Autors: Keita Luīza Muceniece
Avots: Lead.lv
Transmisijas jeb ātrumkārbas eļļas nereti paliek motoreļļu “ēnā”, jo par tām dzirdām un lasām retāk, lai gan tās ir vienlīdz svarīgas, lai uzturētu savu transportlīdzekli tehniski labā kārtībā un nodrošinātu tā ilgmūžību un efektivitāti. Par to, ko ņemt vērā, izvēloties piemērotāko transmisijas eļļu savam spēkratam, stāsta “Total Energies” eksperts Andžejs Hušatinskis (Andrzej Husiatyński).
Atšķirība starp motoreļļu un ātrumkārbas eļļu
Reklāma
Pirmā pazīme, kā atšķirt ātrumkārbas eļļas no motoreļļām, ir SAE viskozitātes kategorija. Tomēr augstāka numerācija, piemēram, 75W-80; 80W-90 vai 85W-140 nenozīmē to, ka šīm eļļām ir augstāka viskoze. Viskozitātes ziņā 5W-30 motoreļļas ir līdzīgas 75W-85 ātrumkārbas eļļām. Der atcerēties, ka motoreļļas ieliešana ātrumkārbas eļļas vietā var izraisīt paātrinātu nodilumu, kas ātri vien novedīs pie piemaisījumu uzkrāšanās dzinējā un korozijas, līdz ar to netīši pieļautā kļūda dārgi maksās.
Populārākā transmisijas eļļu klasifikācija - API: GL-4, GL-5 un GL-4/GL-5 – nosaka attiecīgā produkta paredzēto lietojumu - vai tā ir paredzēta tieši ātrumkārbai, priekšējām un aizmugurējām asīm vai der abām detaļām.
Raksturīgākā transmisijas eļļas iezīme ir ievērojamā atšķirība starp īsāko un garāko eļļas maiņas intervālu. Zemākā robeža līdz eļļas maiņai ir aptuveni 80-100 tūkstoši km, bet beidzamā robeža ir 500 tūkstoši km. Maiņas intervālu nosaka ražotājs, to apzīmējot ar MAN 341. Z1 vai MAN 341. Z5. Ja plānoti īsāki nobraukumi, tad iesaka izmantot minerāleļļas, vidējiem nobraukumiem – pussintētiskās eļļas, bet garākiem nobraukumiem (vairāk par 500 000 km) – sintētiskās eļļas.
Traxium Gear un Traxium Axle eļļas
Runājot par Traxium transmisijas eļļām, ar šo nosaukumu jāsaprot eļļas manuālajām ātrumkārbām. Transmisiju eļļas (Traxium Gear) apzīmē API GL-4 klasifikācija. Aizmugurējās ass eļļas (Traxium Axle) ir apzīmētas ar API GL-5. Traxium Axle ir vairāk EP (Extreme Pressure), kas nozīmē, ka tās ir izturīgas pret augstu spiedienu. API GL-5 eļļas (paredzētas asīm) nav piemērotas ātrumkārbai, jo izmantotās EP piedevas lielā daudzumā izraisīs paātrinātu savienojošo virsmu nodilumu. Tāpat arī GL-4 jeb transmisiju eļļas nevajadzētu liet aizmugurējās asīs, jo tām, pilnīgi pretēji, būs pārāk maz EP piedevu.
No 80 tūkstošiem līdz 500 tūkstošiem kilometru
Zinot, ka GL-4 ir paredzēts ātrumkārbām un GL-5 ir paredzēts asīm, rodas jautājums – kā zināt, cik liels drīkst būt nobraukums? Gan GL-4, gan GL-5 eļļas gadījumā to norāda ražotāju apstiprinājumi. Piemēram, viens no līderiem ātrumkārbu ražošanā, uzņēmums “ZF”, dala GL-4 eļļas TE-ML 01 un 02 grupās. Ciparu apzīmējumiem pievieno burtu apzīmējumus (no A līdz E). Alfabēta burts norāda eļļas kvalitāti un intervālu starp tās izmaiņām. Ja eļļas iepakojumā blakus GL-4 zīmei ir FM TE-ML 01A apstiprinājums, tas nozīmē, ka tā ir īsā nobraukuma eļļa, turpretī TE-ML-01E garākiem nobraukumiem. Intervāla garuma atšķirība starp īsāko un garāko var būt līdz pat piecām reizēm!
Garāks nobraukums vai īsāks – kas tad īsti labāk?
Daži autovadītāji šajā brīdī var jautāt, vai šāds būtisks intervāla pagarinājums nesaīsina auto dzīves mūžu. “Total Energies” eksperts Andžejs Hušatinskis (Andrzej Husiatyński) apgalvo, ka vairāki autoražotāji ir vienisprātis, ka labāk tomēr ieteicams izmantot sintētiskās eļļas, kas paredzētas garākiem nobraukumiem. Izņēmums ir smagie transportlīdzekļi, kas pārvietojas kalnainos ceļos, būvlaukumos utt., tiem iesaka izvēlēties pussintētisko transmisijas eļļu. Ja tomēr māc šaubas par pareizo izvēli, detalizētu informāciju par piemērotāko eļļu savam auto vienmēr var atrast transportlīdzekļa īpašnieka rokasgrāmatā.
“Cilvēkiem, kuri šaubās par pareizās transmisijas eļļas izvēli, iesaku pievērst uzmanību degvielas patēriņam. Ja tas ir zems, tad eļļu var mainīt retāk, tomēr ja patēriņš augstāks, tas nozīmē, ka viss barošanas bloks strādā zem smagas slodzes, un tad labāk eļļas nomaiņu veikt biežāk,” iesaka “Total Energies” tehniskās nodaļas vadītājs Andžejs Hušatinskis.
Dārgāku sintētisko eļļu izmantošana, lai arī sākumā šķiet dārga izvēle, tālredzīgi domājot, sanāk izdevīgāka izvēle, jo par nelielu papildus maksu pagarina intervālu līdz nākamajai eļļas nomaiņai pat par 5 reizēm!
“Divi vienā – izmanto labāko iespējamo eļļu un ietaupi uz eļļas maiņu. Jāatceras gan, šādi ekonomējam ne tikai izdevumus par auto servisu, bet arī izvairāmies no neparedzētiem negadījumiem, ja nu gadās aizmirst laicīgi nomainīt eļļu. Turklāt labākās Traxium eļļas ar FE apzīmējumu samazina arī degvielas patēriņu līdz pat 0,5%, salīdzinājumā ar minerāleļļām,” apgalvo Andžejs Hušatinskis.
Par rakstu pārpublicēšanas noteikumiem lūdzam kontaktēties ar Travelnews.lv redakciju.