Autors: Marta Mackeviča
Avots: Miltton.com
27% autovadītāju maina vasaras riepas uz ziemas riepām jau oktobrī, 47% to dara novembra sākumā, bet 13% - parasti maina riepas maksimāli tuvu 1. decembrim, no kura ziemas riepas ir obligātas, liecina “Carlsberg 0.0 atbildīgas braukšanas indeksa” dati. 1% atzīst, ka mēdz mainīt riepas arī pēc 1. decembra, bet 6% nemaina riepas, bet visu gadu brauc ar t.s. vissezonas riepām.
Salīdzinot ar pagājušo gadu, ir samazinājies to autovadītāju skaits, kuri nemaina riepas – pērn tā darīja 10% autovadītāju. Nedaudz sarucis arī to respondentu skaits, kuri riepas maina oktobrī (2022. gadā šādu atbildi sniedza 30% aptaujāto). Ceļu satiksmes noteikumi nosaka, ka laika posmā no 1. decembra līdz 1. martam automobiļiem un autobusiem, kuru pilna masa nepārsniedz 3500 kilogramus, jābūt aprīkotiem ar ziemas riepām. Tas gan nenozīmē, riepu maiņa ir jāatliek uz 1. decembri. Ja ir sniegs, apledojuši ceļi un gaisa temperatūra zem 7°C, ziemas riepas ieteicams uzstādīt ātrāk.
Reklāma
Pērnā gada aptaujas dati liecināja, ka sievietes cenšas mainīt riepas savlaicīgāk – oktobrī uz ziemas riepām pāriet 36% autovadītājas sievietes un 26% - vīrieši. Savukārt, t.s. vissezonas riepas biežāk izvēlas vīrieši (13%), nekā sievietes (7%). Arī šogad saglabājas līdzīgas tendences – oktobrī spēkratam riepas maina 30% sievietes un 24% vīrieši. Vissezonas riepas savam auto izvēlas 8% vīriešu un 4% sievietes.
Runājot par riepu maiņu, svarīgs aspekts ir arī riepu tehniskais stāvoklis, īpaši, ja tās tiek izmantotas atkārtoti. “Jāatceras, ka minimālais pieļaujamais protektora lielums ir 4 mm. Ja rudenī, izejot tehnisko apskati, riepām ir šie 4 mm, tas nenozīmē, ka ar šīm riepām varēs braukt visu ziemu, jo aptuveni mēneša laikā šīs riepas vairs neatbildīs ceļu satiksmes noteikumiem un var būt bīstamas satiksmei ziemas apstākļos,” stāsta Drošas Braukšanas Skolas direktors Jānis Vanks
“Liela nozīme ir arī pareizai riepu glabāšanai. Tās nedrīkst turēt ārā, īpaši tiešu saules staru ietekmē. Gumija var ļoti ātri zaudēt savas elastības funkcijas, kas noteikti padarīs šādas riepas par bīstamām. Labāk tās turēt kādā telpā, ēnā, un, ja tās ir saliktas viena virs otras, ik pa laikam samainīt tās vietām, lai nav tā, ka vienai riepai ir vislielākais svars virsū, jo ilga turēšana var izmainīt riepas karkasa formu, var sākt veidoties deformācija,” piebilst J.Vanks.
Lai izvairītos no liekiem riskiem un sekmētu drošību uz ceļiem, ieteicams vadīties nevis pēc kalendāra, bet temperatūras rādītājiem. Ja temperatūra krītas zem +7 C grādiem, vasaras riepu gumija paliek cietāka un jūtami zaudē saķeres ar ceļa segumu īpašības. Attiecīgi tas nozīmē arī problēmas un potenciāli bīstamas situācijas līkumos vai strauji bremzējot. Pētījumi liecina, ka bremzēšanas ceļš pie +6 C grādiem vasaras riepām ir ievērojami garāks, nekā ziemas riepām.
Analizējot atbildes dažādās vecuma grupās, iespējams secināt, ka oktobrī uz ziemas riepām visbiežāk (28%) pāriet autovadītāji no 18 līdz 29 gadiem, savukārt, autovadītāji vecuma grupā no 50 līdz 59 gadiem bieži (50%) atliek riepu maiņu uz novembri. Vissezonas riepas biežāk (9%) izvēlas autovadītāji no 60 līdz 74 gadiem.
Par rakstu pārpublicēšanas noteikumiem lūdzam kontaktēties ar Travelnews.lv redakciju.