Eiropas jauno auto tirgus bieži tiek saukts par nežēlīgas konkurences lauku, kur pat vismazākās kļūdas var pārvērsties zaudējumos, kas rakstāmi ar deviņām nullēm, bet tālredzīgi un laikus pieņemti lēmumi nes ilgstošu slavu. Tas nav nekāds pārsteigums, ka sen iedibinātās tradīcijas un dominējošie spēlētāji reti ļauj uzplaukt jaunām zvaigznēm. Tomēr pastāv arī uzņēmumi un veiksmes stāsti, kas mudina iedziļināties – kāda ir šo zīmolu panākumu atslēga?
Pārliecinošie skaitļi
Reklāma
Apbrīnojama pārtapšana no lēta, neuzticama budžeta zīmola par vienu no populārākajiem auto ražotājiem ne tikai dzimtajā Dienvidkorejā, bet arī Eiropā, kas jaunpienācējus pieņem visai atturīgi. Tā varētu raksturot Kia attīstību, taču vienkārši fakti un skaitļi to ilustrē daudz uzskatāmāk.
Autoritatīvā britu portāla Autocar aptaujā Kia tika pasludināts par labāko 2023. gada auto ražotāju, un ekspertu verdikts iesākas ar šādu teikumu: "Kur tie laiki, kad Kia sauca par smieklīgu un lētu zīmolu no Korejas!"
Skaitļu cienītājiem britu žurnālisti piedāvā pārliecinošu statistiku. Pagājušajā gadā Kia nostiprinājās starp trim visvairāk pārdoto auto zīmoliem dažādos Eiropas nostūros: Spānijā, Zviedrijā, Slovākijā un Igaunijā, savukārt Nīderlandē izvirzījās līderpozīcijā. 2022. gadā Dienvidkorejas zīmola jauno auto tirgus daļa Eiropas Savienībā sasniedza gandrīz 5%, un tam izdevās apsteigt ne tikai radniecīgo Hyundai, bet arī tādus Vecā kontinenta veterānus kā Ford, Opel, Fiat un Škoda.
Līdzīga situācija vērojama arī mūsu reģionā: Latvijas jauno auto tirgū pērn Kia ieņēma septīto vietu, salīdzinājumā ar 2021. gadu pārdošanas rādītājus uzlabojot par 40 vienībām un aiz sevis atstājot tādas kompānijas kā Ford, Opel, Nissan, Peugeot, BMW un citus.
Pēc Autocar žurnālistu domām, šādus panākumus, neapšaubāmi, veicinājuši modeļu atjauninājumi, kā arī pilnīgi jaunas paaudzes auto, kuru vidū ir arī tādi krosoveri kā Sportage un Niro. Interesanti, ka, neraugoties uz daudzām jaunām tehnoloģijām, ražotājam izdevies saglabāt iepriekšējās paaudzes modeļu cenu, tādējādi iegūstot būtiskas priekšrocības uz konkurentu fona.
Korejas zīmola panākumu pirmsākumi meklējami Eiropā
"Domāju, ka viens no svarīgākajiem iemesliem, kāpēc budžeta uzņēmums kļuvis par ļoti konkurētspējīgu vidējās klases pārstāvi, dažbrīd piedāvājot patiešām augstākas klases modeļus, ir plašas pārstāvniecības izveidošana Eiropā 2007. gadā," saka Kursors.lv auto eksperts Māris Gaugers.
Austrumu speciālisti uz rūpniecību, tostarp transporta industriju, raugās citādi. Tāpēc tas, ko viņi uzskatīja par labu auto, eiropiešos nereti izraisīja smīnu. "Kad korejieši sāka veidot mašīnas Eiropai, dizains uzreiz uzlabojās, tehniskie risinājumi kļuva modernāki, un tādējādi Kia sāka pamazām virzīties uz priekšu. Savukārt to, ko nopelnīja ar budžeta modeļiem, viņi pareizi ieguldīja jauna biroja būvniecībā Frankfurtē, kā arī pieredzējušu dizaineru un inženieru pārvilināšanā no citiem uzņēmumiem," stāsta Māris.
Automašīnas Eiropā ir dārgas, un Vecā kontinenta braucēji ir izlutināti. Šeit cilvēks vēlas komfortu, labākus apdares materiālus un teicamu aprīkojumu, tāpēc Eiropas ražotāji tieši to arī piedāvā. Savukārt Korejas pirmie mēģinājumi konkurēt ar lētiem auto nokļūšanai no punkta A punktā B bija pagalam neveiksmīgi.
"Eiropiešiem bija vienalga, ka korejiešu auto ir lēti. Šajā reģionā pircējiem ir nauda, tāpēc viņi labprātāk izvēlas kaut ko labāku, glītāku un izsmalcinātāku. Aptuveni no 2007. līdz 2008. gadam korejieši mūsu kontinentā sāka spēlēt pēc Eiropas noteikumiem. Parādījās saprotamāks dizains, augstāka kvalitāte, mašīnas tehniski kļuva arvien labākas, un arī tirdzniecības rezultātu kāpums ilgi nebija jāgaida," Māris stāsta.
Tālredzīgs skatījums
Runājot par Kia progresu, dizaina nozīmi uzsver arī Autocar. Portāls raksta, ka daudzi eksperti novērtējuši jaunās paaudzes modeļu atšķirīgo dizaina valodu – īpaši strauja evolūcija vērojama pēdējo sešu gadu laikā.
2017. gadā tirgū parādījās Stinger, 2019. gadā klāstam pievienojās Proceed universālis, kas pārsteidza ar pilnīgi negaidītu izskatu, bet 2021. gadā ieradās jaunās ēras elektroauto EV6 – visi šie modeļi lika pamatus drosmīgai zīmola atjaunošanai. Vēlāk ielās masveidā parādījās arī atjauninātie Sportage un Niro krosoveri, taču tie jau vairs neradīja pārsteigumu, bet tika pieņemti kā pašsaprotams zīmola pārmaiņu turpinājums. "Komerciālie panākumi ļāva Kia justies droši un ieviest jaunus modeļus – vēl izteiksmīgākus un vēl atpazīstamākus šī zīmola vēstnešus," saka britu žurnālisti.
Tomēr, lai gūtu panākumus, ar to nepietiek, – ir nepieciešama arī pareizi izvēlēta veiksmes formula. Un korejieši par tādu sev noteica – vairāk tehnoloģiju par konkurētspējīgu cenu. "Kia mašīnas nebija daudz lētākas par līdzīgām Eiropas mašīnām, taču tām bija daudz vairāk aprīkojuma. Izvēloties Vecā kontinenta markas, par šīm ekstrām bija jāpiemaksā. Klimata kontrole, apsildāmie sēdekļi un stūresrats Kia gadījumā ir standarta aprīkojums. Tas piesaistīja pircējus, un šī veiksmes formula darbojas vēl šodien. Nu un, protams, pircēju piesaistei palīdz arī Kia piedāvātā 7 gadu garantija," piebilst Māris.
"Taču vienas lietas gan Kia trūkst. Populārākajiem modeļiem vajadzētu iedot vairāk dukas. Pašreizējā ekskluzivitātes, vadīšanas baudas un ceļošanas prieka savienībā šī elementa nav. Ja Kia atradīs šo pēdējo puzles gabaliņu – kas zina, varbūt nākotnē kļūs pat par tirgus līderi?" retoriski jautā izdevums Autocar.