus, kas šo zīmolu padara gan leģendāru, gan iedvesmojošu.
Ģimenes bizness dzimst Lielajā depresijā
Lielās depresijas pīķī Veimāras Republikā (tagadējā Vācija), 1931. gada 25. aprīlī, Štutgartes komercreģistrā tiek reģistrēts uzņēmums “Dr. Ing. h.c. F. Porsche Gesellschaft mit beschraekter Haftung, Konstruktion und Beratung fur Motoren- und Fahrzeugbau”. Vēl 1930. gada decembrī izveidotais inženieru birojs atradās Štutgartē, Kronenstrasse 24, un tajā bija 12 darbinieku. Papildus Ferdinandam jeb Ferijam Poršem, kurš ierobežotas atbildības uzņēmuma pamatkapitālā iemaksāja 24000 reihsmarku, iemaksu 3000 reihsmarku apmērā veica arī viņa znots Dr. Antons Pīks, kā arī Ādolfs Rozenbergers. Abi kungi kļuva par partneriem uzņēmumā.
Pirmais pasūtījums nebija jāgaida ilgi, un tas nāca no autoražotāja Kemnicā, prasot izstrādāt sešu cilindru dzinēju vidēja darbības rādiusa auto, kā arī pilnīgi jaunu standarta astoņu cilindru dzinēju. Tam sekoja vēl citi, piemēram, pagriežama riteņu ass un piecu cilindru radiālais dzinējs ar gaisa dzesēšanu kravas transportlīdzekļiem.
“Porsche” atrod mājvietu Cufenhauzenē
Ferijs uzņēmuma vārdā jau 1937. gadā iegādājās zemes gabalu Spitalwaldstrasse 2, kur joprojām mājo “Porsche Werk 1” jeb “Porsche Exclusive Manufaktur”. Ražotnes būvniecība sākās 1937. gadā, un jau 1938. gada 25. jūnijā uzņēmums varēja uz to pārcelties.
Neskatoties uz to, ka uzņēmums ir globāls, “Porsche” sirds un patiesās mājas joprojām ir Cufenhauzenē, Štutgartē. Šeit dzima pirmais īstenais “Porsche” un joprojām tiek ražoti gan dzinēji, gan sporta auto – “911”, “718 Cayman”, “718 Boxster” un pilnībā elektriskais “Taycan”. Auto nozarē šo ražotni unikālu padara tas, ka standarta auto top uz tās pašas ražošanas līnijas, kur sacensību spēkrati.
“Porsche” izpētes un attīstības centrs kopš 1971. gada atrodas Veizahā, Ludvigsburgā mīt pēcpārdošanas eksperti, tikmēr viena no pasaulē modernākajām automašīnu rūpnīcām ir Leipcigā. Tā tika uzbūvēta 2002. gadā, būtiski modernizēta 2016. gadā, šeit pilnībā tiek ražoti tādi modeļi kā “Panamera” un “Macan”.
Unikāls sporta auto, kas līdz sacensībām netiek
1947. gadā “Porsche” inženieri saņēma pasūtījumu no itāļu sporta auto ražotāja un zīmola “Cisitalia” radīt automobili “Grand Prix” sacensībām. Dzima “Type 360”, kas apsteidza savu laiku – to darbināja 1,5 litru, 12 cilindru motors ar turbokompresoru, un tam bija pieejama visu riteņu piedziņa. “Type 370” bija plānots divu litru, astoņu cilindru bokserdzinējs, lai ar šo auto varētu piedalīties izturības sacensībās, piemēram, “Mille Miglia”. Diemžēl Turīnas autoražotājam aptrūkās līdzekļu, tāpēc tālāk par testēšanu šie auto netika attīstīti.
Drosme sekot savam sapnim
“To, kuriem ir veicies no sava sapņa izveidot biznesu, parāds pasaulei ir turpināt rūpēties par sapņiem,” tā reiz teicis Ferijs Porše. Patiesi, viņš bija iztēlojies automašīnu, kāda vēl nekur neeksistēja, un 1940. gadā sākt strādāt pie sporta auto izveides tik tiešām prasīja drosmi. 1948. gadā dzima pasaulslavenais rodsters “356/1”, kuram tolaik bija “Volkswagen” dzinējs un maksimālais ātrums – 135 km/h.
Jau no pirmsākumiem “Porsche” izmantoja auto sacensības kā testa platformu saviem jaunajiem modeļiem. Tā jau 1948. gada 11. jūlijā “Porsche 356/1” demonstrēja savu ātrumu Insbrukas ielas sacīkstēs.
Taču patiesu pirmo starptautisko slavu “Porsche” ieguva 1951. gadā, kad auto pirmo reizi startēja Lemānas 24 stundu izturības sacensībās. Šī bija arī pirmā reize, kad ražotājs vispār piedalījās šāda tipa pasākumā.
Gads, kad debitēja “911”
1963. gadā dienasgaismu pirmo reizi ieraudzīja “Porsche 356” pēctecis. Starptautiskajā auto izstādē (IAA) Frankfurtē tika atklāts prototips “901”, kas pēcāk kļuva zināms un tirgū nonāca kā “911”. Nenoliedzami, kopš tā brīža šis modelis ir spēcīgi ietekmējis “Porsche” zīmola identitāti.
Jaunajam prototipam papildus sešu cilindru dzinējam ar augšējām sadales vārpstām bija šasija ar neatkarīgo piekari aizmugurējai asij un monokoka virsbūve.
Turpmākajos gados pasaule pieredzēja šīs modeļu līnijas atvasinājumus. Pēc tam, kad 1974. gadā jaunais “911 Carrera RSR Turbo 2.1” ieguva otro vietu Lemānā un sacensībās gūtās mācības tika ņemtas vērā turpmākajā ražošanā, Parīzes auto izstādē debitēja pirmais “911 Turbo”.
Šajā laikā “Porsche” strādāja arī Anatols Lapiņš – latviešu izcelsmes “Porsche” galvenais dizainers, kurš šajā amatā bija no 1969. gada līdz pat 1989. gadam. Publiski nereti viņu dēvē par “911” varoni, jo tieši viņa vadībā šī modeļu līnija tika paplašināta.
Pirmā uzvara tuksneša sacensībās
1984. gadā “Porsche 911 Carrera 4x4” pārsteidza visus, uzvarot Parīzes-Dakāras rallijā. Tā bija arī pirmā reize, kad sporta auto uzvar tuksneša sacensībās. Pilnpiedziņas spēkratu Lielbritānijas tabakas ražotāja “Rothmans” krāsās vadīja Renē Metge un Dominiks Lemuēns.
Drūmie 90. gadi un “Porsche” renesanse
Pagājušā gadsimta 90. gados “Porsche” sāka ciest zaudējumus, tāpēc citu pasākumu starpā ražotājs ieviesa vairākas inovācijas efektivitātes uzlabošanai, piemēram, vienādo detaļu stratēģiju, nulles kļūdu principu un “tieši laikā” loģistiku.
Vienlaikus “Porsche” turpināja attīstīt jaunas idejas un virzienus, ko novērtēja mediji, izplatītāji un klienti. Piemēram, 1993. gadā uzņēmums nāca klajā ar “Boxster” konceptu, kas atgādināja savulaik populāro “550 Spyder” sacensību auto. Ražošanā šis auto nonāca pēc trīs gadiem, un tas tika sagaidīts atplestām rokām.
Savukārt 2002. gadā publiku pārsteidza “Porsche Cayenne” – sporta daudzfunkcionālais transportlīdzeklis jeb SUV, kuru pirmo reizi plašākai sabiedrībai prezentēja toreizējais Vācijas kanclers Gerhards Šrēders un “Porsche” valdes priekšsēdētājs Vendelins Videkings. 20 gadus vēlāk šis joprojām ir viens no pieprasītākajiem un pārdotākajiem “Porsche” modeļiem pasaulē un arī Latvijā.
2013. gadā sekoja kompaktais SUV “Macan”, kuru ražo rūpnīca Leipcigā. Vēl pirms tam tās paplašināšanā tika ieguldīti 500 miljoni eiro.
Elektriskā nākotne
Arī šai nākotnei saknes ir meklējamas “Porsche” vēsturē. Elektrība jau kopš agras jaunības esot aizrāvusi Feriju, tāpēc nav brīnums, ka pirmie auto, ko viņš radīja vēl 19. gadsimta nogalē, bija elektriski. 1900. gadā pirmais “Lohner-Porsche” elektromobilis pat tika izstādīts Parīzes Expo.
Taču pirmais patiesi jaudīgais un pilnībā elektriskais “Porsche” sporta auto “Taycan” pirmizrādi piedzīvoja 2019. gada 4. septembrī. Tā nosaukums, kas cēlies no turku valodas un nozīmē “Enerģiska rumaka dvēsele”, pilnībā iemieso šā auto garu – inovācijas, sportiskumu un emocijas. To novērtēja pircēji. Ne velti vēl 2022. gadā šis bija pārdotākais “premium” kategorijas elektriskais auto arī Latvijā.
Šajā pašā gadā “Porsche” pievienojās arī E-Formulai, kurā veiksmīgi sacenšas vēl joprojām. Turklāt šo sporta auto platforma tiek un tiks izmantota jaunu elektrisko modeļu attīstībai un uzlabošanai.
Šā gada pavasarī “Porsche” publiski apstiprināja, ka tā modeļu klāsts piedzīvos pārmaiņas, proti, sagaidāms, ka vairāki esošie modeļi kļūs pilnībā elektriski. Piemēram, plānots, ka no 2024. gada būs pieejams elektriskais “Macan”, kam desmitgades vidū sekošot pilnībā elektriskais “718”, vēlāk – arī “Cayenne”.
““Porsche” ir apņēmies, ka līdz 2030. gadam 80 % no tā pārdotajiem spēkratiem būs elektriski. Pašlaik ražotājs mērķtiecīgi virzās, lai šo stratēģiju īstenotu. 75 gadi spilgtās “Porsche” vēstures liecina, ka visu, ko mēs iztēlojamies, mēs varam īstenot, ja vien rūpīgi strādājam un paturam prātā savus sapņus,” uzsvēra Norvelis.