Kamēr Palangā simtiem jaudīgu iekšdedzes automobiļu pulcējās tradicionālajās izturības sacensībās Aurum 1006 km, divu pieredzējušu autobraucēju ekipāža ar mašīnu, kas simbolizē mūsu ceļu nākotni, klusi un pacietīgi krāja kilometrus Lietuvas nomalē. Lai gan Vitoldu Miļus un Daiņu Jaku nespieda sacensībās valdošais satraukums, arī viņi par adrenalīna trūkumu sūdzēties nevarēja – auto pasaulē labi zināmie vīri centās, cik bija viņu spēkos, lai ar elektrisko Kia e-Niro pēc iespējas ātrāk pa asfaltētiem ceļiem apbrauktu apkārt Lietuvai.
Pēc gandrīz divdesmit četras stundas ilga brauciena auto entuziasti varēja uzelpot, jo jaunais Lietuvas rekords viņiem bija kabatā – pieredzējušo ceļotāju duets 1176 km garo maršrutu gar robežu ar tuvējām kaimiņvalstīm bija veikuši 20 stundās 28 minūtēs un 22 sekundēs.
Reklāma
Pagaidām ekipāža vēl gaida oficiālu apstiprinājumu no rekordu uzraudzības aģentūras, taču viņiem pašiem par rezultātu šaubu nav. Lai sasniegtu savu mērķi, vīri brauca atbilstoši satiksmes noteikumiem un ātruma ierobežojumiem, turklāt viņu elektrisko e-Niro pastāvīgi uzraudzīja globālās pozicionēšanas sistēmas aprīkojums.
Interesanti, ka šogad V. Miļum un D. Jakam izdevās labot pašiem savu rekordu, ko viņi vasaras saulgriežos pirms trim gadiem uzstādīja ar iepriekšējās paaudzes elektrisko Kia e-Niro. Toreiz četrām akumulatora uzlādes pauzēm un distances veikšanai kopā bija nepieciešama 21 stunda 58 minūtes un 41 sekunde.
"Vēlējāmies visu paveikt tieši tāpat, kā pirms trim gadiem. Tikai mašīna, ko mēs vadījām, bija jaunāks modelis, un infrastruktūras situācija bija mainījusies. Bet mērķis jau no paša sākuma mums bija skaidrs – pārspēt mūsu pašu rekordu," uzsvēra V. Miļus.
Progresa tests praksē
V. Miļus un D. Jaks startēja piektdien no rīta un brauca bez apstājas, pauzes ieturot tikai akumulatora uzlādes vietās. Maršruts veda tāpat kā pirms trim gadiem – no Palangas uz Klaipēdu, Šiluti, Jurbarku, Šaķiem, Ķībartiem, Druskininkiem, Varēnu, Šaļčininkiem, Viļņu, Nemenčini, Pabradi, Švenčoņiem, Ignalinu, Visaginu, Zarasiem, Rokišķiem, Biržiem, Pasvali, Žeimeli, Jonišķiem, Žagari, Mažeiķiem un caur Skodu atpakaļ uz Lietuvas vasaras galvaspilsētu.
Kā stāsta žurnāla Auto Bild Lietuva izdevējs V. Miļus, ideja uzstādīt jaunu Lietuvas apbraukšanas rekordu ar elektromobili radusies pēc lēmuma pārbaudīt, kā šis, iespējams, visstraujāk augošais vieglā transporta segments ir mainījies pēdējo gadu laikā. Žurnālists arī atzīmē, ka strauji pieaug ne tikai elektromobiļu, bet arī ar tiem saistīto pakalpojumu un mobilo lietotņu klāsts.
"Savā ziņā vēlējāmies redzēt, vai Lietuvā elektroauto lietotāju ikdiena tiešām kļūst vieglāka, jo kopumā šo trīs gadu laikā ļoti daudz kas ir mainījies. Vai šīs izmaiņas tiešā veidā atspoguļojās mūsu maršrutā, ir un paliks atklāts jautājums, taču jāsaprot, ka daļa no dzīšanās pēc jauna rekorda vienmēr ir kā spēle," smaidot saka V. Miļus.
Rūdīto autobraucēju izvēlētais jaunais Kia e-Niro ir apgādāts ar 150 kW elektromotoru, kas piedzen priekšējos riteņus. 64,8 kWh akumulators un 16,2 kWh/100 km vidējais elektroenerģijas patēriņš ļauj gandrīz 4,5 metrus garajam elektriskajam krosoveram ar vienu uzlādi nobraukt līdz 460 km. Šādi parametri ļoti atviegloja entuziastu ceļu pretim jaunam rekordam.
Kā norāda bloga 100procentuelektrinis.lt autors D. Jaks, jaunās paaudzes e-Niro principiāli atšķiras no iepriekšējā modeļa. Kopīgs tiem ir tikai nosaukums.
"Mašīna ir būvēta uz citas platformas un ir pilnīgi citādāka, taču tai pašā laikā arī krietni ērtāk lietojama. Mums bija jaunāks auto, kas ar vienu uzlādi spēj nobraukt mazliet tālāk, un akumulators, kas lādējas nedaudz ātrāk, tāpēc galamērķis mums neizbēgami bija jāsasniedz ātrāk. Var teikt, ka mēs finišā pārliecinājāmies par progresu, jo, ja ceļā būtu pavadījuši vairāk laika, tas nozīmētu, ka progresa nav," smej elektroauto jomas eksperts.
Nevar gan noliegt, ka uzlādes staciju attīstības tempi joprojām krietni atpaliek no elektroauto lietotāju pārvietošanās ģeogrāfijas un tempa. Tāpēc garākos braucienos automobilisti joprojām lielā mērā ir atkarīgi no savu spēkratu spējām – akumulatora ietilpības un mašīnas veiktspējas.
"Atsevišķos reģionos infrastruktūra aizvien ir tieši tāda pati kā pirms trim gadiem, bet elektromobiļu skaits ir ievērojami audzis," uzmanību realitātei pievērš D. Jaks.
Atbilde reālajai dzīvei
V. Miļus norāda, ka jauna elektroauto rekorda uzstādīšana tradicionālo 1006 km sacensību laikā nav nejaušība. Žurnālists katru gadu šajā laikā cenšas pārbaudīt dažādu tipu auto patiesās spējas, turklāt, viņaprāt, elektromobilitāte neizbēgami ienāk arī tradicionālajā autosportā.
"Autoražotāji ļoti strauji virzās uz elektromobilitāti. Līdz ar to motoru sports un elektromobiļi, ja tā var teikt, ir uz viena viļņa gan nākotnes un tehnoloģiju, gan arī šodienas izpratnē. Tuvākajā nākotnē būs grūti izturības sacīkstēs pāriet uz tīru elektropiedziņu, taču par tās sniegtajām priekšrocībām gan mēs varam pārliecināties jau tagad," pārliecināts ir rekordists.
Nobeigumā jaunie Lietuvas rekordisti atklāj, ka īpašu taktiku savam braucienam nav gatavojuši, un iespējas uzlādēt akumulatoru izskaitļojuši jau brauciena laikā. Turklāt viņiem nācies ņemt vērā dažādus mainīgos lielumus, tostarp ceļmalas uzlādes staciju noslogojumu un akumulatora enerģijas rezerves konkrētajā brīdī.
"Elektromobiļa vadītājam mūsdienās ir jābūt diezgan gudram, jo tu vari iepriekš izpētīt, kur būs jāapstājas, taču situācija braukšanas laikā var krasi mainīties. Šādos gadījumos lieti noder dažādas mobilās lietotnes. Mums divatā šis brauciens bija diezgan komfortabls un viegls, jo viens brauca, bet otrs sekoja aktuālajai situācijai. Tādā veidā jebkurā brīdī var operatīvi reaģēt un pielāgot savas rīcības nākamos soļus, un, piemēram, izlemt, kur un cik ilgi veikt akumulatora uzlādi. Turklāt jāatceras, ka pat ar detalizētu braukšanas un uzlādes stratēģiju paliek virkne ierobežojumu, tai skaitā satiksmes noteikumi," skaidro V. Miļus.