Ja cilvēks ir nolēmis pirkt jaunu automašīnu, par izvēles iespējām būtu grēks sūdzēties. Viņš var meklēt sev tīkamu virsbūves tipu un dzinēja veidu, eksterjera un interjera iezīmes, virsbūves krāsas toni un papildu aksesuārus. No otras puses – izvēlēties jau konkrētu ražotāju un modeli vairs nav viegli – par visiem zīmoliem interneta plašumos atrodami visdažādākie viedokļi. Tomēr ir veids, kā iegūt objektīvu informāciju par zināmāko ražotāju automašīnām. Pasaulē ir vairākas organizācijas, kas regulāri veic testus, lai noskaidrotu, cik uzticams ir katrs auto.
Automašīnas kļūst arvien uzticamākas
Reklāma
Parasti šīs pētījumu kompānijas testus veic katru gadu, un tiem raksturīgs vispusīgums un reprezentativitāte. Tas nozīmē, ka tajos ir plašs datu materiāls (tiek pārbaudīti daudzi transportlīdzekļi vai aptaujāti desmitiem tūkstoši auto īpašnieku), ir izveidoti plaša spektra jautājumi un atbildes cilvēki var iesniegt jebkurā laikā, tādējādi aizvien paplašinot datubāzi.
Dažas šādas pētījumu organizācijas ir zināmas arī Latvijā. Mūsu plašsaziņas līdzekļos laiku pa laikam tiek publicēti rezultāti no Vācijas tehniskās apskates stacijām (TÜV), atspoguļoti Amerikas patērētāju organizācijas Consumer Reports ziņojumi, kā arī publicēti datu analīzes uzņēmuma J.D. Power secinājumi.
"Šādos pētījumos svarīgākais ir tas, ka tie analizē lielu datu apjomu. Daži desmiti automašīnu īpašnieku neatspoguļotu kopējo situāciju, taču desmitiem tūkstoši jau ļauj veidot ticamu statistiku," saka Guntars Pulss, žurnāla Profi Latvija galvenais redaktors un ilggadējs Latvijas Gada auto žūrijas biedrs.
Piemēram, J.D. Power 2023. gada uzticamības pētījums – tā rezultāti iegūti, pamatojoties uz 30 062 īpašnieku atsauksmēm par modeļiem, kas ražoti 2020. gadā un ekspluatēti trīs gadus. Pētījumā secināts, ka kopumā automobiļi kļūst uzticamāki: vidēji uz katriem 100 jaunajiem auto konstatētas 186 problēmas, kas ir par sešām mazāk nekā pērn.
Rezultātu kopsavilkumā uzsvērta jauno tehnoloģiju ietekme uz uzticamību, kā arī tas, ka premium klases zīmoli uz 100 auto vidēji piedzīvo par 23 problēmām vairāk nekā masveida ražotāji. Tas skaidrojams ar faktu, ka šie modeļi kļūst arvien sarežģītāki un tehnoloģijām bagātāki. Neraugoties uz to, visaugstāko vērtējumu ieguva tieši premium zīmols – Lexus (133 problēmas). Starp masveida modeļu ražotājiem jau trešo gadu pēc kārtas līderpozīciju ieņem Kia (152 problēmas), kam seko Buick (159), Chevrolet (162), Mitsubishi (167) un Toyota (168).
Lielākās bažas saistītas ar multimediju sistēmām
Premium klasē aiz Lexus ierindojas Genesis (144), bet tālāk seko būtisks atstatums: Cadillac (173) un BMW (184). Kā uzsver pētījuma autori, atšķirība starp masu ražotājiem un premium zīmoliem šobrīd ir lielākā visā J.D. Power pētījuma 34 gadu ilgajā vēsturē. Tas liecina, ka straujā tehnoloģiju attīstība joprojām rada problēmas. Par laimi, tas attiecas ne uz pašām nozīmīgākajām tehnoloģijām.
Vislielākais klupšanas akmens jau daudzus gadus ir infoizklaides jeb multimediju sistēmas – vidēji 49,9 problēmas uz 100 auto, kas ir gandrīz divkārt vairāk nekā nākamā lielākā problēma jeb virsbūves bojājumi. Attiecībā uz multimediju sistēmām īpašnieki visbiežāk sūdzas par vājo balss asistenta vadību, nenoturīgu savienojumu, izmantojot Android Auto vai Apple CarPlay, un nepareizu skārienekrāna darbību.
Uzticamības testos ir svarīgi ņemt vērā ne tikai īpašnieku apmierinātību ar automašīnu un tās ilgmūžību, bet arī transportlīdzekļa atlikušo vērtību. Jo mazāk problēmu un remontdarbu ir reģistrēts auto tehniskās apskates vēsturē, jo augstāka būs tā atlikusī vērtība, kad pienāks laiks automašīnu nodot nākamajam īpašniekam.
Kā ir ar elektroauto?
Vēl viens interesants aspekts ir pāreja no iekšdedzes transporta uz strauji augošo elektroauto segmentu. Cilvēki nereti jautā – vai zīmoli, kas ražo uzticamus auto ar tradicionālajiem dzinējiem, spēj šīs īpašības pārnest arī uz saviem elektromodeļiem? Atbildi uz šo jautājumu var rast Consumer Reports 2023. gada pētījumā, kurā piedalījās vairāk nekā 300 000 auto īpašnieku. Šajā pētījumā, kur tika izvērtētas 17 iespējamās problēmu jomas, tostarp elektriskās barošanas sistēma, radītais troksnis, bremzes, elektriskā sistēma, krāsojuma kvalitāte un potenciālā tehnisko šķidrumu noplūde, par visuzticamāko atzīts Dienvidkorejas ražotāja Kia elektroauto EV6.
Šogad publiskotā mūsu pašu CSDD informācija liecina, ka transportlīdzekļa tehniskais stāvoklis ir bijis par iemeslu satiksmes negadījumam 10% gadījumu. Būtiskākie tehniskie defekti konstatēti balstiekārtā un stūres iekārtā, bremžu sistēmā, vai transportlīdzeklis bijis aprīkots ar neatbilstošām riepām. Tāpat tiek konstatēta motoreļļas un transmisijas šķidruma noplūde.
Te svarīgi uzsvērt, ka šādi bojājumi nav iespējami elektromobiļiem, jo tiem nav parastās transmisijas un elektromotoram nav nepieciešama eļļošana. "Elektromašīnām ir daudz mazāk kustīgu detaļu, un tām nav nepieciešama izplūdes sistēma, jo šajā gadījumā nerodas kaitīgie izmeši. Tāpat nav arī degvielas un gaisa filtru, kas var aizsērēt. Šeit nav mehāniskās transmisijas, tātad nav arī sajūga. Arī piedziņas sistēma ir daudz vienkāršāka, jo nav nepieciešams kardāns un sadales kārba – katram ritenim pievadīto griezi kontrolē elektroniski. Un sarežģītos brīžos elektronika reaģē zibenīgi. Līdz ar to kopumā elektroauto ekspluatācija ir vienkāršāka," stāsta Guntars Pulss.
Elektroauto gan ir smagāki, tāpēc bremžu sistēmai un balstiekārtai jāiztur lielāka slodze. Tomēr transportlīdzekļiem, kas ražoti uz īpaši elektromašīnām paredzētām platformām, piemēram, Kia EV6 un EV9, arī Mercedes-Benz EVA (EQE, EQS) un Tesla, jau sākotnēji ir izturīgāka konstrukcija, tāpēc ar šo slodzi tie tiek galā pavisam viegli.